ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Update. Dragoş Duşe şi Diana Andriţchi, cofondatori ai Synaptiq - software AI pentru medicii specializaţi în radioterapie: „Avem nevoie de o finanţare de 1 mil. euro pentru a obţine acreditarea europeană a software-ului nostru pentru industria medicală şi pentru scalarea internaţională“

31 aug 2022 Autor: Ioana Nita

Start-up-ul a obţinut recent un grant de 158.000 euro de la Innovation Norway, ajungând astfel la finanţări totale în valoare de 400.000 euro până acum Proiectul Synaptiq a fost desemnat câştigător în cadrul programului de accelerare InnovX-BCR de anul acesta.

Synaptiq, start-up-ul medtech din Cluj-Napoca care dezvoltă o soluţie software ce eficienti­zează tratarea cancerului, şi-a propus să atragă până la finalul acestui an o finanţare de un milion de euro, care să acopere cheltuielile cu acre­ditarea europeană a soluţiei dezvoltate, astfel încât să aceasta poată fi comerciali­zată în spitale şi clinici, dar şi costurile aferente scalării businessului la nivelul Europei. Până acum, start-up-ul a atras în total finanţări de circa 400.000 euro, iar în prezent soluţia dezvoltată de Synaptiq, numită Mediq, este testată în spitale şi clinici din mediul privat şi public din România.

„Noi am mers o perioadă foarte mare din timp pe ceea ce se numeşte bootstrap­ping, adică am muncit pe gratis înainte să primim o investiţie, am făcut rost de tot fe­lul de resurse pe cont propriu, iar apoi, după ce am primit investiţia am vrut să ne extindem, dar în continuare noi avem sala­rii foarte mici, de subzistenţă, astfel încât să putem duce proiectul mai departe. Dar nu acestea ar fi cheltuielile mari, ci cheltuielile majoritare ar fi cele cu acreditarea şi studiul clinic care costă peste 100.000 euro, doar auditul pentru certificare este undeva la 50.000 de euro, deci sunt costuri foarte mari care intră aici şi din păcate nu putem să ne încadrăm în cei 400.000 de euro pe care i-am obţinut în total până acum. Dar ne propunem să ridicăm o rundă de tip seed în lunile care urmează pentru a putea să ne pregătim terenul pentru certificare şi pentru expansiunea pe pieţele din Europa care va costa la rândul ei destul de mult“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Dragoş Duşe, cofondator şi CEO al Synaptiq. El a pornit proiectul în urmă cu peste doi ani împreună cu Mihai Căta, Roxana Săbău şi Diana Andriţchi, iar anul trecut echipa Synaptiq a reuşit să ia o primă finanţare în valoare de 250.000 euro de la fondurile de investiţii Cleverage şi GapMinder şi de la antreprenorii Daniel şi Ioan Istrate. Iar recent, start-up-ul a reuşit să obţină şi un grant în valoare de 158.000 euro de la fondul norvegian Innovation Norway.

Dragoş Duşe, cofondator şi CEO, Synaptiq: Noi am mers o perioadă foarte mare din timp pe ceea ce se numeşte bootstrapping, adică am muncit pe gratis înainte să primim o investiţie, am făcut rost de tot felul de resurse pe cont propriu, iar apoi, după ce am primit investiţia am vrut să ne extindem, dar în continuare noi avem salarii foarte mici, de subzistenţă, astfel încât să putem duce proiectul mai departe. Dar nu acestea ar fi cheltuielile mari, ci cheltuielile majoritare ar fi cele cu acreditarea şi studiul clinic care costă peste 100.000 euro, doar auditul pentru certificare este undeva la 50.000 de euro, deci sunt costuri foarte mari.

„Am fost la o prezentare şi ni s-a părut că ar fi un grant şi un program foarte potrivit pentru noi întrucât ei pun accent pe colaborarea între entităţi din România şi din Norvegia şi ca atare ne-ar facilita acce­sul pe piaţa de acolo. În cadrul progra­mului, pe lângă grantul primit, am reuşit să stabilim o colaborare şi cu o companie din Norvegia care ne va ajuta să înţelegem mai bine piaţa de acolo şi ne va facilita totodată şi accesul către un spital, către un centru de radioterapie, unde vom avea posibilitatea să ducem şi produsul nostru ca să fie testat şi să primim feedback de acolo, iar apoi cu siguranţă ne va fi uşor să penetrăm piaţa de acolo“, a precizat Diana Andriţchi, cofon­dator şi chief business officer (CBO) în cadrul Synaptiq.

Ea a adăugat că obţinerea acestui grant a ajutat echipa şi pe plan organizatoric, nu doar financiar.

„O parte importantă din acest program este şi raportarea întrucât pe parcursul acestui an în care derulăm proiectul trebuie să arătăm şi ce realizări avem şi cum reuşim să le obţinem.“

Mediq, soluţia software dezvoltată de Synaptiq, se bazează pe prelucrarea datelor cu ajutorul inteligenţei artificiale şi este proiectată şi dezvoltată în colaborare cu medici şi clinici de renume cu scopul de a-i ajuta pe radioterapeuţi să identifice, să contureze şi să diagnosticheze într-un timp extrem de scurt tumorile şi organele la risc în cadrul tratamentelor de radioterapie.

„Produsul nostru automatizează o parte dintr-un proces de tratare a cancerului. Acest proces este procesul de radioterapie care este indicat către aproximativ 50% din pacienţii oncologici. Mai exact, în acest proces pacientul trebuie să parcurgă o scanare de tip CT în urma căreia medicul oncolog va identifica structurile ţintă, adică tumora şi zonele unde pot să apară recidive, şi în acelaşi timp medicul va încerca să afecteze cât mai puţin organele aşa numite la risc, organele care sunt în pericol de radiaţii. Şi pentru asta avem nevoie de un fel de hartă tridimensională a pacientului, iar această hartă, pentru a fi generată, necesită foarte mult timp în special când acest proces se face manual de către medici şi bineînţeles că necesită şi destul de multă expertiză. Au fost încercări pentru produse care să automatizeze acest proces doar că algoritmii clasici de procesare a imaginilor nu erau suficient de performanţi pentru a face acest task la standardele dorite. Însă pentru că inteligenţa artificială a devenit mainstream în ultimii ani şi rezolvă tot felul de probleme din multe industrii, acest lucru a oferit o oportunitate şi pentru radioterapie şi genul acesta de oportunitate ne propunem noi să o fructificăm, adică folosim inteligenţa artificială ca să automatizăm tot felul de procese care sunt îndelungate pentru a fi făcute manual“, a explicat Dragoş Duşe.

În prezent, echipa Synaptiq este formată din 17 membri şi reuneşte ingineri şi specialişti în business, cu studii şi doctorate la facultăţi din ţară şi străinătate, precum Universitatea din Bucureşti, Amsterdam, Munich, Bristol şi Heidelberg, dar şi şase medici radioterapeuţi cu înaltă competenţă, toţi din România.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR