Este cel mai bun moment pentru o afacere în România, este de părere Daniel Mateescu, CEO Keez, platformă online de contabilitate. În acest moment există în România acces la finanţare ieftină, piaţa este în creştere şi disponibilitatea forţei de muncă a început din nou să crească, odată cu „importul“ de forţă de muncă din Asia, a spus el la ZF Live, emisiune susţinută de Orange Business.
„Nu înţeleg de ce suntem pe ultimul loc în Europa ca număr de firme pe cap de locuitor. Suntem pe ultimul loc, sub Bulgaria. Nu înţeleg de ce. Pentru că banii sunt ieftini. Forţa de muncă acum există, de când au venit nepalezii. Acum să-ţi faci o firmă şi să-ţi urmăreşti o idee de afacere este foarte simplu. Cred că acum este cel mai bun moment să îţi faci o firmă în România“, a spus Daniel Mateescu.
În România sunt circa 650.000 de companii active. Anual, circa 100.000 de companii din acest segment „mor“ şi cam tot atâtea „se nasc“, astfel că cifra rămâne constantă, a mai spus Mateescu la ZF Live. „Din păcate noi vedem firme care sunt mai mult freelanceri, soloprenori, care pleacă din multinaţionale şi îşi fac ei un business mic cu doi-trei clienţi, pentru că câştigă mai bine.“
Digitalizarea ANAF este bună, dar unele măsuri sunt grăbite Toate instrumentele care au fost implementate în ultimul an în România, de la e-Factura, e-Transport sau, mai nou, e-TVA, sunt standarde europene la care România trebuie să se alinieze, a spus Daniel Mateescu. Sunt instrumente care ajută, a punctat el, dar Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) se grăbeşte cu unele modificări.
„Toate datele sunt disponibile în ziua de azi. Eu apreciez foarte mult ce a făcut ANAF, deşi câteodată se grăbesc. Apreciez ce au făcut cu e-Factura şi faptul că serverele stau în picioare a fost o surpriză plăcută“, a mai spus el la ZF Live.
Cea mai nouă modificare, care a scos asociaţii de contabili şi fiscalişti în stradă este e-TVA. Practic, este vorba de un decont de TVA – documentul prin care companiile declară ce TVA au de încasat sau de plătit la buget – precompletat de ANAF şi trimis contribuabililor. Problema reclamată de contabili este că decontul trimis de ANAF nu corespunde cu decontul real al companiilor, astfel că măsură devine birocraţie suplimentară. În replică, Ministerul de Finanţe spune că măsura va funcţiona bine şi că va reduce deficitul de încasare de TVA pe care îl are România. Practic, sunt două situaţii pentru care decontul completat de ANAF nu corespunde cu realitatea: când factruile se adresează persoanelor fizice, pe care ANAF încă nu le vede şi când este vorba de TVA plătit la încasare, unde ANAF nu vede când s-a realizat plata ca să ştie dacă TVA-ul aferent intră în decont sau nu.
Keez, platforma de contabilitate fondată de Mateescu, deja completează acest decont automat. El explică: „Noi luăm facturile din e-Factura şi avem integrate tranzacţiile prin bancă. Şi datele sunt corelate automat de roboţi şi atunci ştiu exact ce factură s-a încasat. Şi ştiind ce factură s-a încasat, ştiu ce trebuie trecut în decont“, a spus el.
Mai degrabă, este de părere Mateescu, protestul contabililor împotriva e-TVA a venit nu că modificările ar fi problema, ci că sunt foarte multe modificări, cu care ei trebuie să ţină pasul.
„Contabili trebuie să fie întotdeauna la zi, să citească, să fie la zi cu legislaţia. Ei vor să facă treabă de calitate şi e greu pentru ei să ţină pasul cu toate schimbările astea. De aceea au ieşit în stradă, că nu mai fac faţă la schimbări.“
Ce a mai spus Daniel Mateescu la ZF Live:
► Noi am început cu machine learning şi acum am ajuns într-adevăr la generative AI, unde un robot chiar ne spune cum ar trebui contată o factură.
► Deocamdată ANAF a anunţat că de la 1 ianuarie e-Factura se extinde şi la persoane fizice, dar n-au spus încă cum. Sunt multe semne de întrebare acolo. Se emite pe CNP? Va fi un un nou cod fiscal?
► Oferim servicii de contabilitate până la anumit nivel. 20 şi ceva de documente, să zicem. Salarizare pentru un angajat, facturare nelimitat, document management nelimitat. Noi subcontractăm contabili.
► Noi suntem super integraţi cu ANAF-ul, suntem integraţi cu Ministerul de Finanţe, suntem integraţi cu toate autorităţile statului. Practic dai trei clickuri şi ai scos certificatul fiscal.
► În portofoliul Keez de 7.000 de companii, cele mai multe sunt companii cu venituri de sub 1 mil. euro. În România sunt 600.000 de companii cu cifra de afaceri de sub 1 mil. de euro.
► Antreprenorul ne de nouă, pe semnătura noastră, ne dă o procură şi noi avem acces în toate conturile lor, ale ANAF-ului şi chiar şi la bănci. Doar ne dau nouă procura asta pe care o dau oricum şi la orice alt contabil. Noi tragem toate datele, le tragem din SPV, tragem atât facturile pe care ei le-au emis, cât şi facturile pe care le-au primit. Le contăm şi ies declaraţiile. El nu trebuie să mai facă nimic, inclusiv tragem şi datele din bancă. Este o chestie cu care am lansat-o săptămâna trecută. Suntem prima platformă de contabilitate care s-a integrat cu toate băncile.
► Am adăugat anul acesta 2.000 de clienţi. Lucrurile evoluează, noi şi pierdem foarte mulţi clienţi, pentru că sunt foarte multe firme care mor.
► Firma ar fi evaluată acum, dacă s-ar vinde, la 20 de mil. de euro, cu afaceri de 4 mil. euro şi EBITDA de 40%.
► Avem perspective de creştere. Sunt acum în România 650.000 de companii active. În fiecare an mor 100.000 sau nasc 100.000, dar cifra rămâne acolo - cam 650.000 de companii active, plus vreun milion de PFA-uri, care sunt cam pe moarte, pentru că văd de la statul român că nu mai încurajează PFA-urile şi microîntreprinderile. Este rău pentru antreprenoriat. Noi avem acum 7.000 de clienţi, dintr-un potenţial de 1,5 mil. Nimeni nu mai urmează modelul nostru, model full digital nu văd nicăieri. Anul viitor vom avea 12.000-13.000 de clienţi.