Alexandru Sîntu, director comercial al agenţiei Romar Shipping Agency, parte a grupului turc Arkas, spune că în 2024 transportul maritim din şi spre România a ajuns la un volum de 695.000 de tone, în creştere cu 9% faţă de anul precedent, însă ţara noastră ar putea profita de intrarea în spaţiul Schengen doar dacă ar investi mai mult în infrastructură, inclusiv în cea de căi ferate.
„Până la Bucureşti, trenurile merg bine. Problema e de la Bucureşti către vestul ţării. Dacă vrem să transportăm marfă spre Vest, adică în regiune, concurăm cu portul Koper din Slovenia, care are o infrastructură incredibilă. Koper este un port mai mic decât Constaţa, dar infrastructura e mult mai bine pusă la punct. Au trenuri zilnice către toate destinaţiile din Europa Centrală şi de Est, inclusiv spre Arad“, a declarat Alexandru Sîntu în cadrul emisiunii de business ZF Live. Arkas are o flotă de 52 de nave, cu o capacitate de peste 110.000 de tone. El completează că mărfurile care vin din Statele Unite ajung în Hamburg după un tranzit de 10-12 zile, în condiţiile în care până în Constanţa drumul durează peste 20 de zile. În plus, din Constanţa până în Vestul ţării se mai adaugă circa o săptămână.