ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Pitch. Marius Ursache, Metabeta, platformă pentru start-up-uri şi investitori: Vrem să ajungem la 10.000 de start-up-uri şi 100 de investitori la nivel internaţional la finalul lui 2021

27 iul 2021 Autor: Ioana Nita

Start-up-ul a luat recent o investiţie de 500.000 euro de la fondul Neogen Capital şi alţi 15 business angels.

Start-up-ul local Metabeta, care dezvoltă o platformă pentru gestionarea investiţiilor în startup-uri, axată pe re­giunea Europei Centrale şi de Est, vrea ca la finalul acestui an să ajungă la 10.000 de start-up-uri şi 100 de investitori înscrişi pe platformă la nivel internaţional.

În prezent, pe platforma Metabeta sunt înscrise aprox. 5.000 de start-up-uri, majoritatea din regiune, şi 25 de investitori din toată lumea, în condiţiile în care bazele proiectului au fost puse în 2019.

„Noi am văzut în special la investitori din SUA, la cei mai mari, că încep să folosească mult mai mult datele în luarea deciziilor, mult mai multă analiză atât la nivelul companiei cât şi la nivelul pieţei. Noi asta ne propunem să facem - să venim cu acest gen de tool-uri la orice investitor, inclusiv la cei care nu au capacitatea să îşi dezvolte, să ajutăm ca procesul acesta să fie mult mai lipsit de riscuri, cu toate datele de care este nevoie de ambele părţi astfel încât să se stopeze şi să se reducă riscurile. Asta în condiţiile în care activitatea de investiţii în start-up-uri se intensifică şi se va intensifica şi mai mult în viitor. În trimestrul anterior cred ca a fost cel mai mare grad de activitate din toate timpurile în acest domeniu de investiţii în start-up-uri“, a declarat în cadrul emisunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Pitch, Marius Ursache, cofondator şi CEO al Metabeta.

Ce face însă mai exact platforma Metabeta? Platforma face un matchmaking între start-up-uri şi investitori pe baza analizei de date. Mai exact, Metabeta procesează şi oferă în timp real date complexe de performanţă ale startup-urilor din platformă, astfel încât fondatorii îşi eficientizează efortul şi procesul de strângere de capital, iar investitorii reduc timpul de analiză şi riscurile investiţiei.

Practic, Metabeta foloseşte un sistem hibrid de inteligenţă, prin integrarea de date complexe, dar şi prin analiza realizată de către o echipă de specialişti, pentru a evalua şi selecta cât mai bine startup-urile aflate într-o etapă incipientă de dezvoltare ce ajung să fie parte din platformă.

„Platforma Metabeta îşi propune să simplifice tot procesu de investiţii într-un start-up. Acest proces de investiţie este foarte asemănător cu cel de acum 20 de ani din era dot com. Adică găseşti nişte contacte cu nişte investitori, preferabil prin parteneri de afaceri, prin prieteni, cei care te pot recomanda - iei legătura cu ei, le trimiţi o prezentare, un pitch, după care ai o întâlnire faţă în faţă sau mai nou în Zoom call pentru a le prezenta ideea ta de afaceri. Ei spun ok mai discutăm, eventual dacă veştile sunt bune mai sunt două trei call-uri, după care se primeşte un term sheet, un fel de pre-ofertă de investiţie, după care durează încă câteva luni pentru a se închide acea investiţie şi pentru a ajunge banii în cont - în general durează cam şase luni. Pe partea investitorilor, ei la fel încearcă să găsească prin tot felul de surse start-up-uri de calitate, se uită la ele, la acel pitch deck al lor, după care pe baza experienţei pe care fiecare echipă de investitori o are, iau decizia dacă merg mai departe sau nu. Dacă merg mai departe, fac un proces de legal dilligence şi durează acele şase luni până când virează banii în contul start-up-ului. Este foarte ciudat să vedem că în 20 de ani procesul acesta s-a schimbat foarte puţin“, a explicat el, de unde a venit ideea dezvoltării platformei. 

Cum funcţionează mai exact platforma Metabeta în prezent? „Pentru start-up-uri platforma este gratuită. Ei fac sign-up, îşi invită toată echipa, completează un profil foarte structurat asemănător cu un pitch deck, dar cu mult mai multă informaţie structurată, cu detalii despre cât vor să ia ca investiţie, cu detalii despre echipă şi despre modelul de business. De partea cealaltă, investitorii îşi creează un profil de data aceasta plătit – există un abonament lunar, şi îşi creează ceea ce numim o teză de investiţii care este foarte structurată şi cu nişte parametri, astfel încât noi să putem face procesul acesta de matchmaking dintre start-up-uri şi investitori pe baza unor criterii cât mai precise. Iar apoi ei intră în legatură, pot comunica prin platforma noastră. Odată ce investiţia se încheie pot să îşi raporteze datele despre performanţa start-up-ului, respectiv performanţa portofoliului prin platforma noastră“, a detaliat Marius Ursache.

În prezent, Metabeta funcţionează pe modelul de business de tip SaaS, astfel că pentru un investitor de tip accelerator, abonamentul este de 1.200 de euro pe an, iar pentru grupuri de angel investors sau firme de venture capital, subscripţia costă 2.400 de euro pe an.

Recent, start-up-ul a obţinut o investiţie de tip seed în valoare totală de 500.000 de euro, runda de finanţare fiind condusă de Neogen Capital, fondul de investiţii al antreprenorului local Călin Fusu, şi completată de alţi 15 business angels. Cu ajutorul acestei investiţii Metabeta îşi va schimba modelul de business, platforma urmând să se transforme într-un marketplace pentru investitori şi startup-uri, bazat pe machine learning.

„Finanţarea ne va ajunge pentru un an şi jumătate. Intenţia noastră este să începem să creştem cât mai repede şi să luăm o nouă investiţie la începutul anului viitor şi maxim intr-un an sa o avem ridicată“, a punctat el.

O campanie Ziarul Financiar Seedblink Cognizant Softvision și Banca Transilvania
Innovation Partner: