ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Pitch. Tiberiu Gila şi Victor Lisman, cofondatori ai Klipp – aplicaţie tip „Shazam“ pentru filme: Lansăm aplicaţia la începutul verii şi vrem să ajungem la 10.000 de utilizatori lunar anul acesta

29 apr 2025 Autor: Ioana Nita

Start-up-ul ajută utilizatorii (B2C) să identifice filme din clipuri, dar oportunitatea de business constă în datele despre trenduri oferite clienţilor B2B – platforme de streaming video.

O echipă de patru studenţi de la Universitatea Politehnică – Tiberiu-Florin Gila, Victor Lisman, Alexandru Ifrim şi Vlad Costea – dezvoltă în prezent o aplicaţie tip „Shazam“ pentru filme pe care o vor lansa la începutul acestei veri, primul obiectiv fiind de a ajunge la pragul de 10.000 de utilizatori pe lună. Aplicaţia mobilă numită Klipp va fi lansată în versiunea beta în luna mai, urmând ca lansarea publică pentru Android şi iOS să fie la finalul lunii mai sau începutul lunii iunie 2025. Aplicaţia îşi propune să identifice rapid filmele din spatele secvenţelor video scurte care circulă pe platforme precum TikTok şi Instagram Reels.

„Pentru toată lumea, filmele sunt un hobby la bază (...). De asemenea, suntem şi consumatori de social media, tot ce ţine de platformele de conţinut video scurt, cum sunt TikTok, Instagram Reels, Facebook Shorts, şi se întâmplă foarte des ca în cadrul acestora să apară secvenţe din filme. Şi tu, din curiozitate, vrei să cauţi acea secvenţă prin comentarii sau în descriere şi, la fel de des, se întâmplă să nu o găseşti. Şi ne-am gândit care ar fi o modalitate mai uşoară, care evită tot acest «doom scrolling» şi căutat pe net. Şi am venit cu ideea Klipp“, a povestit Tiberiu Gila, cofondator al Klipp, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

Proiectul Klipp a prins contur foarte recent, echipa începând lucrul efectiv după participarea la un eveniment dedicat start-up-urilor. „Am început pe 10 martie, la Hackathonul Innovation Labs. Acolo ne-am ocupat mai mult de partea de business şi aveam un prototip care nu prea funcţiona concret, numai că, la o săptămână după, am început paşii spre dezvoltarea propriu-zisă“, a detaliat Victor Lisman, cofondator Klipp.

Soluţia dezvoltată de tinerii antreprenori le permite utilizatorilor să identifice un film prin simpla partajare a clipului video către aplicaţia Klipp. În acest moment, funcţionalitatea de bază este deja implementată pe Android. „Acum avem dezvoltată aplicaţia nativă pe Android; ca aspect nu este finalizată, dar funcţionalitatea de bază este gata. Practic, poţi să dai share, îţi apare în bara de notificări şi în aplicaţie primeşti nota de pe IMDb, Rotten Tomatoes, episodul, serialul etc.“, a explicat el. Următorul pas tehnic major este dezvoltarea aplicaţiei pentru iOS şi aducerea ambelor versiuni la un aspect vizual finalizat.

Echipa Klipp a dezvoltat un algoritm propriu care stă la baza aplicaţiei, ajutându-se şi de modelele de inteligenţă artificială de la OpenAI. Concret, algoritmul Klipp funcţionează pe bază de replici şi sunet, identificând pe de-o parte replicile în baza de date şi pe de altă parte verifică sunetul. Coroborând aceşti doi parametri, algoritmul dă un scor care dacă este peste o anumită marjă trimite răspunsul către utilizator.

Klipp se adresează, în primă fază, utilizatorilor finali (B2C) care întâmpină dificultăţi în a identifica filme din clipuri online. Însă, oportunitatea reală de business identificată de fondatori, în urma feedback-ului primit, stă în valorificarea datelor agregate despre trendurile de vizionare în segmentul B2B. „Noi vom furniza date de la utilizatorilor noştri către business-uri de streaming video precum Voyo şi alte platforme de streaming mai mici, care nu au departamente de analiză de date aşa de performante şi nici infrastructura pe care o au Netflix, HBO sau Disney. Evident, va fi necesar ca utilizatorii să accepte cookie-urile şi politica de confidenţialitate şi acesta va fi practic businessul nostru“, a menţionat Victor Lisman. Această abordare B2B oferă platformelor de streaming mai mici o perspectivă asupra conţinutului popular pe social media, un domeniu pe care analizele interne actuale nu îl acoperă eficient, conform lui Tiberiu Gila: „Este o oportunitate de a avea constant contact cu ce este în trend pe reţelele de socializare, fără să fie nevoie de analiză manuală (...). Platformele mai au şi intern diferite tool-uri ca să analizeze la ce se uită utilizatorii, însă nu pot să acopere şi partea de social media.“

Modelul de business iniţial pentru utilizatorii B2C va fi unul freemium. „La început, vrem să mergem pe o variantă freemium. Utilizatorii beta vor avea acces nelimitat să facă oricâte request-uri au nevoie. Ulterior, o să introducem şi reclame, dar nu în mod intruziv (...). Asta până ne formăm o bază de utilizatori, ca ulterior, cu datele, să mergem pe partea de B2B“, a explicat Tiberiu Gila. Start-up-ul s-a dezvoltat până acum din resurse proprii, însă echipa este conştientă de nevoia unei finanţări pentru a susţine costurile cu infrastructura şi dezvoltarea ulterioară. Obiectivul pe termen scurt este atingerea pragului de 10.000 de utilizatori activi lunar, cifră care le-ar permite auto-susţinerea costurilor operaţionale. „Targetul nostru, aşa, necalculat, să spunem, într-o manieră foarte ştiinţifică, ar fi cam 10.000 de utilizatori pe lună. Dacă atingem acest prag, momentan, am fi în regulă cu costurile“, estimează Victor Lisman. În ceea ce priveşte o investiţie, fondatorii consideră că o sumă relativ modestă i-ar ajuta semnificativ: „Nu am făcut calculele în legătură cu o sumă minimă de finanţare, dar orice ne-ar ajuta. Practic vorbind, şi 50.000 de euro ar fi mai mult decât de ajuns să rulăm infrastructura un an, doi, trei.“, a adăugat Lisman.

Calendarul pe termen scurt al echipei Klipp include lansarea versiunii beta pentru abonaţii la newsletter în luna mai 2025. Feedback-ul colectat în această etapă va fi crucial pentru implementarea de îmbunătăţiri şi rezolvarea eventualelor probleme. Lansarea publică a aplicaţiilor Android şi iOS este vizată pentru finalul lunii mai sau începutul lunii iunie. Concomitent, echipa intenţionează să iniţieze discuţii cu platforme locale de streaming video pentru a explora potenţiale colaborări şi parteneriate pe zona B2B. Pe termen mediu, obiectivul principal este creşterea bazei de utilizatori pentru a atinge pragul de sustenabilitate şi a valida modelul de business în vederea atragerii unei runde de finanţare.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR