♦ În prezent, platforma colaborează cu peste 20 de medici veterinari şi are aproape 1.500 de utilizatori. În primele luni de funcţionare, TelePaws a generat venituri de aproximativ 15.000 de euro.
Start-up-ul TelePaws, platformă românească de telemedicină veterinară fondată în 2024, îşi propune să atragă 150 de medici veterinari până la finalul anului în curs şi să înregistreze 50.000 de utilizatori. În prezent, platforma colaborează cu peste 20 de medici veterinari activi şi are aproape 1.500 de utilizatori înregistraţi.
„Ne-am propus ca anul acesta să ajungem la un minim de 150 de medici veterinari integraţi în platformă din care 80% să fie din România şi 20% din Spania, Italia, Marea Britanie - şi acolo avem doi colegi cu care discutăm. În prezent avem discuţii cu 15 medici veterinari cu care să semnăm, care sunt medici generalişti, medici practicieni. Şi vrem să închidem anul cu aproximativ 50.000 de utilizatori“, a spus Ştefan Vâju, CEO al TelePaws, în cadrul emisiunii ZF IT Generation, rubrica Start-up Pitch.
Recent, TelePaws a încheiat o rundă de investiţie care include capital în numerar şi aport de know-how, în urma căreia antreprenorul Răzvan Costea-Bărluţiu a intrat în cadrul companiei ca investitor strategic şi chief technology officer (CTO). Investiţia, a cărei valoare nu este publică, susţine planurile de extindere în pieţe externe şi accelerarea dezvoltării unor funcţionalităţi AI, prevăzute pentru lansare până la finalul anului.
„Ştefan Vâju mi-a spus despre ce e vorba şi mi s-a părut o oportunitate mare din punct de vedere business şi din punct de vedere tehnologic, motivul fiind acela că adopţia AI-ului în zona veterinară e destul de scăzută. Şi nu vorbim despre o industrie unde AI ar aduce doar un plus de productivitate ci vorbim de o necesitate. Disproporţia uriaşă dintre numărul de animale de companie şi numărul de veterinari recomandă cu vârf şi îndesat AI pentru această industrie pentru a aduce îmbunătăţiri. Acestea mi-au captat atenţia şi am decis să mă alături echipei atât ca investitor cât şi din postura de CTO“, a spus Răzvan Costea-Bărluţiu, CTO al TelePaws.
În continuare, TelePaws se află în discuţii cu fonduri de venture capital, a adăugat Ştefan Vâju. „Suntem în discuţii cu VC-uri, am început să atragem atenţia acestora. Acum şi VC-urile care se uită la noi sunt VC-uri care sunt specializate în zona de fintech, pe mediu sau energie sau retail. Trebuie doar să găsim această energie între proiectul nostru şi ei să înţeleagă modelul de business, să înţeleagă şi potenţialul în piaţă, să înţeleagă şi comportamentul consumatorului, că trebuie să ne intersectăm. Ne trebuie bani. În momentul de faţă noi am considerat că e mult mai important Răzvan ca şi activ pentru noi decât banii pe care i-a adus.“
Ştefan Vâju consideră extinderea platformei pe noi pieţe un pas important de făcut, având în vedere dimensiunea pieţei.
„Piaţa, sectorul de pet care cuprinde pet food, serviciile veterinare, pet grooming, pet insurance, este estimat să depăşească 315 miliarde de dolari până în 2030. Deci valoarea pieţei este foarte mare şi are o creştere anuală în jur de 15% - 20%, depinde de regiune. Per total, cum a spus la început, numărul de inimale de companie este în creştere, numărul de medici veterinar este în scădere. Deci este un moment important şi o oportunitate.“
Ce a mai spus Răzvan Costea-Bărluţiu la ZF IT Generation
Este oportunitatea ca şi timp sau ca moment a dezvoltării AI-ului în zona veterinară. Orice tehnologie în momentul în care apare urcă o anumită curbă care se cheamă hypesycale, stabilită ca şi una unealtă de analiză a tehnologilor de către Gardner şi hypesycale a început cu sectorul bancar, cu ChatGPT-. Şi în timpul acesta aţi auzit aproape zilnic noi şi noi dezvoltări. toate astea pe cât de uimitor este şi de frumos să vezi o astfel de evoluţie uitându-te de pe margine, pentru cei care încearcă să dezvolte ceva este un coşmar pentru că lucrurile se schimbă. Schimbarea aceasta vine odată cu schimbarea de interfeţe de aplicaţii. Ce îi ceri, cum îi cer şi ce-ţi răspunde şi cum îţi răspunde. Tot timpul se schimbă şi astfel trebuie să schimbi software-ul în care investeşti.
Dar începe să se stabilizeze cât de cât piaţa. Încep să apară destul de clar acele unelte din zona de AI care pot fi folosite şi care sunt de „încredere“, au reputaţie bună. Mai departe unde putem folosi AI efectiv ceea ce aţi enumerat iniţial, în zona de uristică, deci reguli simple cum ar fi unde găseşti în cea mai propiată locaţie. Un AI intră în raţionamente complexe şi are capacitatea de învăţare. Asta este marea diferenţă.
Pe piaţă deja există într-adevăr în zona veterinară, ca şi în zona de human, s-a lucrat pe algoritm de AI care analizează imagini, de exemplu radiografii. Aceştia sunt adaptaţi din algoritmii umani cu specificul de veterinar. Aici iar fac o o o mică ramificaţie, pentru că specificul vet şi aici este dificultatea de a aduce AI-ul în vet, este faptul că înveţi şase ani într-una dintre cele mai dificile facultăţi. De ce aşa de dificilă? Pentru că dacă te duci la medicină umană, din fericire şi asta învăţăm cu toţii, suntem cam la fel. Dar la veterinar deja fiecare specie are specificul ei - căţei, pisici şi aşa mai departe. Şi asta face la fel cum este dificil să antrenezi un om pe treaba asta, este foarte dificil să antrenezi un AI pe treaba asta şi din cauza asta lucrurile au mers un pic mai încet în zona de vet, dar există, analizoare de imagini, de exemplu, unele suporturi de diagnostic. Adopţia e dificilă şi din alte motive, inclusiv de structurare a datelor pentru că nu există date.
Răzvan Costea-Bărluţiu, CTO al TelePaws: Adopţia AI-ului în zona veterinară e destul de scăzută. Şi nu vorbim despre o industrie unde AI ar aduce doar un plus de productivitate ci este o necesitate.
Ce a mai spus Ştefan Vâju la ZF IT Generation
TelePaws este o aplicaţie de telemedicină veterinară. Dacă e să fac un scurt istoric în doar câteva cuvinte. Experienţa mea personală cu telemedicină a fost acum 10 ani, 11 ani, într-un proiect pe telemedicină în zona de epilepsie, cu un medic neurolog. La vremea respectivă, era un proiect la nivel naţional, foarte multă lume nu înţelegea exact ce face telemedicină. Nici astăzi multă lume nu înţelege exact ce face telemedicina şi confundă. Şi atunci m-am gândit, eu fiind medic veterinar de profesie, am încercat să îmi imaginez cum poate influenţa telemedicina în zona veterinară relaţia dintre medicul veterinar şi părinţii de animale de companie. În 2023 am reluat ideea şi am început să validăm statistici, presupuneri care le aveam despre piaţă. Pe de altă parte, am făcut un research şi am descoperit destul de intrigat am fost să vedem că meseria de medic veterinar este meserie care are cel mai mare grad de burn out şi cea mai mare rată de sincidere din lume şi am început să înţelegem care sunt motivele din spate şi sunt câteva motive. Unul dintre cele mai importante este, de exemplu, şi vorbesc doar de Europa, se întâmplă la nivel mondial, dar statistic, în Europa, vorbim de peste 300 de milioane de animale de companie - un număr care este în creştere, la un număr de peste 100.000 de medici veterinari, număr care este în scădere. Pe de altă parte, foarte mulţi medici veterinari care interacţionează cu pacienţii lor o fac telefonic, deci fac deja telemedicină, doar că nu monetizează. în principiu cam două -trei ore pe zi plus mesaje plus weekend-uri şi nu monitizează. Şi asta vine cu un grad suplimentar de copleşire, frustrare. Şi în al 3-lea rând, dar nu ultimul rând, sectorul veterinar este probabil la coada clasamentului din perspectiva adopţiei tehnologie, digitalizării. Paradoxal, pentru că mai mult de 70% dintre cei care au animale de companie au declarat că vor să interacţioneze cu medicul vetinar digital online şi aşa s-a născut TelePaws.
Noi am făcut o simulare şi am luat în calcul tarife medii în piaţă, am vorbit cu destul de mulţi medici veterinari care ne-au confirmat o medie de câteva ore de la 2h până la 4h/zi petrecute prin mesaje, prin telefoane. Şi la un calcul brut, un medic veterinar pierde pe an, în medie 35.000 euro. Şi dacă ne gândim la medicul veterinar sau la şcoala pe care o face, că e una dintre cele mai grele facultăţi, 6 ani de studii plus ce se mai întâmplă după. să nu monetizezi tot ce ai învăţat şi toată experienţa pe care o acumulezi după.
Primul pas care trebuie făcut este să descarci aplicaţia. Ea este gratuită, este pe şi pe app store şi pe google play. La început trebuia să creezi o fişă a a pacientului. Am descoperit ulterior că acest proces este oarecum mai lent, un pic mai greoi şi multă lume renunţă la completa toate informaţiile. Practic, astăzi se descarcă uşor aplicaţia şi ulterior, când ai nevoie de o relaţie cu un medic veterinar, atunci introduci câteva informaţii. Practic, acolo ai posibilitatea să intri într-o teleconsultaţie cu un medic veterinar. Ca şi o paranteză, medicii veterinari prezenţi în echipa TelePaws ca şi colaboratori, au o altă aplicaţie care este integrată, conectată cu aplicaţia pentru utilizatori. Acolo medicii îşi încarcă profilul şi calendarul pentru a-şi putea valida sloturile disponibile în relaţia cu viitorii pacienţi sau pacienţii lor actuali.
Noi avem şi medici veterinari care au competenţe pe anumite specializări. Îţi alegi medicul veterinar fie din proximitate, fie poate cel mai renumit medic veterinar prin comportament, de exemplu. Dai click pe profilul lui, vezi agenda, lotul disponibil în funcţie şi de timpul tău şi de cât de important este cazul pentru tine. Îţi alegi data, ziua, ora, plăteşti. Tarifele sunt alese de medicii veterinari.
Noi avem foarte flexibilitate şi transparenţă în relaţia atât cu părinţii animalelor de companie cât şi cu medicii veterinari. Pe noi ne interesează să mediem această relaţie şi vrem ca medicul veterinar să monetizeze knowhow-ul pe care îl are şi vrem ca animalul să fie bine şi părintele respectiv de animal de companie să fie mulţumit şi confortabil. Deci nu avem adaosuri comerciale încercăm să să fim că se poate de echitabil.
Am avut interacţiuni cu câteva mii de companii unde am promovat abonamentul TelePaws. Ne-am creat nişte abonamente ca beneficii pentru angajaţii companiilor şi am avut câteva interacţiuni cu câteva mii de companii în care nu le-am vândut şi le-am promovat şi i-am luat un pic de feedback ca poziţionare şi înţelegere a unor astfel de produse. Şi ne gândim să începem un proces de lobi în momentul ăsta ca aceste abonamente să fie incluse în lista de beneficii cu deductibilitate fiscală.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE