ZF Live

Cine sunt avocaţii care reprezintă România în recuperarea unui celebru tablou El Greco, scos la licitaţie la New York de celebra Christie's. Ce au spus avocaţii la ZF Live despre controversatul tablou, prin câte mâini a trecut şi cum a ajuns să fie scos la licitaţie. Celebrul tablou aparţine acum unui controversat miliardar rus, Dmitry Rybolovlev

Autor: Valeriu Dănilă

18.06.2025, 18:24 1268

România a dat de urma celebrului tablou Saint Sebastian făcut de El Greco, care a fost scos din ţară acum câteva decenii şi care acum a apărut la licitaţie la casa Christie's. Prin avocaţi, România a blocat vânzarea până la clarificarea situaţiei.

Recuperarea tabloului El Greco este un test de rezistenţă pentru capacitatea României de a-şi proteja patrimoniul, este de părere Alexandru Stănescu, partener la casa de avocatură Lexsters.

„Totul s-a transformat într-un maraton legal complex, unde fiecare document, fiecare piesă de probă trebuie să reziste la cele mai exigente standarde internaţionale. Tabloul a dispărut din România în 1947, iar acum a reapărut într-o manieră suspectă, prin intermediul unei firme din Insulele Virgine Britanice, Axen de Light, care pare să fie controlată de omul de afaceri rus Dmitry Rybolovlev. Din punct de vedere comercial, a fost pus la vânzare cu un preţ de pornire de 9 milioane de dolari. Aceasta este provocarea principală în acest dosar istoric, deoarece nu vorbim doar despre valoarea financiară a tabloului, ci despre dreptatea pentru patrimoniul naţional”, a explicat el la ZF Live, emisiune realizată cu sprijinul Orange Business.

Irina Vasile, partener în acelaşi birou de avocatură, susţine că statul român trebuie să fie mai agresiv în acţiunea de recuperare a pieselor valoroase, parte a patrimoniului naţional.

„Noua abordare în recuperarea patrimoniului cultural trebuie să fie una agresivă din punct de vedere juridic, dar şi cooperantă la nivel internaţional. Tabloul El Greco a fost identificat la o licitaţie din New York, iar prin colaborarea cu autorităţile americane şi experţi internaţionali în artă, am reuşit să blocăm vânzarea şi să începem procesul de returnare”, afirmă aceasta.

Strategia casei de avocatură s-a desfăşurat pe frontul istoric, diplomatic şi juridic, metode necesare pentru a recupera tabloul în valoare de peste 25 de milioane de dolari.

„În ianuarie 2025, am văzut un tablou care părea a fi al României, pus la licitaţie publică la Christie’s New York. Am cercetat fondul artistic al tablourilor Greco pe care le avea România şi am descoperit că acest „El Greco” al lui San Sebastian există doar în trei versiuni în întreaga lume. Strategia noastră a fost să atacăm pe toate fronturile: istoric, juridic şi diplomatic. Am prezentat instanţei americane dovezi incontestabile, inclusiv testamentul lui Carol I şi documente de arhivă care atestă furtul din 1947. Această victorie creează un precedent extrem de important pentru recuperarea altor opere de artă ale României. Valoarea acestui tablou depăşeşte 25 de milioane de dolari pe piaţa internaţională de artă, dar importanţa lui pentru cultura românească este de nepreţuit. El Greco a făcut parte din colecţia regală şi este o piesă cheie în istoria artei noastre”, a adăugat Irina Vasile.

Piaţa internaţională a artei este bântuită de bunuri a căror origine este incertă, completează Alexandru Stănescu.

„Pe piaţa artei, în acest moment, există două realităţi paralele: una oficială, unde opere de valoare sunt tranzacţionate transparent, şi una subterană, unde bunurile furate îşi găsesc cumpărători. Noi am intervenit exact în acest punct de intersecţie, când tabloul a ieşit la suprafaţă într-o licitaţie publică.”

Lexsters este o casă de avocatură specializată în litigii internaţionale, cu experienţă în arbitraj, proprietate intelectuală şi recuperarea de active. Biroul are peste 20 de avocaţi şi a reprezentat România în cazuri precum litigiul cu Pfizer sau arbitraje de investiţii.

„Accesul la patrimoniul cultural este un drept fundamental. Oamenii trebuie să-şi poată vedea istoria în muzeele din ţară, nu să o caute în colecţii private străine. De ce? Pentru că aşa am scrie istoria cu jumătate de pagină goală”, concluzionează el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF Live