• Leu / EUR5.0860
  • Leu / GBP5.7723
  • Leu / USD4.4037
ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Pitch. Mihai Drăghici, CIO Power Dynamic Technology: Relansăm în România plata prin recunoaştere facială. Practic, faţa devine cheia ta digitală pentru plăţi, pontaj sau biletul tău pentru evenimente

23.07.2025, 08:00 Autor: Ioana Nita

 Compania Power Dynamic Technology relansează pe piaţa locală soluţia de plată prin recunoaştere facială, PowerPay, primul partener fiind restaurantul de brunch Cookie Beacon din Bucureşti  Proiectul, pornit iniţial în 2019 de programatorul Mihai Drăghici, a trecut printr-un proces complex de dezvoltare şi protejare a proprietăţii intelectuale, fiind acum parte dintr-un ecosistem biometric extins  Pe lângă plăţi, tehnologia permite pontajul angajaţilor, acces la evenimente sau operarea unor automate robotice, start-up-ul vizând acum o rundă de finanţare majoră pentru a concura cu jucători globali.

Compania românească Power Dynamic Technology şi-a propus să popularizeze pe piaţa din România o soluţie inovatoare de plată prin recunoaştere facială. Soluţia, numită Power Pay, este implementată deja la un prim client, restaurantul de brunch Cookie Beacon din Piaţa Amzei, Bucureşti, unde clienţii îşi vor putea achita în curând consumaţia prin recunoaşterea feţei, în loc să folosească cardul sau să plătească în numerar. Acesta este primul pas dintr-o viziune mai largă, în care faţa devine o cheie digitală universală.

Proiectul a pornit, de fapt, în 2019, fiind dezvoltat de la zero de programatorul româno-american Mihai Drăghici, care s-a întors în ţară în 2018 după o absenţă de peste 30 de ani. Ideea i-a venit într-un moment cât se poate de firesc. „Am stat la o cafenea, a venit domnişoara la mine şi a zis: «Cum vrei să plăteşti? Cash sau cu card?». Şi eu imediat, fiind programator software toată viaţa, mă gândesc la provocările astea şi am zis: «De ce nu plătesc doar cu faţa?». Nu plec de acasă fără faţă, e ca o glumă aproape, şi am zis: «Chiar cred că pot să fac aşa ceva»”, a povestit Mihai Drăghici, acum chief innovation officer pentru Power Dynamic Technology, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

Sub numele iniţial, Pay-by-Face, soluţia a fost implementată experimental în circa 50 de locaţii din Bucureşti şi a atras rapid atenţia la nivel internaţional, participând la acceleratoare precum Startup Bootcamp în Amsterdam şi la programe de inovaţie Visa şi Mastercard. Succesul a venit însă cu provocări majore. „La momentul acela am fost foarte aproape să primim o investiţie de un milion de dolari, dar din păcate alţii au vrut ce avem noi şi într-un fel au încercat să ne fure, să zicem aşa. Ne-am străduit foarte mult să ne protejem, am învăţat foarte multe lecţii pe partea de IP şi pe partea juridică şi am stat circa doi ani doar în <<paperwork>>”, a relatat el.

După o pauză în care s-a întors în SUA, la finalul anului trecut, Mihai Drăghici a decis să reia proiectul însă de data aceasta în parteneriat cu firma românească Power Dynamic Technology. Astfel, din noiembrie 2024, echipa a lucrat la relansarea soluţiei sub numele Power Pay, aceasta fiind lansată oficial în luna mai a acestui an.

Noua strategie extinde viziunea dincolo de simple plăţi, transformând faţa fiecărei persoane în parte într-o cheie digitală pentru un întreg ecosistem de servicii. Pe lângă plata la comercianţi (PowerPay), tehnologia creată de Mihai Drăghici poate fi folosită folosită şi în alte scopuri. De exemplu, aceasta poate fi utilizată ca un sistem de pontaj biometric pentru angajaţi (implementat tot la Cookie Beacon), ca o soluţie prin care faţa devine bilet de acces la evenimente (e-ticket), dar şi un concept de portofel digital pentru copii (Power Kids). De asemenea, echipa Power Dynamic Technology a creat şi un prototip de farmacie robotică non-stop (PillBot) care foloseşte faţa pentru plată şi verificare a vârstei.

Pentru a utiliza soluţia în locurile în care este implementată, utilizatorii finali trebuie să descarce aplicaţia „Secure ID Biometric Wallet”, să îşi înregistreze faţa (care este transformată într-un cod numeric, fără a stoca fotografii) şi să îi ataşeze un card bancar plus un cod PIN pentru extra siguranţă, securitatea fiind un pilon central pentru companie. „Avem şi un sistem bazat pe inteligenţă artificială, care, în cazul în care cineva vine cu un filmuleţ unde este faţa unei persoane, blochează operaţiunea pentru că înţelege că nu este o persoană reală. Am lucrat mult la aspectele de siguranţă ca să dăm încredere oamenilor”, a subliniat Drăghici.

Un alt element de încredere, menţionează fondatorul, este dezvoltarea locală: „Nu e construită în China, nu e construită în Rusia, ci chiar aici. În ultimele şase luni am reconstruit tot software-ul, tot sistemul este construit aici, la noi, în Bucureşti.”

Modelul de business se bazează pe o subscripţie lunară pentru comercianţi, care porneşte de la circa 40 de euro, în funcţie de funcţionalităţile dorite, în timp ce portofelul digital este gratuit pentru utilizatorii finali.

După o investiţie iniţială de aproximativ 200.000 de euro de la angel investors în primii ani, compania ar avea nevoie de o rundă de finanţare substanţială pentru a putea concura la nivel global. „Start-up-urile care au demarat dezvoltarea unor soluţii similare încep să primească investiţii de peste 10 milioane de dolari, chiar 20-30 de milioane de dolari. Şi deci, dacă vrem şi noi să fim acolo, ar trebui să luăm şi noi astfel de investiţii dacă vrem să ţinem pasul cu ei”, a concluzionat Mihai Drăghici.