ZF IT Generation

ZF IT Generation. Start-up Update. Mihai Bocai, ProductLead, platformă software pentru marketing: Ne-am dat seama repede că în România este greu să găsim un fond de investiţii care să ne dea altceva în afară de bani

12 mai 2021 Autor: Ioana Nita

Start-up-ul local ProductLead, care a dezvoltat o platformă software pentru eficien­tizarea proceselor de marketing al unui brand, vrea să ajungă până la finalul acestui an la venituri recurente lunare de circa 60.000-70.000 euro, de aprox. 2-3 ori mai mari decât anul trecut, în condiţiile în care compania va accelera achiziţia de clienţi la nivel internaţional cu ajutorul ultimei finanţări atrase în valoare de 600.000 de euro. Până acum, start-up-ul s-a dezvoltat din resurse proprii şi cu ajutorul unei prime investiţii de 120.000 euro.

„Abia acum începem să mergem pe un drum în care dezvoltarea se bazează numai pe investiţii. Practic, noi ne-am dezvoltat până în acest moment pe baza veniturilor operaţionale - veniturile generate de acest produs. Produsul generează deja venituri, avem o serie de clienţi care ne aduc venit, şi care a fost suficient până în acest moment. Aşadar, până în aprilie anul acesta ne-am bazat pe veniturile noastre, plus investiţia de tip seed pe care am primit-o de la Sparking Capital care s-a ridicat la 120.000 euro, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Mihai Bocai, cofondator şi CEO al ProductLead.

„Acum în aprilie am încheiat o nouă rundă de investiţii de tip «late seed» în valaore de 600.000 euro, o rundă de investiţii condusă de Sparking Capital, dar alături de care au investit şi alte două fonduri - Founders Bridge din Suedia şi Eleven Ventures din Bulgaria. Practic, am convins trei fonduri de valoarea tehnologiei şi de planurile noaastre de viitor şi ei au pus 600.000 euro în companie pentru a ne susţine planurile până la seria A.“

El a adăugat că încă de la început, echipa fondatoare a proiectului a vrut să atragă în companie fonduri de investiţii din străinătate.

„Noi am dorit permanent să convingem jucători din zona de fondurilor de investiţii din afara ţării, jucători care să ne dea acces în primul rând la un alt tip de know how, la un alt pool de investiţii şi o altă viziune asupra modului în care un business ca al nostru poate fi scalat internaţional. Am avut în ultimele 18 luni extrem de multe discuţii cu foarte multe fonduri de investiţii, atât din România, cât şi din afara ţării. Ne-am dat seama repede că în România este greu să găsim un fond de investiţii care să ne dea altceva în afară de bani pentru că banii nu sunt atât de greu de obţinut din piaţă. Şi tocmai de aceea din toate discuţiile ne-am dat seama că trebuie să ne ducem către fonduri de investiţii din afară. A fost un short list, bineînţeles şi Sparking Cappital a avut o contribuţie extrem de importantă în tot acest proces, în calificarea fondurilor de investiţii să spunem. Atunci când discutăm de start-up-uri şi de investiţii, nu numai fondurile te aleg pe tine, ci şi tu trebuie să alegi cu atenţie fondul care să investească în compania ta. Din toate aceste considerente, noi ne-am axat mereu pe atragerea de investiţii din străinătate. Din lista scurtă, am ales fondurile cu care avem chimie şi după aceea au urmat discuţii extrem de lungi şi complicate care ne-au dus către închiderea acestui deal.”

Din momentul în care fondatorii ProductLead au ales structura de fonduri cu care să meargă mai departe şi până au semnat term sheet-ul - acordul de principiu de investiţie, a durat circa 2 luni şi jumătate. Apoi, au mai trecut încă 2 luni şi jumătate pentru a închide efectiv tranzacţia.

Investiţia obţinută de 600.000 euro va fi alocată în principal pentru partea de marketing şi vânzări, extinderea echipei şi dezvoltarea produsului în continuare.

„Un produs bun se construieşte în primul rând cu o echipă bună deci primul lucru pe care îl vom face va fi să consolidăm echipa pe care o avem pe toate ariile - marketing, vânzări şi partea tehnică astfel încât să fim pregătiţi ca din acest punct încolo să ne axăm pe marketing şi pe achiziţie de clienţi în principal şi în plan secundar pe continuarea dezvoltării produsului”, a precizat Mihai Bocai.

În prezent, ProductLead are un portofoliu de 50 de clienţi din segmentul mid şi corporate, din care jumătate sunt din România, iar restul din străinătate.

„Din acest punct, cel mai important lucru pentru noi devine achiziţia de clienţi în pieţe externe. Ne interesează Europa în primul rând - Europa Centrală şi de Est, ţările nordice şi cele din vestul Europei, şi de asemenea ne interesează şi consolidarea prezenţei noastre în Asia de Sud-Est. Avem clienţi acolo şi este o piaţă care ne axează”, a punctat el.

Anul trecut, ProductLead a înregistrat o cifră de afaceri de 240.000 euro, în creştere faţă de 2019, iar pentru 2021 vizează în continuarea creşterea.

„Pentru modelul nostru de business, Software as a Service (SaaS), cel mai important indicator de performanţă este venitul lunar recurent. Ca atare, ţintim să avem venituri recurente lunare la 60.000-70.000 euro la finalul acestui an, ceea ce înseamnă de 2-3 ori mai mult decât anul trecut”, a subliniat cofondatorul şi CEO-ul ProductLead.

Ce face însă mai exact platforma ProductLead? „Pe scurt, ProductLead este o platformă de automatizare de conţinut. Ajutăm orice marketer din lumea asta să dezvolte conţinut de zece ori mai rapid la o fracţiune din costul pe care îl are în momentul acesta. Cum anume? Prin integrarea tuturor datelor pe care o companie, un brand, le are în ecosistemul lor tehnic. Integrăm conţinut din zona de e-commerce cu conţinut din zona de social media, cu conţinutul pe care brandul l-a dezvoltat şi îl are în departamentul de marketing, cu surse de conţinut de tip stock - sunet, video, imagine, ş.a.m.d. Integrăm toate aceste elemente şi cu ajutorul unui creative studio, unui tool de creaţie simplificat în browserul de web, un brand poate să îşi definească reguli şi şabloane prin care să integreze tot acest conţinut şi să producă alt conţinut pe baza conţinutului iniţial”, a explicat el.

În decursul ultimului an, echipa ProductLead a lucrat intens la dezvoltarea platformei.

„Am investit extrem de mult în tehnologie. Nu ne-am făcut marketing, ci am investit foarte mult în tehnologie. Am continuat să iterăm creative studio-ul care este un întreg motor de creaţie în browser, simplificat ca utilizare, dar având puterea oricărui tool modern de design. Practic, vrem să democratizăm accesul la astfel de instrumente de design pentru oricine. Nu trebuie să ai cunoştinţe avansate de design şi de instrumente de design pentru a avea acces şi pentru a putea folosi creative studio-ului nostru. Anul trecut eram la versiunea a doua, iar acum suntem la versiunea a treia. Integrăm deja inclusiv sunet peste conţinutul pe care îl dezvoltăm şi în momentul acesta am început să ne concentrăm pe zona de distribuţie. După ce un brand a construit conţinutul, ajutăm acel brand să distribuie asset-urile creative mai departe într-un ecosistem de marketing în funcţie de tool-urile pe care le foloseşte şi pe care le are compania.”

De asemenea, în ultimul an start-up-ul s-a concentrat foarte mult şi pe încheierea de parteneriate, atât cu jucători din social media, precum TikTok, sau din industria e-commerce cum ar fi VTEX.

„În aceste moment mai avem în lucru şi alte parteneriate cu jucători importanţi din zona de social media şi e-commerce la nivel global.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: InnovX-BCR