Serviciile de consultanţă şi strategie pentru companii costă între 4.000-5000 de euro lunar, însă piaţa s-a schimbat în ultimul timp în condiţiile în care acum câţiva ani taxa putea să fie şi de 10.000 de euro, a spus la ZF Live Alexandru Păiuş, senior partner al Image PR.
Agenţia Image PR are 26 de angajaţi şi o cifră de afaceri de un milion de euro, cu o marjă de profit de 10%, sumă care oscilează în funcţie de contractele semnate. „Salariile le plătim din ce rămâne, ele reprezintă 70%“, a spus Păiuş.Cel mai bun an pentru companie a fost 2013, când firma a avut o cifră de afaceri de 1,4 mil de euro. „Nu cred că a trecut criza. Câştigarea unui client poate să te ducă pe val.“
Piaţa românească de PR, comunicare şi publicitate este estimată la 35 mil. de euro.
Cel mai vechi contract al Image PR este cu firma de îmbuteliere Coca-Cola şi s-a semnat în 1997. Un alt client vechi al agenţiei este şi Arctic, cu care firma a semnat de 12 ani pentru comunicare corporate şi brand. „Sunt companii de PR şi în oraşele mari, dar toată concentrarea este pe Bucureşti.“
În România sunt înregistrate peste 900 de agenţii de PR şi comunicare, însă la evenimente participă doar 30 dintre acestea. „Cred că pasiunea către meserie şi investiţiile mici impulsionează oamenii să îşi facă un start-up în domeniul comunicării.“ Cele mai ridicate costuri sunt cele aferente închirierii clădirii, achiziţionării de calculatoare şi plata utilităţilor şi a persoanelor din interiorul firmei.
Păiuş a precizat că nu toate firmele fac acelaşi tip de comunicare, printre ele numărându-se şi cele de strategie şi consultanţă, dar şi de implementare şi execuţie. El a mai spus că Image PR este o firmă de strategie şi consultanţă care nu lucrează pe proiecte punctuale, clienţii lor având contracte de minim un an. „Criza, presiunea pe bugete şi concentrarea resurselor pe anumite zone, sunt câteva dintre motive pentru care anumite companii apelează la serviciile agenţiilor de comunicare care se ocupă cu implementarea şi execuţia unor strategii.“
În ceea ce priveşte valoarea taxelor plătite în România de firme către agenţiile de publicitate, comunicare şi PR sunt de trei ori mai mici în comparaţie cu alte ţări. „Acest lucru este posibil deoarece target-ul căruia se adresează firmele de PR, comunicare şi publicitate din străinătate este mai numeros decât aici şi posibilităţile financiare ale ţărilor respective sunt mai mari.“
În România, taxele percepute de agenţiile de PR sunt între 90-120 de euro pe oră. „Partea de consulatanţă este mai bine plătită. Poţi să înveţi clientul ce să comunice, cum să o facă, când să tacă sau cum să facă să nu ajungă în lumina reflectoarelor.“
Un lucru bun pe care l-a sesizat Păiuş este acela că majoritatea companiilor mari din afară sunt reprezentate şi în România.
Urmăriţi emisiunea ZF Live de marţi, 3 noiembrie 2015, cu Alexandru Păiuş, Image PR.