• Leu / EUR5.0860
  • Leu / GBP5.7723
  • Leu / USD4.4037
ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Update. Alina Georgescu, Catalyst Romania: Până acum am investit circa 25 mil. euro din al doilea fond. Avem 11 companii în portofoliu şi o să mai adăugăm încă 3-4 în decurs de un an. Piaţa de start-up-uri din România a crescut vizibil

04.11.2025, 08:00 Autor: Ioana Nita

 Fondul de investiţii vizează companii care au atins o tracţiune minimă de 50.000 de euro venit recurent lunar sau se apropie de o cifră de afaceri de 1 milion de euro  Tichetul mediu de investiţie este de circa 2 milioane de euro per companie, strategie menită să asigure un „runway” (perioadă de funcţionare) de 18 până la 24 de luni  Primul fond al Catalyst (lansat în 2012) este pe finalul perioadei de viaţă, realizându-se până acum 7 exit-uri din 10 companii. Cele 3 companii rămase în portofoliu pentru exit sunt Simartis Telecom, Smart Dreamers şi Omniconvert.

Fondul de investiţii Catalyst Romania a realizat până în prezent 11 investiţii din cel de-al doilea fond al său (Catalyst Romania Fund 2), lansat la începutul anului 2022 cu o sumă totală de 50 de milioane de euro. Din această sumă, Catalyst a investit până acum aproximativ 25 de milioane de euro, fiind incluse aici nu doar cele 11 investiţii noi, ci şi runde de tip follow-on, în companii aflate deja în portofoliu. Cea mai recentă investiţie anunţată este cea de 1,25 milioane de euro în platforma auto Carfix, iar până în noiembrie 2026, când se încheie perioada de investiţii a fondului 2, Catalyst plănuieşte să mai adauge cel puţin 3-4 companii noi în portofoliu.

„Carfix este investiţia numărul 11 anunţată şi intenţionăm în următoarea perioadă să mai adăugăm cel puţin 3-4 companii în portofoliul existent Catalyst Fund 2, pentru că perioada noastră de investiţii va fi până în noiembrie 2026 - perioada de investiţii în companii noi, pentru că potenţialul de follow-on există pentru portofoliu pe toată perioada fondului”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Alina Georgescu, Investment Manager, Catalyst Romania.

Pentru a intra în portofoliul fondului, start-up-urile trebuie să îndeplinească o serie de criterii de tracţiune. „În principiu, suntem în căutarea a două tipuri de companie: fie vorbim de lideri locali pe o anumită piaţă, cu preponderent în România, că aceasta este piaţa care ne interesează cel mai tare, dar cu fondul 2 avem posibilitatea să investim şi în alte geografii, sau ceea ce numim noi, competitori globali, companii care au potenţialul să scaleze foarte uşor pe pieţe internaţionale (...)“.

În al doilea rând, avem nevoie de o tracţiune minimă care, în general, la noi se învârte în jurul valorii de 50.000 euro, venituri recurente lunare. Ideal, compania ar trebui să se apropie de un milion de euro cifră de afaceri, fie în anul precedent, fie să avem vizibilitate pe un buget pe parcursul investiţiei care să tindă spre această valoare. Cam acela ar fi punctul minimal de la care începem să ne uităm”, a explicat ea.

Carfix, care a creat un ecosistem digital pentru industria auto, a îndeplinit aceste criterii, dar decizia de investiţie a fost bazată şi pe calitatea echipei şi a tehnologiei. „Carfix este o companie care ne-a convins, în primul rând, pentru soluţia pe care o oferă, pentru că transformă şi digitalizează o industrie care încă este tradiţională. Pe acelaşi loc fiind şi echipa. Pentru că deşi o echipă încă mică din punct de vedere numeric, la Carfix am întâlnit profesionişti cu experienţă în industrie de peste 15-20 de ani şi este cazul ideal. În plus, am luat feedback direct de la clienţii existenţi ai Carfix şi ne-au fost confirmate atât cifrele, cât şi efectiv creşterea eficienţei. Şi un alt factor care ne-a convins este că echipa a reuşit inclusiv să dezvolte o tehnologie propriă. Deci, nu este doar un agregator de soluţii, este o companie care are produse proprii, foarte valoroase din punctul nostru de vedere”, a detaliat Alina Georgescu.

Strategia fondului este de a acorda tichete medii de circa 2 milioane de euro. „Noi, în general, împreună cu fondatorii încercăm să creionăm runde de investiţii care să acopere un orizont de timp de 18-24 de luni, tocmai ca să încercăm să folosim resursele eficient, pentru că nu ne dorim nici o diluare foarte mare a fondatorilor, a adăugat ea.

Deşi piaţa a fost dificilă în ultimii ani, Alina Georgescu observă o îmbunătăţire semnificativă a ecosistemului local, care începe să producă mai multe companii pregătite pentru runde de serie A. „Chiar discutam şi cu ai mei colegi că în urmă cu 2 ani  am simţit o uşoară provocare în a identifica start-up-uri care să fie şi ancorate într-o realitate a evaluării şi care să şi aibă rezultate suficient de convingătoare. În schimb, în ultima jumătate de an, aş spune că există o schimbare majoră şi chiar ne bucurăm că vedem din ce în ce mai multe companii care ajung inclusiv în zona noastră de interes”, a menţionat ea.

Această maturizare a pieţei este susţinută de întregul ecosistemul de finanţare. „Şi aici cred că trebuie să punctăm faptul că ecosistemul de finanţare al VC-urilor a crescut foarte mult în ultimii ani şi aici un mare merit îl are European Investment Fund, care este şi investitorul nostru ancoră, LP-ul (limited partner – n. red.) nostru principal, atât în fondul 1, cât şi în fondul 2. Şi în ultimii ani au apărut foarte multe fonduri, inclusiv pe zona de pre-seed, seed, inclusiv seria A, ce facem noi. Şi atunci, chiar şi pentru noi este un beneficiu real că există capital şi ne bucurăm să putem sprijini companiile în continuare”, a conchis Alina Georgescu.