♦ România şi-a asigurat, în mod discret, un rol central într-unul dintre cele mai strategice proiecte europene ale deceniului: crearea monedei euro digitale (Digital Euro) ♦ Prin intermediul companiei Tremend, o parte esenţială a infrastructurii care va permite tranzacţii digitale la fel de simple precum cele cu numerar va fi dezvoltată chiar pe plan local ♦ Proiectul este unul de o importanţă strategică, o adevărată revoluţie care va transforma fundamental sistemul de plăţi şi va avea un impact direct asupra a peste 3.000 de bănci, a instituţiilor financiare şi a tuturor retailerilor din Uniunea Europeană.
România devine tot mai vizibilă pe harta tehnologiei globale, pe măsură ce marile companii internaţionale caută aici talent, ingineri şi parteneriate pentru proiecte strategice precum lansarea unei monede euro digitale (Digital Euro) sau integrarea inteligenţei artificiale (AI) în instituţiile financiare şi în corporaţii. Iar un element care va face diferenţa între organizaţiile care vor fi competitive pe piaţă şi cele care vor rămâne în urmă va fi curajul de a experimenta cu AI, nu doar de a o adopta teoretic.
„Adopţia AI-ului creşte în fiecare zi. Toate evoluţiile din domeniu, toate modelele noi care apar împing graniţa acestui fenomen. Există adopţie la nivelul organizaţiilor şi corporaţiilor, şi există adopţie individuală, la nivel de persoană. Ca să adopţi AI la un moment dat, trebuie să depăşeşti o barieră – momentul în care treci de la a folosi AI-ul puţin, ici-colo, la momentul în care realizezi care e adevărata lui putere şi capeţi încredere. Depăşeşti o barieră de încredere şi devii mai competent în utilizarea AI. Cele două niveluri merg în paralel. Inclusiv în compania noastră folosim AI, dar şi oamenii individuali trebuie să facă acest efort. Ele vor merge în paralel. E o perioadă de ambiguitate, nu prea ştim exact cum se potriveşte şi unde, dar e clar că nu poate să nu facă parte din vieţile noastre“, a declarat Marius Hanganu, head of engineering Europe şi cofondator al Tremend, în cadrul ediţiei speciale a emisiunii ZF Live transmise de la conferinţa SPEED 2025 - AI @ Full SPEED.
Această necesitate a adaptării la cele mai noi tehnologii vine însă cu o condiţie esenţială pentru a genera valoare reală: experimentarea.
„Este foarte important să experimentăm cu inteligenţa artificială. Provocarea este reală. Tehnologia avansează într-un ritm atât de rapid încât acesta nu este un joc al perfecţiunii, ci un joc al progresului. Pentru a progresa, trebuie să învăţăm şi să ne îmbunătăţim continuu. Ca să reuşim asta, trebuie să experimentăm şi să acceptăm experimentarea pentru a putea învăţa şi a descoperi cum putem adopta aceste tehnologii pentru a genera şi livra valoare reală pentru organizaţia noastră“, a spus Craig Brown, head of banking technology în cadrul EBRD - Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Sudeepto Mukerjee, executive vice president în cadrul grupului Publicis Sapient, care a cumpărat în urmă cu trei ani compania de consultanţă şi dezvoltare software Tremend Software Consulting, a transmis că AI va aduce schimbări profunde în toate industriile, însă acestea trebuie privite ca oportunităţi, nu ca ameninţări.
„Noi vedem acest lucru mai mult ca pe o oportunitate decât ca pe un risc. Nu avem niciun dubiu că businessul pe care îl conducem va fi fundamental diferit peste doi-trei ani. Dar paradoxul este: cum putem crea oportunitate gestionând în acelaşi timp riscul? Cred că riscul pentru noi apare dacă ne agăţăm prea mult de ceea ce avem astăzi – acesta este un risc. Dacă nu creăm o viziune şi o motivaţie pentru angajaţii noştri, astfel încât ei să adopte această tehnologie nouă – acesta este un risc. Clienţii au aşteptări noi şi, dacă nu le îndeplinim, din nou, acesta este un risc. Aşa privim lucrurile: ştim clar că firma noastră va fi diferită peste doi ani, dar întrebarea este cum profităm de oportunitate gestionând în acelaşi timp riscurile, inclusiv pe cele legate de oameni.“
România joacă un rol discret, dar tot mai vizibil, în aceste transformări globale. Un exemplu concret este implicarea companiei Tremend în Programul Digital Euro, viitoarea monedă digitală emisă de Banca Centrală Europeană (BCE), unul dintre cele mai importante proiecte financiare ale deceniului. Tremend este responsabilă de dezvoltarea unor componente critice ale infrastructurii digitale europene de plăţi.
„Ne bucurăm că Banca Centrală Europeană ne-a ales pe noi ca partener de implementare pentru două din cele cinci proiecte pe care le-au scos la licitaţie pentru realizarea acestui Digital Euro. Sunt câteva componente pe care banca le va dezvolta intern şi câteva care se dezvoltă în extern. În partea externă există o zonă de aplicaţii şi un development kit şi o zonă de alias care este ca un registru de identităţi, adică fiecare utilizator va avea conceptul de alias, unul sau mai multe aliasuri cu care va putea opera. Şi aceste două proiecte - aplicaţiile şi aliasul - sunt cele care se vor face în cadrul Tremend, iar o parte vor fi dezvoltate de echipa din România“, a spus Marius Hanganu.
El a adăugat că în cadrul companiei Tremend sunt aproximativ 1.000 de angajaţi în prezent, în Europa Centrală şi de Est, majoritatea în România din care peste 50% sunt în Bucureşti.
Despre proiectul Digital Euro a vorbit şi Ştefan Patra, head of growth Tremend - Publicis Sapient CEE.
„Programul Digital Euro va transforma structural, fundamental, cel puţin zona de plăţi. Cred că va avea impact asupra tuturor băncilor din Europa – peste 3.000 de bănci, instituţii financiare şi IFN-uri –, dar şi asupra tuturor retailerilor care vor trebui să adopte acest nou canal de plată. Va fi o mică revoluţie, care sperăm că se va întâmpla targetat, într-un interval nu foarte lung – în aproximativ doi ani şi jumătate vom vedea primele efecte“, a spus Ştefan Patra în cadrul ediţiei speciale a ZF Live.
De asemenea, Radu Antohe, Head of EU – Public Sector Tremend, subliniază importanţa strategică a proiectului Digital Euro.
„Digital Euro, de sine stătător, poate nu va fi cel mai important proiect la nivel european din punct de vedere strategic, dar cu siguranţă se află în top trei. Felul în care tranzacţionăm acum cu cash se va putea face cu un dispozitiv – telefon sau ceas – exact în acelaşi mod. Componentele din spate sunt însă mult mai complexe şi relevante pentru economie. Transferurile interbancare şi alte operaţiuni similare vor fi mai eficiente şi mai ieftine pentru europeni. În plus, ne plasează global într-o poziţie foarte bună, comparabilă doar cu unele monede digitale din Singapore“, a explicat Radu Antohe.
În continuare, Ioan Cocan, managing director şi cofondator Tremend, a subliniat că obiectivul companiei este atât creşterea în zona globală Sapient, cât şi consolidarea business-ului local.
„Pentru anul acesta şi anul viitor ne dorim creştere şi avem creştere şi în zona Sapient, adică în zona de <<delivery center>>, unde sprijinim proiectele globale, şi încercăm să creştem şi business-ul local. Pe businessul local avem proiecte mari în derulare la nivel european, pe care acum trebuie să le executăm, să găsim talentul necesar, atât intern, cât şi prin recrutări, şi să continuăm să dezvoltăm. Tehnologia se schimbă de la zi la zi şi, pentru companii, este greu să ţină pasul cu toate transformările. Noi vrem să fim un partener care să ajute companiile atât în digital business transformation – cum făceam înainte cu AI –, cât şi în modernizarea ciclului de dezvoltare software, aducând beneficii semnificative de productivitate“, a punctat Ioan Cocan.

Marius Hanganu, head of engineering Europe şi cofondator al Tremend
► SPEED este un acronim care vorbeşte despre cele cinci capabilităţi – strategy, product, experience, engineering şi data – care sunt necesare într-un proces de transformare digitală şi despre cum colaborează acestea, iar acesta este punctul forte al Tremend şi al grupului Publicis Sapient din care facem parte. Noi am văzut mulţi ani la rând, şi în continuare vedem, companii care reuşesc să facă bine una dintre acele capabilităţi sau câteva, dar să le pui pe toate cinci împreună pentru a livra un proces de transformare digitală este mai greu şi acesta este punctul nostru forte.
► AI-ul este un fenomen cu care ne confruntăm în fiecare zi şi care ne va schimba vieţile tuturor, chiar dacă vrem sau nu. Cu cât îmbrăţişăm mai mult această ambiguitate, care e normală, cu atât ne obişnuim mai repede cu noul context şi noua paradigmă de lucru.
► Adopţia AI-ului creşte în fiecare zi. Toate evoluţiile din domeniu, toate modelele noi care apar împing graniţa acestui fenomen. Există adopţie la nivelul organizaţiilor şi corporaţiilor, şi există adopţie individuală, la nivel de persoană. Ca să adopţi AI la un moment dat, trebuie să depăşeşti o barieră – momentul în care treci de la a folosi AI-ul puţin, ici-colo, la momentul în care realizezi care e adevărata lui putere şi capeţi încredere. Depăşeşti o barieră de încredere şi devii mai competent în utilizarea AI. Cele două niveluri merg în paralel. Inclusiv în compania noastră folosim AI, dar şi oamenii individuali trebuie să facă acest efort. Ele vor merge în paralel. E o perioadă de ambiguitate, nu prea ştim exact cum se potriveşte şi unde, dar e clar că nu poate să nu facă parte din vieţile noastre.

Sudeepto Mukerjee, executive vice-president - Publicis Sapient
► Studiile arată că AI va afecta industriile în mod diferit. Noi facem parte din Publicis, care este o companie de marketing, iar Sapient este pe zona de tehnologie. Dacă te gândeşti bine, acestea sunt două industrii care vor fi profund transformate. Noi vedem acest lucru mai mult ca pe o oportunitate decât ca pe un risc. Nu avem niciun dubiu că businessul pe care îl conducem va fi fundamental diferit peste doi-trei ani. Dar paradoxul este: cum putem crea oportunitate gestionând în acelaşi timp riscul? Cred că riscul pentru noi apare dacă ne agăţăm prea mult de ceea ce avem astăzi – acesta este un risc. Dacă nu creăm o viziune şi o motivaţie pentru angajaţii noştri, astfel încât ei să adopte această tehnologie nouă – acesta este un risc. Clienţii au aşteptări noi şi, dacă nu le îndeplinim, din nou, acesta este un risc. Aşa privim lucrurile: ştim clar că firma noastră va fi diferită peste doi ani, dar întrebarea este cum profităm de oportunitate gestionând în acelaşi timp riscurile, inclusiv pe cele legate de oameni.
► Trebuie să ne uităm la valoarea pe care o putem adăuga pentru clienţii noştri şi consumatorii lor şi apoi să folosim asta pentru a transforma lucrurile în interiorul companiei. Dacă porneşti invers – optimizând doar intern – pierzi conexiunea şi este mult mai greu să aduci oamenii cu tine în această călătorie.

Craig Brown, head of banking technology – EBRD
► Este foarte important să experimentăm cu inteligenţa artificială. Provocarea este reală. Tehnologia avansează într-un ritm atât de rapid încât acesta nu este un joc al perfecţiunii, ci un joc al progresului. Pentru a progresa, trebuie să învăţăm şi să ne îmbunătăţim continuu. Ca să reuşim asta, trebuie să experimentăm şi să acceptăm experimentarea pentru a putea învăţa şi a descoperi cum putem adopta aceste tehnologii pentru a genera şi livra valoare reală pentru organizaţia noastră.
► Noi am început să experimentăm cu AI acum aproximativ 18 luni şi nu tehnologia a fost cea care ne-a împins să începem. Motivaţia a venit din partea bancherilor noştri, din business. Impulsul a venit din interior, iar ei au recunoscut că sistemele noastre vechi pur şi simplu nu mai puteau ţine pasul. A trebuit să facem ceva diferit – şi atunci am început să experimentăm. Experimentele pe care le-am derulat sunt, de exemplu, construirea de chatboţi. Chatboţii sunt aproape sinonimi cu inteligenţa artificială. Dar noi am folosit într-un mod care ne permite să accesăm date care au fost blocate timp de zeci de ani în bancă – cum ar fi 30 de ani de documentaţie care a stat arhivată.

Ştefan Patra, head of growth Tremend - Publicis Sapient CEE
► Vedem deschidere. Tradiţional, România nu e un “early starter“ în a inova şi a aloca bugete în R&D, dar de asta suntem aici. Faptul că suntem parte din grupul Publicis Sapient de trei ani e un avantaj şi, chiar şi pentru mine personal, reprezintă o oportunitate ca toate investiţiile făcute în ţări în care bugetele sunt de multe ori mai mari, unde inovaţia a trecut şi lucrurile au fost validate, noi putem să aducem acele use case-uri aici în România, la costuri rezonabile, accesibile pieţei, iar ca nivel de tehnologie la cel mai înalt nivel şi acesta mi se pare un avantaj. Iar pentru zona asta de transformare în tot ce înseamnă sistemele învechite care înseamnă şi procese greoaie, în zona asta AI-ul şi ce am dezvoltat noi intern în grup ajută extraordinar de mult.
► Programul Digital Euro va transforma structural, fundamental, cel puţin zona de plăţi. Cred că va avea impact asupra tuturor băncilor din Europa – peste 3.000 de bănci, instituţii financiare şi IFN-uri –, dar şi asupra tuturor retailerilor care vor trebui să adopte acest nou canal de plată. Va fi o “mică“ revoluţie, care sperăm că se va întâmpla targetat, într-un interval nu foarte lung – în aproximativ doi ani şi jumătate vom vedea primele efecte.

Radu Antohe, head of EU - Public Sector Tremend - Publicis Sapient
► Singura constantă e schimbarea şi trebuie cu toţii să ne adaptăm în aşa fel încât să identificăm oportunităţi, să ne folosim de ele şi să ne eficientizăm viaţa de zi cu zi.
► Iniţiativa Digital Euro este un proiect de cel puţin cinci–zece ani, inclusiv din punct de vedere al formalizării contractuale din partea Băncii Centrale Europene. Mă aştept să fie similară cu alte directive şi iniţiative care au fost implementate de-a lungul timpului şi, la un moment dat, fie că le place sau nu, băncile naţionale şi cele comerciale vor trebui să se adapteze. Pot să dau exemplul PSD2, dar noi sperăm că se va mişca mai repede decât PSD2 şi implementarea va fi, să zic aşa, mai curată şi mai uşoară din punct de vedere al al adopţiei şi al deschiderii tuturor către această iniţiativă.
► Avem contracte şi în sectorul public din alte ţări din Europa. Focusul nostru la Tremend este în principal pe instituţiile internaţionale – Comisia Europeană, Parlamentul European, agenţii ale Comisiei Europene. Apoi mai este NATO – suntem parte dintr-un contract-cadru al agenţiei de comunicare a NATO – şi ONU. Urmărim toate contractele din sectorul public din zona de IT şi domeniile conexe pentru a putea creşte şi regional.

Ioan Cocan, managing director şi cofondator al Tremend
► Pentru anul acesta şi anul viitor ne propunem creştere – şi avem creştere şi la nivel de grup, Sapient –, deci zona de delivery center în care ajutăm proiectele globale se dezvoltă, şi încercăm să creştem şi businessul local. Avem proiecte mari în derulare la nivel european, iar acum trebuie să le executăm, să găsim talentul necesar, atât intern, cât şi prin recrutare, şi să continuăm dezvoltarea. A treia şi a patra industrie, după sectorul public şi sectorul bancar şi financiar, sunt probabil retailul şi consumer products, două industrii în care activăm atât ca Tremend, cât şi ca parte din Publicis Sapient, cu proiecte mari de transformare.
► De exemplu, Digital Euro este un proiect câştigat împreună cu Sapient Germania – o colaborare care ar putea fi livrată majoritar de noi, din România sau din regiune. Tehnologia se schimbă de la o zi la alta, iar pentru companii este greu să ţină pasul cu tot ceea ce se întâmplă. De aceea, vrem să fim un partener care să ajute companiile fie în digital business transformation – ceea ce făceam înainte, acum cu AI –, fie în zona în care “layerul“ companiilor din ciclul de dezvoltare software să fie uşurat, modernizat şi cu beneficii mari în productivitate.