ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Star. Ionuţ Botorogeanu, CEO şi fondator iDava Solutions - soluţii software pentru stomatologi: În 10 ani am ajuns la un portofoliu complex de soluţii folosite de peste 400 de clienţi, inclusiv din străinătate

joi, 08:00 Autori: Ioana Nita , Alexandra Cepăreanu

Portofoliul iDava Solutions cuprinde soluţiile iStoma – pentru cabinetele stomatologice, iClinic - pentru clinici medicale, iStoma LTD - pentru laboratoare de tehnică dentară şi două portaluri – Piaţa Stomatologică şi Caut Dentist Bun.

Compania locală iDava Solutions, care a dezvoltat un portofoliu complex de soluţii software dedicate clinicilor stomatologice, estimează că va încheia anul 2021 cu afaceri în creştere cu peste 30% faţă de anul precedent, în condiţiile în care pandemia a accelerat digitalizarea şi în industria de stomatologie. Înfiinţată în 2012, compania a investit per total peste 600.000 euro de-a lungul timpului în dezvoltarea mai multor soluţii software pentru digitalizarea activităţilor din industria de stomatologie, cea mai cunoscută şi utilizată fiind soluţia iStoma.

„Am început să dezvolt iStoma în 2012, când nu erau atât de multe oportunităţi, nu existau business angels, campanii de crowdfunding sau SeedBlink, iar principala investiţie a fost timpul meu şi cunoştinţele. După aproape 10 ani de activitate am dezvoltat un portofoliu de soluţii complexe folosite de peste 400 de clienţi, inclusiv din străinătate. Anul trecut am înregistrat afaceri de circa 180.000 de euro, plus 3% faţă de anul 2019, iar pentru anul în curs estimăm o creştere de 40%. În prezent, suntem la 33% creştere şi mai avem timp“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Ionuţ Botorogeanu, CEO şi fondator iDava Solutions.

Compania este activă în prezent în patru ţări – România, Republica Mol­dova, Italia şi Irlanda, soluţia iStoma rulând în prezent pe aproximativ 1.600 de calculatoare. În ceea ce priveşte mone­tizarea, soluţia iStoma funcţionează pe bază de abonament.

„Circa 99% dintre clienţi aleg varianta de abonament pentru că nu necesită o investiţie iniţială şi dacă nu sunt convinşi, pot renunţa.“

„Aveam până de curând o singură variantă de abonament, dar acum abonamentul mediu costă undeva la 100 de euro pentru o clinică cu trei scaune şi recepţie, un abonament de 199 de lei plus TVA şi co versiune lite a aplicaţiei care porneşte de la 10 euro plus TVA, înmulţit cu numărul de scaune. Adică un medic care are un singur cabinet plăteşte 10 euro plus TVA, deci undeva la 60 de lei pe lună.”

În prezent, portofoliul iDava Solutions cuprinde soluţiile iStoma – pentru cabinetele stomatologice, iClinic – pentru clinici medicale, iStoma LTD – pentru laboratoare de tehnică dentară şi două portaluri – Piaţa Stomatologică şi Caut Dentist Bun.

Printre clienţii iDava Solutions se numără cel mai mare lanţ de clinici stomatologice din România, spitale de stomatologie sau laboratoare de tehnică dentară, soluţia iStoma fiind folosită de aproximativ 5.000 de medici în fiecare zi.

De asemenea, pentru anul 2022, Ionuţ Botorogeanu estimează o creştere între 60 – 70% a cifrei de afaceri şi extinderea soluţiei în ţări în care există comunităţi extinse de români, precum Spania, Peninsula Iberică.

„Ne-am propus o creştere de 70% pentru anul 2022, iar pentru a susţine acest obiectiv am început campanii de marketing. Dar va fi şi o creştere naturală pentru că există acest trend de digitalizare şi suntem contactaţi de din ce în ce mai multe clinici care îşi doresc să se digitalizeze şi doresc o soluţie inovativă”, a mai spus Ionuţ Botorogeanu.

El a menţionat că pentru extinderea pe alte pieţe, iDava Solution are nevoie de finanţare.

„Am avea nevoie de investiţii. Luăm în calcul, nu cunoaştem exact care este procedeul prin care putem ajunge să discutăm cu aceşti investitori şi deşi suntem totuşi în raza anumitor fonduri de investiţii care acţionează în domeniul medical, nu s-a concretizat nimic pentru că nu eram noi pregătiţi să avem alături de noi un fond de investiţii sau un investitor. Acum suntem suntem pregătiţi şi căutăm. Căutăm să vedem acum prin ce canale putem putem ajunge la ei. Suntem deschişi dialogului.”

 

Ce a mai spus Ionuţ Botorogeanu la ZF Live:

- Ideea de a dezvolta soluţia iStoma mi-a venit în 2010 şi a durat doi ani până s-a materializat în firma iDava Solutions. După aceşti doi ani, deja aveam un MVP şi am hotărât să înfiinţez o firmă. Iar partea în care a trebuit să prezint proiectul, să îl vând, să îl promovez, a fost cea mai grea pentru mine pentru că eu sunt programator, eu ştiu să dezvolt soluţii, asta îmi era cel mai uşor să fac. Dar după multe nopţi nedormite, stres, muncă şi citit cărţi de specialitate, am reuşit. Cred că aşa a fost pentru orice antreprenor din România, cel puţin în 2012.

- Aproape zece ani mai târziu suntem o echipă formată atât din programatori şi specialişti, dar avem şi divizii de marketing externalizate. Au fost nişte ani frumoşi, am evoluat, am crescut împreună.

- Vom aloca mai mult timp şi mai multă energie în dezvoltarea aplicaţiei iStoma în continuare. Deşi mulţi clienţi spuneau încă de acum patru ani că soluţia este completă în proporţie de 90%, eu consider că mai avem de muncă, mai putem digitaliza şi automatiza o grămadă de procese, putem implementa inteligenţa artificială şi machine learning. Prioritară rămâne iStoma pentru că este şi principala sursă de venit şi cea cu care am pornit la drum.

- În egală măsură vom dezvolta şi iStoma LTD, dedicată laboratoarelor de tehnică dentară, pentru că sunt clienţi de ai noştri care au şi laboratoare de tehnică dentară sau ar putea comunica mai uşor cu tehnicienii lor dacă şi aceştia ar avea soluţia în cabinete şi am face să existe comunicare între cele două aplicaţii.

- Avem deja clienţi, suntem validaţi de piaţă şi vom continua, probabil din a doua jumătate a anului viitor, să ajungă informaţia aceasta la mai mulţi tehnicieni.

- O altă aplicaţie la care lucrăm şi care a apărut oarecum ca o evoluţie a soluţiei iStoma este iClinic, însă, nu o vom prioritiza anul viitor. Vom aşeza comunitatea stomatologică, vom continua dezvoltarea pe portalul Piaţa Stomatologică şi pe cel Caut Un Dentist Bun, adică ne vom concentra mai mult pe acest ecosistem al industriei stomatologice.

O campanie Ziarul Financiar Seedblink și Banca Transilvania
Innovation Partner: