ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Update. Ionuţ Vlad, cofondator şi CEO: Tokinomo, dezvoltator de tehnologii care cresc vânzările la raft: Principalele pieţe pentru noi au fost în 2021 Arabia Saudită, Filipine şi România

11 feb 2022 Autor: Adrian Seceleanu

Start-up-ul are în plan o finanaţare de tip serie A peste un an şi jumătate.

Tokinomo, un start-up care a dezvoltat tehnologii prin care ajută retailerii şi brandurile să-şi majoreze vânzările la raft în magazinele fizice, şi-a extins puternic operaţiunile în 2021, principala piaţă pentru companie fiind Arabia Saudită.

„Top 3 pieţe pentru noi au fost - la nivelul anului trecut cel puţin - Arabia Saudită, Filipine şi România, pe locul trei. Nu este un lucru pe care neapărat îl controlăm - acum cu noua rundă ne plănuim cumva să avem un focus mai pronunţat pe anumite teritorii - dar în principiu noi am mers unde ne-a dus businessul, deci nu am fost selectivi în ceea ce priveşte teritoriile, am văzut unde este interes şi unde am putut găsi un partener local puternic şi interesat să crească alături de noi şi pur şi simplu aşa s-a dezvoltat businessul. Într-adevăr în mod neaşteptat, dacă mă întrebai acum câţiva ani pe ce ţări mizezi, bineînţeles probabil nu aş fi spus Arabia Saudită şi Filipine”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Ionuţ Vlad, cofondator şi CEO al Tokinomo.

Start-up-ul a dezvoltat o serie de roboţi plasaţi pe rafturile magazinelor şi o platformă web care permite managementul acestora şi generarea de rapoarte şi analize în timp real. Anul trecut businessul a crescut puternic. „A fost un an în care am crescut, am crescut de trei ori veniturile, ne-am extins în şi mai multe ţări, am ajuns undeva la 40 de ţări în care suntem activi şi avem campanii şi parteneri. A fost un an în care ne-am consolidat afacerea, start-up-ul, ne-am mutat mai mult în zona de scale-up şi ne-am rafinat mai multe lucruri - de genul modelului de business, am înţeles mai bine problemele din piaţă şi pentru noi a fost un an bun în ciuda anumitor încetiniri generate de pandemie. Am încheiat anul pozitiv şi de asta şi runda de finanţare şi planurile pentru viitor, cumva toate merg mână în mână.”

Runda de finanţare de 1,7 mil. dolari, comunicată în această săptămână, are rolul de a susţine creşterea, a explicat Vlad. „Am crescut de trei ori cifra de afaceri, deci nu pot să mă plâng şi nu cred că se plânge cineva dintre investitori sau din companie. Deci am fost pe plus, am reuşit să ţinem şi costurile sub control. Runda am ridicat-o pentru creştere, nu am ridicat-o pentru nevoia de capital imediat, deci nu eram într-o situaţie de urgenţă să zicem ceea ce ne-a permis cumva să fim mai relaxaţi şi să reuşim să gândim pozitiv, nu negativ. Deci din punctul ăsta de vedere suntem mulţumiţi.”

Compania a luat mai puţini bani decât ar fi putut strânge, a explicat Ionuţ Vlad, o rundă mai mare fiind posibilă peste un an şi jumătate. „Runda asta e un pas intermediar, deci nu este o serie A propriu zisă, este o rundă calibrată pe stadiul la care suntem noi acum şi tot timpul este vorba despre cum să găseşti un mix, un balans bun între evaluarea companiei, cât equity dai din companie versus cât iei pentru a-ţi face planurile pentru termen mediu în general. Şi atunci noi aşa ne-am gândit, ne-am calibrat suma necesară, pentru că probabil că am fi putut strânge şi mai mulţi bani, dar nu era în interesul nostru în momentul de faţă. Şi atunci am zis - cât avem nevoie pentru a ne face planurile şi pentru a executa ceea ce avem în plan. Avem nevoie de atât, bun. Am mai suplimentat suma pentru că a fost într-adevăr interes destul de mare din partea investitorilor şi atunci am suplimentat puţin, dar în principiu ne-am păstrat în parametrii pe care ni i-am setat. Cum am ales investitorii? În principiu nu prea avea sens acum să mergem la un fond foarte mare, am găsit un mix între investitorii actuali care au făcut follow-up şi o parte de investitori strategici cum ar fi partenerul nostru din România, IPP, sau alţi parteneri cu care putem colabora în alte teritorii. Deci cumva a fost mai degrabă o decizie legată de business şi e şi o zonă destul de nişată să zicem din punct de vedere al investitorilor - adică să cunoască destul de bine piaţa. Noi avem şi elementul ăsta de hardware, deci în momentul când vom fi la nivelul în care vom avea nevoie de un fond foarte mare, probabil că şi acolo vor fi nişte fonduri destul de specializate, nu neapărat jucătorii obişnuiţi. Ne-am propus ca un an şi jumătate să dureze această perioadă, până la o finanţare de seria A, şi dacă ne facem temele bine şi avem rezultatele pe care credem că o să le avem atunci cred că o să fie o rundă pozitivă în continuare.”

 

Ce a mai spus Ionuţ Vlad în cadrul emisiunii:

Am schimbat mai multe lucruri - poate invizibile către utilizatorul final - la nivel de administrare de platformă, unde într-adevăr avem proiecte mari şi lucrăm foarte intens este la dezvoltarea de funcţii noi şi la produse noi. Aici poate este să zicem un update destul de important, mai ales în zona mai ales de colectare de date, unde practic a venit din piaţă o cerere - domnule, ok voi aveţi roboţelul ăsta, dar uite, dacă îl aveţi uite m-ar interesa să aflu şi asta şi asta despre cumpărător, ce face la raft, cam cine e cumpărătorul şi lucrăm intens pentru a dezvolta soluţii care să le ajute pe branduri nu numai să îşi promoveze produsele dar să şi înţeleagă comportamentul cumpărătorilor, de ce aleg produsele lor, care e comportamentul lor în magazine - lucruri care îi ajută pe ei să optimizeze campania, nu numai cu Tokinomo ci în general tot mixul de marketing.

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR