ZF IT Generation

ZF IT GENERATION. Start-up Update. Răzvan Enache, growth partner Volt Finance & Ocean Credit - soluţii digitale pentru credite: Vrem să ajungem la 300.000 de utilizatori pentru aplicaţia Volt la finalul lui 2022. Proiectul Volt va ajunge pe break-even în cursul acestui an

9 feb 2022 Autor: Ioana Nita

Până în prezent proiectul Volt s-a autosusţinut, iar proiectul Ocean Credit a primit prima investiţie financiară anul trecut printr-o emisiune de obligaţiuni pe piaţa din România de 1,9 milioane de euro În 2022, echipa Ocean Credit vrea să mai atragă o investiţie de 10-15 milioane euro, o mare parte probabil tot prin emisiune de obligaţiuni.

Start-up-ul local Volt, care a dezvoltat o aplicaţie mobilă prin care utilizatorul îşi poate afla gradul de îndatorare, scorul de credit şi accesa un credit online, vrea ca anul acesta să ajungă la 300.000 de utilizatori, o creştere explozivă, de peste 5 ori faţă de numărul actual de utilizatori: circa 55.000. Ţinta ambiţioasă setată de echipa Volt vine în condiţiile în care start-up-ul a pivotat anul trecut de la transferul instant de bani între oricare două carduri, funcţionalitate încă prezentă în aplicaţie, la serviciul de aflare a gradului de îndatorare şi a scorului de credit, scopul final fiind crearea unui marketplace în aplicaţie cu oferte avantajoase de creditare online pentru utilizatori de la diferite bănci partenere. 

„Dacă vorbim de un total de număr de utilizatori care include atât utilizatorii care folosesc funcţionalităţile privind scorul de credit, cât şi cei care folosesc opţiunea de transfer de bani, suntem la peste 50.000 de utilizatori, ceea ce este o bază bună de clienţi însă pentru a ridica interesul mai multor bănci este nevoie să arăţi volum bineînţeles şi asta este ceea ce ne dorim anul acesta. Încercăm să accelerăm pe cât posibil şi să încheiem 2022 cu 300.000 de utilizatori. Iniţial, vizam 150.000 de utilizatori, însă estimarea fusese făcută înaintea rezultatelor din T4. Acum suntem şi mai optimişti şi am dublat ţinta deoarece campaniile şi tot ce am făcut noi în T4 din punct de vedere marketing ne-a adus foarte mulţi utilizatori, ceea ce înseamnă că, având bineînţeles nişte sume pe care să le investim în creştere şi achiziţii de clienţi, suntem destul optimişti că putem ajunge la cei 300.000 de utilizatori pe care îi dorim să îi avem în Volt şi să îi ajutăm cu diverse oferte, scor FICO, linie de credit şi aşa mai departe”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation, la rubrica Start-up Update, Răzvan Enache, growth manager în cadrul Volt Finance şi Ocean Credit. Ambele proiecte, atât aplicaţia Volt, cât şi Ocean Credit -  platformă prin care se pot accesa credite online - au fost demarate şi susţinute de antreprenorul Radu Ciorbă.

Aplicaţia Volt a fost lansată în 2017, in parteneriat cu Mastercard şi Visa, punând la dispoziţia utilizatorilor, la acel moment, prima sa funcţionalitate: transferul instant de bani între orice carduri româneşti. 

„Acum în Volt ne axăm în principal pe a educa clienţii în zona de scor FICO, scorul care îţi arată cam cât de «sănătos financiar» eşti în faţa unei bănci sau a unui IFN pentru că chiar dacă nu toate băncile ţin cont de acest scor FICO, o bună parte din cele care activează în România ţin cont de FICO şi este un proxy foarte bun pentru a-ţi evalua şansele de a lua un credit. În urma cu un an am pivotat spre verificarea scorului FICO în Volt şi ulterior spre a-i sfătui pe clienţi cum să şi-l crească, dându-le totodată posibilitatea să îşi monitorizeze datoriile. Practic, ei îşi văd toate datoriile în aplicaţia Volt, văd cum plătesc fiecare rată şi se pot asigura că ratele pe care le plătesc sunt înregistrate la timp”, a precizat el, adăugând că apar şi situaţii în care unele instituţii financiare fac greşeli şi nu raportează la Biroul de Credit faptul că a fost închisă o linie de credit sau un împrumut.

„Sunt clienţi care iau destul de des credite, adică credite rapide, 3-4-5 pe an, şi de multe ori o raportare greşită la Biroul de Credit sau faptul că un alt IFN să zicem nu a închis la timp o linie de credit îi blochează clientului posibilitatea de a mai lua un nou credit. Şi vedem în comportamentul clienţilor faptul că aceştia verifică de foarte multe ori scorul FICO tocmai pentru a se asigura că credit a fost închis şi pot să deschidă unul nou.”

Până în prezent proiectul Volt a fost susţinut prin investiţiile fondatorului, iar anul acesta cel mai probabil va atinge pragul de rentabilitate, în condiţiile în care aplicaţia generează venituri atât din transferurile de bani, cât şi din parteneriate încheiate cu bănci şi instituţiile financiare. În prezent, Volt are încheiate parteneriate cu compania din grup - Ocean Credit, şi cu alte trei bănci - Patria Bank, Libra Bank şi TBI Bank. Astfel, utilizatorii au oferte dedicate în Volt de la aceşti parteneri, iar pentru a accesa oferte fie sunt direcţionaţi către site-urile acestora, fie le pot accesa direct din aplicaţie, în măsura în care aceştia şi-au integrat sistemele cu cele ale Volt. Iar pentru achiziţia de clienţi prin intermediul Volt, băncile plătesc un comision.

„Volt începe să se finanţeze aproape singur din toate aceste parteneriate pe care le avem cu băncile. Există şi zona de transferuri de bani care generează un anumit venit pentru că sunt nişte pachete pe care clienţii le pot alege şi ele includ nişte beneficii legate de FICO, dar vin şi cu nişte costuri legate de transferuri şi Volt este aproape de break-even. Deci legat de Volt, probabil putem să zicem că în 2022 s-ar putea să devină un produs matur, care să se poată finanţa singur”, a menţionat Răzvan Enache. El estimează că pragul de rentabilitate va fi atins în prima parte a acestui an, urmând ca în a doua parte a anului echipa Volt să scaleze şi mai mult proiectul.

„Vrem să scalăm cât mai mult creşterea, bazându-ne doar pe veniturile generate, adică din aceste parteneriate, inclusiv din parteneriatul cu Ocean Credit, pentru că dacă noi vindem creditele Ocean - la fel cum se întâmplă şi cu creditele altor bănci - Ocean plăteşte către către Volt un comision, pentru că aşa este în business, chiar dacă este in-house. Este un model destul de cunoscut în piaţă. Este un comision per lead sau per achiziţie de credit pe care îl mai practică şi alte start-up-uri, iar băncile la fel, sunt foarte obişnuite cu această reţea de afiliaţi care distribuie ofertele bancare şi trimit clienţi care sunt interesaţi de acele oferte către site-urile lor sau către platformele lor.”

Spre deosebire de Volt, proiectul Ocean Credit a obţinut anul trecut prima investiţie financiară printr-o emisiune de obligaţiuni pe piaţa din România în valoare de 1,9 milioane de euro.

„Aşa cum am anunţat la momentul respectiv, în 2022 ne dorim încă 10-15 milioane de euro din probabil în mare parte din emisiuni de obligaţiuni pentru a susţine practic toate aceste planuri pentru că cifrele astea se fac până la urmă cu o finanţare în spate, nu se realizează singure, şi suntem destul de aproape să ridicăm o rundă între 3 şi 5 milioane de euro. Probabil în trimestrul acesta sau cel târziu în aprilie”, a subliniat Răzvan Enache.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR