ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Update. Laurenţiu Niţă, fondatorul Quarks Interactive, joc video pentru învăţarea calculului cuantic: Vrem să lansăm Quantum Odyssey pe Steam în această toamnă. Am investit 700.000 de euro în dezvoltarea jocului în ultimii şase ani

26 sep 2024 Autor: Ioana Nita

Start-up-ul caută în prezent o finanţare suplimentară de 50.000 de euro pentru marketing înaintea lansării pe platforma Steam.

Quarks Interactive, start-up-ul lo­cal care a dezvoltat Quantum Odyssey, un joc video pentru învăţa­rea calculu­lui cuantic, se pregăteşte să lanseze produsul pe platforma de distribuţie a jocurilor video Steam în această toam­nă. Jocul, care a fost în dezvoltare timp de şase ani, a bene­ficiat de investiţii totale de 700.000 de euro şi este deja utilizat în scop educaţional de mai multe universităţi din Europa.

„Ne-a luat cred că în total şase ani ca să terminăm Quantum Odyssey, pen­tru a putea fi lansat pe Steam. Şi în ultimii patru ani, am atras câţiva in­vestitori tip angel noi, dar şi recurenţi pentru că o parte au reinvestit, plus fon­duri de investiţii. Am avut succes cu Innovation Norway, am primit de do­uă ori fonduri nerambursabile de la ei în două calluri separate. Şi fiindcă unul din principalii noştri parteneri este IBM, am primit şi de la ei finanţări, dar nu pot menţiona suma. Iar toate aces­tea ne-au dus în punctul culmi­nant în care suntem azi, cu un produs a­proa­pe gata, care are nevoie doar de un pic de marketing şi trebuie să fie lansat pe Steam“, a declarat Lauren­ţiu Niţă, fon­dator şi CEO al Quarks Interac­tive, în cadrul emisiunii ZF IT Gene­ration. El a demarat proiectul Quarks Interactive în urmă cu şase ani, în 2020 lansând un prototip, o primă versiune a jocului Quan­tum Odyssey care a început de atunci să fie folosit treptat ca joc educa­ţional în universităţi pentru învăţarea calcu­lului cuantic.

Printre universităţile în care este utilizat acum jocul Quantum Odyssey se numără atât instituţii din Româ­nia, precum Universitatea Bucureşti, Uni­ver­sitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Na­poca, Institutul Naţional de Cer­ce­tare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izo­topice şi Moleculare din Cluj-Napo­ca şi Institutul de Fizică Ato­mică de la Măgurele, cât şi univer­sităţi din străină­tate, cum ar fi din Cehia sau Irlanda.

În total, sunt circa opt universităţi în prezent care folosesc în mod recurent jocul Quantum Odyssey, însă start-up-ul poate atrage un număr de trei ori mai mare în perioada următoare.

„Suntem şi membrii fondatori în cadrul proiectului digiq.eu, care a primit cel mai mare grant acordat vreodată pentru educaţia cuantică. Sunt 17,6 milioane de euro în total ca Uniunea Europeană să rămână competitivă când vine vorba de aptitudini în algoritmică cuantică. Şi acest proiect ne garantează că jocul va folosi de încă 24 de universităţi, cam cele mai bune universităţi din Europa“, a punctat Laurenţiu Niţă.

Versiunea educaţională a jocului Quantum Odyssey este însă diferită de cea care va fi lansată pe platforma Steam în această toamnă, versiunea pentru publicul larg punând accent foarte mult pe partea de gamification.

“Dacă vreodată matematica vi s-a părut grea, acum aveţi şansa să realizaţi că vi s-a părut grea din cauza profesorilor pe care i-aţi avut, nu pentru că matematica nu e mişto, e extraordinar de mişto. Veţi vedea numere complexe, complet vizual, vectori, matrici, ş.a.m.d. Toate astea sunt nişte termeni, dar jocul va face astfel încât nici nu va fi nevoie să ştii aceşti termeni. Sunt 4 personaje în joc care vor să te înveţe 4 lucruri diferite. Tu trebuie să alegi care e calea ta pe care vrei să mergi”, a precizat el, adăugând care sunt exact cele patru personaje din joc.

“Avem Sage of Axioms, care te învaţă lucrurile fundamentale, Sage of Purposes, care te învaţă despre de ce facem, ce facem, Sage of Reasons, care te învaţă motivele din spatele tuturor acestor lucruri şi The Missing Sage care vrea să nu înveţi absolut nimic, crede că eşti o maşină care e capabilă de orice, nu are nevoie de concepte teoretice şi poţi să faci tot ce vrei fără să ai nevoie de să şti despre <<quantum information theory>>.”

În ceea ce priveşte modelul de business, Quarks Interactive intenţionează să lanseze jocul pe Steam la un preţ cuprins între 20 şi 25 de euro. Compania are în vedere şi pachete speciale care să includă alte module şi prototipuri dezvoltate în timp.

Pentru activităţile de marketing aferente lansării jocului pe platforma Steam, Quarks Interactive caută o finanţare suplimentară de 50.000 de euro.

"Nu avem buget de marketing. Niciunul din granturi nu vine cu un buget de marketing şi am avea nevoie de un buuget mic de circa 50.000 de euro. Avem discuţii cu anumiţi investitori şi dacă sunt investitori dispuşi să intre cu tichete de 5.000-10.000 euro, îi aşteptăm", a menţionat fondatorul Quarks Interactive.

Start-up-ul a lansat vara aceasta şi o versiune a jocului său pentru dispozitivele mobile: Quantum Odyssey: Essentials, disponibil pe platformele Apple Store şi Google Play. Această versiune mobilă a jocului le oferă utilizatorilor peste 250 de puzzle-uri reale de calcul cuantic şi o duzină de module de învăţare complet narate. Practic, indiferent

de nivelul de cunoştinţe în matematică sau programare al utilizatorilor, aceştia au posibilitatea de a explora lumeaa calculului cuantic - de la înţelegerea bazelor qubiţilor până la stăpânirea algoritmilor complecşi precum Grover’s Quantum Search. Unic în joc, toate vizualele create în cadrul platformei pot fi convertite direct în cod cuantic executabil. În plus, Quantum Odyssey: Essentials include un instrument revoluţionar de design al algoritmilor cuantici. Această funcţie permite jucătorilor să rezolve şi să creeze algoritmi cuantici, să îşi testeze abilităţile pe un simulator cuantic real, să optimizeze algoritmi existenţi sau chiar să dezvolte noi algoritmi care pot fi executaţi pe hardware-ul cuantic IBM.

“Versiunile Essentials au fost lansate cu ideea de a oferi lumii care caută <<quantum>> pe telefoanele mobile primul <<real quantum videogame>> pe aceste platforme. Ele servesc pentru a atrage utilizatori către versiunea de pe Steam şi nu avem încă în planuri să facem campanii de marketing cu ele. Dupa ce lansăm versiunea pe Steam, probabil ne vom întoarce la ele cu îmbunătăţiri majore. Mă aştept, desigur, ca toată lumea cu un telefon mobil, măcar să le încerce. Chiar nu strică să înveţi ceva despre logica cuantică şi aceste versiuni chiar sunt <<free to play>>.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR