♦ Cu o bază de 8.000 de utilizatori activi strânşi organic într-un an şi o investiţie de peste 300.000 de euro, start-up-ul pregăteşte expansiunea în Republica Moldova ♦ Platforma este dezvoltată pe trei direcţii: una gratuită pentru cetăţeni, una B2B pentru industrii reglementate şi o soluţie-concept pentru analiza impactului legislativ.
Start-up-ul Lawren AI, care a dezvoltat un „avocat digital“ sub forma unui chatbot bazat pe inteligenţă artificială, va lansa în aproximativ o lună a doua versiune a platformei sale, ce aduce îmbunătăţiri substanţiale în acurateţea răspunsurilor şi experienţa utilizatorului. Lansat în versiune demo în iunie anul trecut, chatbotul Lawren a ajuns organic la circa 8.000 de utilizatori activi, iar noua versiune va marca şi introducerea unui model de monetizare, precum şi extinderea oficială în Republica Moldova. Proiectul, în care s-au investit până acum peste 300.000 de euro, îşi propune să devină un „Waze“ pentru legislaţie, ajutând cetăţenii să navigheze mai uşor sistemul juridic.
Ideea s-a născut dintr-o nevoie reală, observată de fondatori în activitatea lor de avocaţi. „Ne-am dat seama că oamenii sunt foarte iliteraţi şi blocaţi în faţa labirintului juridic şi cam în acelaşi timp apăruseră şi modelele generative de AI.“
„Şi ne-am dat seama că avem Waze, avem diverse alte aplicaţii pe care le folosim să ne ghideze în lume, dar aplicaţii juridice pragmatice nu prea avem, aşa că ne-am decis cu nişte programatori foarte talentaţi să începem să explorăm teritoriu acesta“, a povestit Victor Buju, cofondator al Lawren AI, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.
Principalul diferenţiator al platformei şi obiectivul echipei în ultimul an a fost dezvoltarea unui sistem care să ofere răspunsuri precise, cu surse verificabile, pentru a combate riscul de „halucinaţii“ specific modelelor lingvistice mari de AI. „Am învăţat AI-ul legile cele mai relevante. Vrem să ne apropiem de acurateţia unui răspuns care, spre deosebire de modelele mari (Large Language Models – LLMs – n.red.), să se inspire direct din legislaţie. Deci, tu ca utilizator, când începi să discuţi şi întrebi <<ce drepturi am eu în calitate de salariat?>>, să nu îţi spună doar un context larg cum face un model mare, ci să-ţi spună, uite, conform articolului 54 din Codul Muncii, litera B, şi acolo când spune şi articolul, tu să poţi da click şi să te ducă pe Monitorul Oficial pe varianta în vigoare“, a explicat el.
Noua versiune a chatbot-ului Lawren va aduce această funcţionalitate în prim-plan. „Cea mai mare transformare pe care o va aduce versiunea a doua este legată de faptul că utilizatorul va putea să dea click pe sursa informaţiei, care este un site oficial – aşa se înţelege exact de unde a extras Lawren informaţia şi nu există dubii cu privire la halucinare“, a subliniat Buju. În plus, în lunile următoare ar putea fi integrată şi o funcţionalitate ce va permite utilizatorilor să fotografieze documente, precum o amendă, pentru a primi o primă analiză şi paşii de urmat.
Planul de business al Lawren AI este structurat pe trei piloni. „Primul pilon este să ajutăm oamenii să navigheze puţin complicatele ape ale legislaţiei şi să le oferim acces la chatbot cetăţenilor de rând, cu titlu gratuit. Pilonul al doilea este să dezvoltăm un produs care să fie scalat şi pentru uzul unor entităţi mai complexe, cum ar fi business-uri mai mari care sunt supuse unui regim reglementat, iar în paralel cu legiuitorul, să vedem dacă putem face o analiză a impactului unor propuneri legislative“, a detaliat cofondatorul Lawren AI.
Platforma a atras deja un public divers, o surpriză fiind numărul mare de funcţionari publici. „Spre surpriza noastră, deducem că aproximativ jumătate din utilizatorii noştri recurenţi sunt funcţionari publici care se bazează pe Lawren mai bine decât pe modelele mari (LLMs – n.red.), să spunem, tocmai pentru că are o specificitate a răspunsului“, a menţionat el. Printre cele mai frecvente întrebări adresate chatbot-ului se numără cele din domeniul fiscal şi cele legate de insolvenţă.
Odată cu lansarea versiunii a doua, start-up-ul va introduce şi un model de monetizare. „Vom oferi în continuare şansa oamenilor de a se inspira şi a înţelege cel puţin problema juridică cu care se confruntă, dar de la un număr de întrebări încolo sau de la un grad de complexitate care să aibă în vedere şi citirea de documente, procesarea lor şi probabil redactarea de documente, va trebui să facem o formulă de monetizare minimală care să ne acopere costurile operaţionale“, a punctat Buju. Pe zona B2B, start-up-ul a semnat deja contracte cu companii din domeniul energiei pentru a antrena modele specifice pe legislaţia complexă şi tehnică din acest sector.
Dezvoltarea de până acum a fost susţinută de o investiţie de peste 300.000 de euro. „Au fost fonduri proprii în primă fază şi apoi am avut un prieten angel investor care a intrat şi el în companie şi ne susţine în continuare“, a precizat el, adăugând că deşi orice start-up are nevoie de investiţii, în acest moment nu este o urgenţă.
Planurile de viitor includ o expansiune internaţională rapidă. „Versiunea a doua se va lansa concomitent şi în Republica Moldova. Suntem în discuţii avansate cu nişte case de avocatură şi din Ungaria şi din Bulgaria şi, spre surpriza mea, din India şi Australia, care şi-ar dori să facem o formulă de francizare a Lawren“, a dezvăluit cofondatorul Lawren AI. Obiectivul său personal pentru România este de a atinge 100.000 de utilizatori activi, însă prioritatea rămâne calitatea produsului: „Indiferent de îndeplinirea sau nu a ţintei, prioritatea zero cu care ne confruntăm este acurateţia răspunsurilor pe care le dă. Dacă reuşim să rezolvăm problema asta extrem de dificilă, celelalte probleme sunt probleme antreprenoriale simple, la care vom găsi răspunsuri.“
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE