ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Update. Adrian Cighi, cofondator al ­­Pago, aplicaţie mobilă pentru plăţi: Sperăm ca până la finalul anului să anunţăm o investiţie de circa 1,5-2 mil. euro. Suntem în discuţii atât cu fonduri de investiţii locale, cât şi din străinătate

6 apr 2021 Autor: Ioana Nita

Compania va lansa anul acesta o funcţionalitate nouă de transfer de bani şi mizează pe dublarea numărului de utilizatori şi a veniturilor la peste 400.000, respectiv la peste 20 mil. lei.

Pago, start-up-ul local înfiinţat în urmă cu trei ani care le oferă utilizatorilor de smartphone posibilitatea de a plăti din aplicaţia mobilă cu acelaşi nume toate facturile dintr-un singur loc în mod automat, se află în prezent în discuţii cu mai multe fonduri de investiţii, atât din România, cât şi din străinătate, pentru atragerea unei finanţări de circa 1,5-2 milioane euro care să permită extinderea companiei pe noi pieţe din Europa. În prezent, în afară de România, aplicaţia Pago este disponibilă şi în Polonia, dar şi în Italia, unde se află în faza beta. Finanţarea vizată ar ajuta start-up-ul în procesul de dezvoltare pentru următorii doi ani, alte pieţe vizate pentru extindere fiind Cehia, Spania şi Portugalia.

„Am dezvoltat deja aplicaţia şi pentru alte ţări. Am lansat anul trecut în Polonia, unde este deja folosită de peste 15.000 de utilizatori activi lunar. Acum urmează să o lansăm şi în Italia. Aplicaţia este disponibilă deja şi în Italia în versiunea beta, dar încă nu am lansat-o oficial. Ne uităm la alte încă câteva ţări unde la fel ca în România, Polonia şi Italia cota de piaţă a direct debit este destul de mică astfel încât un serviciu ca Pago să fie util, iar pentru această dezvoltare internaţională avem nevoie de finanţare. Avem discuţii de ceva timp cu câţiva investitori interesaţi, dar nu este neapărat o grabă având în vedere că reuşim să susţinem dezvoltarea din veniturile din România. Aşteptăm şi momentul potrivit pentru a ridica o finanţare, însă sperăm ca până la finalul anului să avem încheiată runda de finanţare“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Adrian Cighi, cofondator al Pago, la rubrica Start-up Update. Aplicaţia mobilă Pago, lansată în 2017 pentru simplificarea procesului de plăţi de facturi, a ajuns în prezent să fie folosită de peste 200.000 de persoane pe plan local, aceasta fiind îmbunătăţită cu o serie de funcţionalităţi noi. 

„Am adăugat mulţi furnizori - recent am depăşit 360 de furnizori către care se pot face plăţi din Pago, plus funcţionalităţi noi - acum din Pago se pot face plăţi de asigurări RCA, asigurări de călătorie, se poate conecta de asemenea contul ghişeul.ro pentru taxe şi impozite, şi totodată se pot face donaţii pentru diferite cauze sociale“, a precizat el.

De la lansarea aplicaţiei în 2017 şi până în acest moment prin intermediul Pago s-au efectuat peste 5,8 milioane de plăţi, în valoare de peste 145 milioane euro.

„Aplicaţia este gratuită până la patru plăţi de facturi pe lună - pentru 5 până la 8 plăţi de facturi pe lună avem un abonament de 4,99 lei, iar pentru 9 sau mai multe facturi, fără limită, avem un alt abonament de 14,99 lei. Practic, dacă plăteşti facturi pentru un singur apartament, ar trebui să te încadrezi în cele patru facturi oferite gratuit lunar. Dacă locuieşti la casă sau plăteşti facturi pentru mai multe locaţii, atunci este nevoie de un abonament. Pentru restul tipurilor de plăţi din aplicaţie nu este însă nevoie de abonament şi nu se percepe niciun fel de comision la niciuna dintre plăţi. Aceste abonamente, în cazul în care sunt mai multe plăţi, este singurul cost pe care îl plăteşte un utilizator pentru a folosi şi a face plăţi din aplicaţie“, a explicat cofondatorul Pago.

Recent, compania a ajuns la un număr de 32.000 de utilizatori care plătesc un abonament. “Circa 20% din utilizatorii activi lunar ar avea nevoie de un abonament, restul de încadrează în cele patru facturi gratuite pe lună sau folosesc aplicaţia pentru celelalte tipuri de plăţi, nu neapărat pentru facturi“, a punctat el.

Anul trecut, businessul Pago a crescut de aproape trei ori, până la venituri de circa 10 milioane lei, compania reuşind să atingă totodată şi pragul de rentabilitate, trecând pe profit.

„Încă nu avem situaţiile financiare finalizate pe 2020, dar din calculele noastre veniturile se situează la circa 10 milioane lei. O mare parte din această sumă este valoarea reîncărcărilor de mobil care trece practic prin situaţiile noastre financiare. Începând din ultimul trimestru din 2020 am început să avem profit - reuşim să susţinem cheltuielile de dezvoltare şi de mentenanţă a aplicaţiei din veniturile pe care le generăm“, a spus Adrian Cighi.

Proiectul Pago a fost susţinut la început de cei doi cofondatori – Adrian Cighi şi Alexandru Popescu, iar apoi foarte rapid, chiar înainte de lansare, a intrat în acţionariat şi Banca Transilvania, iar pe parcurs start-up-ul a beneficiat şi de susţinerea Visa şi Mastercard pe partea de marketing şi promovare.

„Nu am o valoare a investiţiei totale, dar probabil investiţiile totale de până acum se ridică la circa 800.000 euro“, a menţionat el.

Anul acesta, Pago pregăteşte lansarea unei funcţionalităţi noi pentru utilizatorii din România, mai exact transferul de bani instant de pe orice card pe orice alt card. “Să spunem că este practic experienţa din Revolut, unde transferul se întâmplă aproape instant, doar că va funcţiona de pe orice card pe orice alt card emis de orice bancă din România într-o primă fază şi apoi orice bancă din Uniunea Europeană. Peste câteva săptămâni urmează să lansăm funcţionalitatea în România, iar apoi ne uităm şi în Polonia poate spre finalul anului“, a precizat Adrian Cighi, adăugând că aceasta este o funcţionalitate de care pot beneficia utilizatorii Pago existenţi, dar şi cei noi.

„Pe lângă plăţile de facturi şi celelalte plăţi care sunt disponibile în aplicaţie, în momentul în care aceştia vor avea nevoie de a împârţi o cheltuială cu prietenii sau colegii de birou spre exemplu atunci când ies la masă, nu va mai fi o limitare faptul că unul dintre ei nu are Revolut. Practic, vom face în aplicaţie acest flux care va face acest moment în care trebuie să împarţi o cheltuială într-un grup, să fie administrat mult mai uşor - să fie clar cât are de plătit fiecare şi pentru ce se plăteşte, iar dacă ulterior se mai adaugă o persoană în grup şi trebuie modificate sumele de plată să se poată face uşor din aplicaţie.“

Pentru anul acesta, fondatorii Pago şi-au propus dublarea numărului de utilizatori care în mod normal ar trebui genereze şi o creştere similară a veniturilor.

„Noi vedem ca piaţă ţintă pentru Pago persoanele care sunt deja familiarizate cu aplicaţiile băncilor. Nu avem cifre pentru 2020, dar la sfârşitul lui 2019 erau circa 4,5 milioane de utilizatori activi lunar ai aplicaţiilor băncilor, iar numărul de utilizatori activi anual pe care îl raportează băncile pentru aplicaţiile lor este dublu faţă de această valoare. Deci mai sunt încă multe persoane care nu folosesc Pago, iar noi credem că aplicaţia ar fi utilă pentru ei. Ca atare, pregătim şi o campanie mai intensă de promovare în a doua parte a anului în colaborare cu Visa. Iar lansarea acestei funcţionalităţi noi de transfer de bani sperăm să atragă utilizatori noi în aplicaţie“, a conchis el.

 

Ce a mai declarat Adrian Cighi în cadrul emisiunii:

► Din discuţiile cu fondurile de investiţii suma la care ne uităm este de 1,5-2 milioane euro pentru a susţine dezvoltarea în următorii doi ani. Aceasta este estimarea şi orizontul de timp la care ne uităm. Este interesant când discuţi cu anumite fonduri de investiţii şi îţi spun că vor să dea mai mult, însă aceasta este nevoia pe care am calculat-o deocamdată şi aşteptăm în primul rând să avanseze discuţiile, să găsim investitorul potrivit pentru pieţele în care vrem să mergem şi să fie şi evaluarea la un nivel care să reflecte momentul şi dimensiunea businessului. 

►În 2019 am avut venituri de circa 3,5 milioane lei, practic am crescut de peste 2 ori şi jumătate în 2020, creştere care este corelată cu creşterea numărului de utilizatori. Am avut o perioadă în 2020, când a fost lockdown în care a crescut foarte mult numărul de utilizatori. 

►Peste 70% din plăţile de facturi din România se fac cu cash la magazine alimentare sau la ghişeul băncilor sau la poştă. Noi credem că se consumă prea mult timp şi energie pentru nişte plăţi pe care le-ai putea rezolva mult mai simplu online. Este ceva ce ar trebui să rezolvi mult mai repede pentru a putea câştiga timp pentru a face altceva.

►În Italia aşteptăm să avem conexiunile cu furnizorii la un nivel de acurateţe suficient astfel încât să nu apară probleme pentru utilizatori. Avem nevoie de feedback de la utilizatorii din faza beta cu privire la ce nu funcţionează, ce facturi nu se aduc, dacă apar probleme cu prealuarea plăţilor. Pentru conturi clasice cu o singură locaţie sau factură pe lună e relativ uşor, dar apar tot felul de cazuri speciale când plăteşti pentru mai multe locaţii, când furnizorii au anumite statusuri pentru plăţi. Noi practic trebuie să învăţăm din trial and error cu utilizatorii din faza beta. 

►Deocamdată nu avem stabilit exact momentul lansării în Italia, aşteptăm să fie aplicaţia la nivelul de acurateţe la care să o putem lansa. Noi sperăm ca în vară să o putem lansa oficial.

►Alte pieţe la care ne-am uitat sunt în primul rând Cehia - este a treia piaţă ca mărime pentru noi după Polonia şi România, apoi Spania şi Portugalia. 

►Practic, concurenţa noastră sunt toate celelalte metode de plăţi facturi care sunt disponibile într-o piaţă. Ca experienţă de plată, cel puţin în ţările pe care le vizăm pentru extindere, nu am găsit aplicaţii care să ofere acest serviciu de a avea facturile automat într-un singur ecran fară a mai fi nevoie să scanezi un cod de bare sau să introduci alte informaţii.

O campanie Ziarul Financiar Seedblink și Banca Transilvania
Innovation Partner: