ZF Live

ZF Live. Dorin Cojocaru, preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui – APRIL. Revoluţie pe piaţa laptelui de la 1 aprilie 2020: pe etichetă va scrie „Produs în România“ doar dacă 100% din materia primă e locală

Autor: Miruna Diaconu

28.01.2020, 19:50 594

Dorin Cojocaru, preşedintele Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL), spune că regulamentul 775/2018 al Comisiei Europene nu le va mai permite producătorilor din industria alimentară de la 1 aprilie 2020 să aibă pe eticheta produsului ca fiind fabricat în România în cazul în care acesta are şi 1% din materia primă fabricată în altă ţară. De la 1 aprilie, mulţi vor alege să scrie pe etichetă „Produs în Uniunea Europeană“.

„Până acum legea îţi permitea să spui că ai lapte românesc sau produs românesc dacă materia primă venea majoritar din România. Acum acest regulament schimbă total lucrurile. De exemplu, eu dacă aveam 99% lapte din România eram nevoit să apelez la un trader european. Puteam să aduc lapte din Ungaria fără să modific etichetele. Acum dacă pun inscripţii tradiţionale româneşti trebuie să am pe etichetă că laptele provine din România“, a spus Dorin Cojocaru în cadrul emisiunii de business ZF Live.

Un produs care va avea chiar şi 1% din materia primă din altă ţară va fi obligat să îşi schimbe ambalajul, iar din „Produs în România“ pe etichete va fi scris „Produs în Uniunea Europeană“.

În România există peste 180 de fabrici care sunt pregătite şi autorizate sanitar-veterinar pentru comerţul intracomunitar, conform preşedintelui APRIL. Ele procesează circa 1,2 milioane de tone de lapte anual. Din acest număr, aproximativ 1,1 milioane de tone de lapte sunt asigurate de producţia internă, iar restul este adus din Ungaria, Germania şi Polonia.

„Avem ferme de 1.000-2.000 de vaci, deci noi concurăm cu fermele industriale din Polonia şi Germania. Încă nu am ajuns la standardele din SUA, unde sunt 20.000 de vaci pe fermă, dar cu toate acestea este un trend pozitiv şi benefic pentru industrie în România. Ai materie primă in­ternă, conformă şi igienică, iar costurile de trans­port vor fi reduse de această comasare a vacilor de lapte în fermele mari“, spune Dorin Cojocaru.

În România, sunt consumate circa 5 milioane de tone anual de produse lactate. Din acest consum în jur de 60%, adică circa 3 milioane de produse lactate, vin din comerţul modern, adică hipermarketuri şi supermarketuri.

În urma modificărilor privind eticheta de la 1 aprilie, consumatorii nu vor avea de suferit, în schimb aceste schimbări vor avea un impact semnificativ în industria alimentară. Astfel că, acest impact ar putea fi de 7-8 milioane de euro. Regulamentul Comisiei Europene va accepta, totuşi, produsele  cu eticheta veche până la epuizarea stocului de ambalaje.

Dorin Cojocaru precizează faptul că toate brandurile mari, inclusiv mărcile proprii ale lanţurile de hipermarketuri vor avea pe etichetă doar Fabricat în Uniunea Europeană. Preşedintele APRIL este de părere că România are trebui să îşi asume nişte obiective precum o strategie coerentă pentru sprijinirea fermelor de vaci autorizate sanitar-veterinar.

 
AFACERI DE LA ZERO