ZF IT Generation

ZF IT Generation. Vlad Ionescu, unul dintre executivii care au plecat de la unicornul UiPath: Am investit în mai multe start-up-uri tech de pe plan local. Acum plănuiesc lansarea unui proiect de venture capital

8 mar 2021 Autor: Ioana Nita

„Sunt pasionat de investiţii în start-up-uri. M-am alăturat asociaţiei TechAngels din România şi am investit în mai multe start-up-uri locale - TypingDNA, TPS Engage, EmailTree şi Tokinomo. Cred că am investit suficient până acum.“

Vlad Ionescu, fost membru în echipa de conducere a UiPath, cel mai valoros start-up creat în România, are în plan să se implice în lansarea unui fond de investiţii, în plus faţă de investitiţiile pe care deja le face ca angel investor în start-up-uri de tehnologie. Până acum, el a investit în circa cinci start-up-uri tech, dintre care patru sunt româneşti.

„Sper ca în câteva luni să discutăm mai multe despre un proiect de venture capital în care cel mai probabil o să fiu implicat. Cred că ar fi cazul să apară şi alte fonduri de investiţii pe plan local. Acum sunt într-adevăr fonduri de investiţii pe plan local, şi investitori şi soluţii de crowd­fun­ding, doar că încă este foarte mult loc pe piaţă. Cred că este foarte important şi seg­mentul pe care vrei să îl adresezi în viaţa unui start-up. Dacă ne uităm chiar la o ţară veci­nă cum este Bulgaria, acolo deja sunt fonduri care sunt la a treia versiune a fon­dului, adică ridică fondul numărul trei şi sunt mult mai avansate. Acolo există un fond de

80 mil. euro aflat a treia rundă şi alt fond de 50 mil. euro cred că tot la treia rundă şi asta într-o ţară mult mai mică. Nici ei nu acoperă doar Bulgaria, dar este clar că Europa de Est este subfinanţată comparativ cu alte regiuni“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Vlad Ionescu, fost executiv în cadrul UiPath. El s-a ală­turat echipei UiPath în 2015, chiar atunci când proiectul a pivotat spre tehnologia RPA (robotic process automation), fiind astfel implicat în tot procesul de ascensiune al companiei – de la primele investiţii pri­mite până la atingerea nivelului de unicorn.

„Am avut şansa să lucrez şi să învăţ de la oameni foarte talentaţi şi speciali. Eu am venit la UiPath în vara lui 2015, deci acum aproximativ 6 ani, la invitaţia unui foarte bun prieten care lucra acolo. Era o companie mică, era înainte de investiţia care ne-a dus atunci la o evaluare de 6 milioane dolari, deci prima investiţie de tip seed - runda în care au participat EarlyBird, Credo Venture şi Seedcamp. Era o companie mică, însă cu ambiţii foarte mari. A fost o perioadă foarte interesantă. Echipa încerca să atragă talent şi eu la rândul meu am adus un bun prieten în companie şi cumva echipa s-a construit în jurul unor valori şi culturi comune“, a relatat el, adăugând că a învăţat foarte multe lucruri din experienţa UiPath.

„Am învăţat foarte mult, pe lângă lucruri care ţin de marketing. Este vorba despre cum să construieşti o companie, cum să dezvolţi departamente, cum să atragi talent, de ce este important să ai un plan de stock options şi cum să motivezi echipa prin acest plan. Cum să gândeşti mare şi să faci planuri strategice.“

Vlad Ionescu s-a ocupat încă de la început de zona de marketing în cadrul UiPath, atunci când mai avea doar încă doi colegi în departament.

Ulterior, odată cu creşterea companiei, departamentul de marketing a ajuns să aibă circa 150 de persoane, iar în ultimii ani el s-a ocupat în principal de partea de marketing automation.

„Eu am venit în etapa de early stage a companiei când la marketing eram 2-3 personae chiar în perioada de început. La momentul respectiv era mai mult vorba de tactici de genul guerila marketing - aveam bugete foarte mici şi trebuia să adduce rezultate disproporţionate faţă de bugetele pe care le foloseam. Ne-am axat mult pe content marketing şi pe SEO, social media. În etapele următoare, departamentul a crescut foarte mult, de la câţiva oameni am ajuns la un department de 150 de personae şi de la bugete lunare de mii sau zeci de mii de euro la bugete anuale de câteva zeci de milioane de euro. Asta s-a întâmplat în 5-6 ani“, a precizat el.

După ce a petrecut mai bine de cinci ani în cadrul unicornului UiPath, Vlad Ionescu a decis în vara anului trecut să plece şi să se implice într-un nou proiect de tehnologie de pe piaţa locală. De ce a ales însă să părăsească echipa UiPath?

“Mă gândeam mai mult timp la varianta asta. Structura sistemului de stock options într-un start-up este construit aşa, cumva pe patru ani - cam atât se presupune că poţi da randament maxim şi fără să ajungi la burn-out (nu era cazul la mine). UiPath este o companie matură acum şi impactul/aportul pe care puteam să îl aduc eu în companie s-a schimbat de-a lungul timpului. De la câţiva oameni în marketing am ajuns la un departament mare şi rolul meu devenise mult mai specializat cu trecerea timpului. Iar eu personal sunt pasionat de start-up-urile early stage, care se află la început de drum, şi pentru care cred că pot aduce cea mai mare valoare cu cunoştinţele mele, să am cel mai mare impact - rezultate asimetrice cu nişte resurse limitate. La asta cred eu că mă pricep cel mai bine”, a răspuns el. 

Deşi a părăsit echipa UiPath, Vlad Ionescu, milionar acum, a ales să îşi păstreze acţiunile deţinute la compania-unicorn şi să investească în continuare în start-up-uri de tehnologie.

“Am păstrat majoritatea acţiunilor în UiPath şi cred că le voi păstra pe termen lung, chiar şi după IPO. UiPath este o companie valoroasă pe termen lung şi în afară de nevoile de lichiditate nu aş avea niciun motiv să vând”, a punctat el, menţionând că este pasionat de
investiţii în start-up-uri. “M-am alăturat asociaţiei TechAngels din România şi am investit în mai multe start-up-uri locale - TypingDNA, TPS Engage, EmailTree şi Tokinomo.”

El nu a vrut să ofere detalii despre suma totală investită până acum în proiecte de tehnologie, însă a precizat că a investit “suficient” până acum. De altfel, start-up-ul în care acum este director de marketing este totodată şi una dintre investiţiile lui – Tokinomo. Start-up-ul a dezvoltat o soluţie ce ajută retailerii să-şi crească vânzările la raft, iar până acum Tokinomo a reuşit să ia o investiţie de 0,7 mil. euro, la care a contribuit şi Vlad Ionescu, aceasta fiind de altfel şi modalitatea prin care a ajuns în contact cu fondatorii start-up-ului.

„Am cunoscut echipa Tokinomo printr-o investiţie la runda anterioară de tip seed şi mi-a plăcut foarte mult echipa - am lucrat împreună de dinainte să devin chief marketing officer, am făcut brainstorming, am făcut strategii şi planuri şi după multe astfel de ore petrecute împreună mi-am dat seama că îmi place să lucrez pentru ei şi asta a contat cel mai mult şi bineînţeles potenţialul pe care îl văd în companie.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR