ZF Live

Ce spunea Daniel Dines în primul interviu live dat în presa românească, la ZF Live, în aprilie 2017: „Suntem ca o rachetă care urcă accelerat şi tremură din toate încheieturile

21.04.2021, 19:56 811

Start-up-ul românesc UiPath, care s-a specializat în ultimii ani în cea mai în vogă tehnologie la nivel global - dezvoltarea de roboţi software care automatizează procesele de lucru din companii - a luat o finanţare record pentru o companie hi-tech lansată de antreprenori români, de la unele dintre cele mai cunoscute fonduri de investiţii la nivel global.

Compania, care are sediul în SUA, centrul de dezvoltare în România şi birouri în şase ţări, a luat o finanţare record de 30 de milioane de dolari, de la Accel Partners, fond de investiţii de prim rang, care este cunoscut pentru tranzacţiile în giganţi precum Facebook, Dropbox şi Spotify, căruia i s-au alăturat Earlybird Venture Capital, Credo Ventures şi Seedcamp. Anterior acestei tranzacţii, compania mai obţinuse finanţări de 1,5 mil. dolari.

Compania nu a oferit detalii despre pachetul de acţiuni vândut şi nici despre evaluarea stabilită odată cu tranzacţia. La finele anului trecut reprezentanţii UiPath declarau pentru ZF că au ca obiectiv să atingă o evaluare de un miliard de dolari în 4-5 ani, şi să devină astfel primul “unicorn” al industriei locale hi-tech.

“Finanţarea reprezintă o performanţă unică în mediul start-up românesc”, au spus reprezentanţii companiei. “UiPath se va folosi de acest fond de sprijin pentru a angaja cei mai buni ingineri software şi oameni de business, propunându-şi să dubleze efortul de dezvoltare a caracteristicilor cognitive de tip uman în tehnologia produsului său <<enterprise>>.”

Finanţarea de 30 de milioane de dolari reprezintă într-adevăr un record pentru tranzacţiile de finanţare semnate de-a lungul anilor de companiile de tehnologie din România aflate în faza de start-up, rivalizând - prin suma implicată - chiar şi cu tranzacţiile prin care unii antreprenori şi-au vândut afacerile din IT.

 

Povestea UiPath, scrisă de ZF în decembrie 2016: În 2012 am realizat potenţialul automatizării

Start-up-ul UiPath s-a desprins în 2015 dintr-o companie specializată în furnizarea de soluţii software pentru outsourcing, fondată încă din 2005. Treptat, aceasta s-a specializat în soluţii de automatizare, iar din 2012 şi-a îndreptat atenţia către piaţa de automatizare robotizată a proceselor.

„În 2012 ne-am dat seama de potenţialul pe care îl are piaţa de automatizare robotizată a proceselor, iar trei ani mai târziu am înfiinţat o companie separată specializată pe astfel de soluţii”, a declarat în decembrie 2016 pentru ZF Vlad Ionescu, directorul de marketing al UiPath.

Astfel, Daniel Dines şi Marius Tîrcă au înfiinţat în 2015 compania UiPath SRL în România, precum şi entităţi în Marea Britanie, India şi SUA. În România, compania are centrul de cercetare-dezvoltare, precum şi echipele de implemenare, în timp ce sediul din India se axează în prezent pe partea de suport, iar în Marea Britanie este localizată divizia de dezvoltare de business şi de vânzări.

„În 2016 ne aşteptăm la încasări de 6 milioane de dolari. În 2015 am avut venituri totale de 1,2 milioane de dolari, iar în anul anterior 500.000 de dolari”, a declarat Ionescu pentru ZF la finele anului trecut. El estima atunci că în primul semestru din acest an compania va atinge afaceri de 10 milioane de dolari.

UiPath s-a dezvoltat la început din fonduri proprii, pe baza veniturilor obţinute din proiectele derulate de compania anterioară, iar anul trecut a reuşit să obţină o finanţare de 1,5 milioane de dolari de la trei fonduri de investiţii americane – Credo, Early Bird şi Seedcamp. Investiţia a fost folosită pentru dezvoltarea companiei – creşterea echipei (specialişti IT şi oameni de vânzări), extinderea în străinătate şi activităţi de marketing.

„În 2014 eram 10 persoane, iar din 2015 am început să creştem ritmul angajărilor. La finalul anului trecut ajunsesem la 30 de angajaţi, iar acum echipa este formată din 100 de persoane la nivel global, din care 70 sunt în România”, a menţionat Ionescu în interviul pentru ZF de anul trecut.

El dezvăluise deja în cadrul discuţiei negocierile pentru finanţarea semnată recent. „Avem în plan să mai strângem o nouă rundă de finanţare în următoarele şase luni. Suntem deja în discuţii cu fonduri de investiţii mari din străinătate. Următoarea rundă o vedem la câteva zeci de milioane de dolari. Pe termen lung - 4-5 ani - vrem să ajungem la o evaluare a companiei de un miliard de dolari, ceea ce înseamnă încasări de 100 milioane de dolari”, a subliniat el.

 

Cine sunt clienţii companiei şi cum funcţionează soluţia

Printre clienţii aflaţi în portofoliul UiPath la finele anului trecut se numără marile companii specializate în servicii de BPO şi giganţi precum BBC, JPMorgan Generali, Swiss Re şi Zürich. „Singurul client din România este Goodyear. La noi, o vânzare începe de la 50.000 de euro şi poate ajunge până la un milion de euro, modelul de subscripţie fiind anual”, menţionase Ionescu.

UiPath vizează doar clienţi mari – companii cu afaceri de peste un milion de dolari. „Pentru companii cu venituri sub un milion de dolari am lansat anul acesta o variantă gratuită ca să testeze soluţia.”

Produsele şi soluţiile dezvoltate de UiPath se adresează companiilor mari şi foarte mari care externalizează anumite procese către firme specializate - BPO (business process outsourcing) şi IT outsourcing.  

„Platforma pe care o punem la dispoziţie companiilor este ca un centru de comandă de unde se pot organiza diferite procese pe mai multe staţii de lucru pe care lucrează roboţi virtuali. Spre exemplu, în cazul BPO, care implică externalizarea proceselor repetitive către companii specializate, roboţii noştri preiau acea muncă repetitivă”, a explicat Ionescu. El a adăugat că soluţia se personalizează pentru fiecare client în funcţie de cerinţele acestuia.

Ciclul de vânzare al unei astfel de soluţii este lung, de circa şase luni, deoarece implică o decizie la nivel de grup.

„Companiile studiază întâi piaţa şi iau o decizie în circa 6 luni. Acestea trebuie să creeze o divizie dedicată care să lucreze cu softul şi să se ocupe de <<antrenarea roboţilor>>.”

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF Live
AFACERI DE LA ZERO