ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Update. Denis Tudor, cofondator şi CEO al Swisspod Technologies – soluţii de transport de mare viteză: Închidem în curând runda de 7 mil. dolari pe care o vom folosi pentru testarea la scară largă în SUA. În circa 2-3 ani vom putea transporta pasageri

16 ian 2025 Autor: Ioana Nita

Start-up-ul a suplimentat suma ţintită pe Seedblink cu 50.000 de euro Tehnologia Swisspod a atras deja interesul mai multor potenţiali clienţi din Elveţia, SUA şi India Spre finalul acestui an, start-up-ul vrea să deschidă runda de finanţare de serie A care se va situa la circa 20-25 milioane de dolari. 

Start-up-ul elveţiano-român Swisspod Technologies mai are de strâns aproximativ circa 700.000-800.000 de dolari pentru a încheia runda actuală de finanţare de 7 mi­lioane de dolari, la o evaluare pre-money de aproximativ 50 milioane de franci elveţieni (circa 55 milioane de dolari), în care a investit şi familia Porsche. Recent, compania a atras şi întreaga sumă de 200.000 de euro pe care viza să o strângă prin intermediul platformei de crowdfunding Seedblink şi a decis să extindă runda pe platformă cu încă 50.000 de euro.

Finanţarea va fi folosită pentru dezvoltarea şi testarea tehnologiei la scară largă în SUA, în timp ce testele la scară redusă din Elveţia sunt susţinute prin granturi guverna­mentale. „Toată partea de cercetare-dezvoltare pe care o facem în Elveţia este plătită de guvernul elveţian, însă ce facem acum la scară mare în America facem din bani privaţi şi sunt bani pe care îi folosim de la investitori. Adică dacă eşti investitor şi investeşti pe Seedblink, vei contribui direct la construcţia de full-scale din SUA“, a explicat Denis Tudor, cofondator şi CEO al Swisspod Technologies.

În Elveţia, compania va testa până la sfârşitul anului 2025 un al doilea vehicul la scară redusă, folosind un grant de 5 milioane de franci elveţieni. 

În paralel, în SUA, până la jumătatea lui 2025, va construi o infrastructură de testare de 430 de metri, reprezentând 25% din proiectul final care va permite şi testarea cu pasageri.

Până în prezent, Swisspod a atras aproximativ 18 milioane de dolari, dintre care 10 milioane din investiţii private şi 8 milioane dolari din granturi. „Până în prezent din equity am luat undeva spre 10 milioane, iar din granturi am luat încă 8, deci undeva 50% aproape între equity şi granturi“, a precizat el.

Tehnologia dezvoltată de Swisspod reprezintă o soluţie de transport terestru de mare viteză, cu avantajul major că poate funcţiona pe infrastructura existentă, inclusiv pe cea neelectrificată. „Selling point-ul nostru este de a muta toată tehnologia de pe infrastructură pe vehicul astfel încât să putem minimiza preţul de infrastructură. Undeva la mai mult de 60% din infrastructurile de tren din lume nu sunt electrificate, iar atunci dacă tu vrei să ai un tren de mare viteză pe infrastructură ne-electrificată, trebuie să electrifici şi trebuie să investeşti, practic, în infrastructură respectivă. Cu soluţiile noastre nu mai trebuie electrificată toată linia respectivă pentru că toată puterea pe care o avem noi este pe vehicul şi atunci cumva noi ce putem face este de a folosi infrastructurile deja existente fără a investi o sumă de bani colosală“, a explicat Tudor.

În prima fază, compania ţinteşte o viteză de 400 km/h pentru transportul pe infrastructura existentă, urmând ca în viitor să ajungă la 1.000 km/h în tuburi dedicate. „Planul nostru este să folosim infrastructuri actuale de trenuri şi să mergem pe ele în aer liber, iar noi din punctul acesta de vedere ţintim o viteză de 400 km/h“, a punctat el.

Swisspod estimează că va putea transporta primii pasageri în aproximativ 2-3 ani. "Sperăm că în 2-3 ani vom fi gata. Cred că cel mai important este să funcţioneze autopilotul pe care îl dezvoltăm. A funcţionat foarte bine aici în Elveţia la scară redusă. Şi totul a fost în siguranţă pentru că aceste capsule nu vor avea niciun fel de volan sau nu vor avea niciun fel de şofer, complet automat, ceva asemănător cu Robotaxiul pe care îl promovează astăzi Tesla", a spus Tudor.

Compania a stabilit deja un record mondial în dezvoltarea tehnologiei. "Am reuşit să testăm capsula pe 12 km într-o trajectorie circulară, deci tubul este construit circular, este practic un cerc. Iar capsula s-a rotit timp de jumătate de oră, în jur de 40 de minute pentru 12 km astfel încât am reuşit să avem acest record mondial pentru cea mai lungă misiune de hyperloop. Înainte de recordul acesta cred că cea mai lungă misiune de hyperloop a fost de 1 km la SpaceX, deci am reuşit cumva să batem asta de 12 ori", a menţionat cofondatorul şi CEO-ul Swisspod.

Tehnologia a atras deja interesul mai multor potenţiali clienţi. În Elveţia, compania poartă discuţii cu operatorul feroviar SBB, în Colorado (SUA) guvernatorul a promis achiziţia a 20 de capsule, iar cu oficialii din India urmează să semneze la Davos un memorandum pentru construcţia unui proiect pilot. "Sunt mai multe rute pe care ei consideră, iar una dintre ele este aceea de a conecta Noida International Airport la Delhi. Deci este un aeroport acum în construcţie unde vor fi undeva la 12 milioane de pasageri care vor circula în fiecare an pe ruta aceasta. Şi cred că un proiect pilot de hyperloop la nivel comercial va fi început să se construiască undeva spre sfârşitul anului, spre anul viitor", a precizat el despre proiectul din India.

Swisspod plănuieşte să deschidă spre sfârşitul anului o rundă de serie A în valoare de circa 20-25 milioane de dolari, ţintind o evaluare dublă faţă de cea actuală de 55 milioane de dolari. "Sperăm să dublăm această valoare pentru runda următoare de serie A. Trebuie să strângem undeva între 20-25 de milioane de dolari. Acesta este targetul", a conchis Tudor.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR