ZF Live

ZF Live. Fondatorii INNOAP: Firmele care nu inovează nu vor supravieţui într-o piaţă globalizată. Pentru cei care înţeleg asta, este o oportunitate. Cei care se opun schimbării vor rezista cu greu

Autor: Roxana Rosu

18.05.2016, 00:05 560

Companiile trebuie să inoveze în permanenţă pentru a supravieţui şi pentru a creşte într-un mediu globalizat, iar cele care rămân blocate în trecut şi refuză schimbarea vor trece prin perioade dificile, spun Dolf Hannert şi Paul Arrambide, fondatorii Innovation Association of Professionals-INNOAP, asociaţia globală a profesioniştilor în inovaţie.

„Lucrurile care mergeau în trecut nu vor mai merge în viitor. Într-o lume glo­balizată, este greu să rezişti dacă nu te schimbi, nu te adaptezi. În corporaţii sunt mulţi care nu vor să se schimbe, pentru că lucrurile mergeau înainte într-un anumit fel. Dar trebuie să te schimbi. Pentru cei care înţeleg asta, este o oportunitate. Cei care se opun schimbării vor rezista cu greu“, a spus Dolf Hannert la ZF Live.

În ceea ce priveşte gradul de inovare, Asia este o zonă foarte dinamică pe acest domeniu, chiar dacă produsul original nu le aparţine.

„Dacă am o tabletă şi o integrez într-o maşină, e o formă de inovaţie. Dacă o integrez într-un frigider, e altceva. Ei pornesc de la un produs vechi şi îl folosesc inovativ“, a explicat Paul Arrambide.

Pentru a păstra şi atrage clienţi, companiile trebuie să fie cât mai inovatoare, să ţină cont de nevoile şi părerile clienţilor şi să le integreze în produsele şi serviciile lansate de ele.

„Există inovaţie, ca proces natural, înnăscut. Dar inovaţia se poate învăţa. Sunt oameni creativi şi inovatori, dar procesul poate fi invăţat, susţinut. Atât la nivel individual, cât şi organizaţional.“

În opinia lui Dolf Hannert, românii au o bază de cunoştinţe foarte vastă, sunt disciplinaţi în procese şi inovatori, ceea ce i-a ajutat să depăşească diferitele perioade dificile din istorie.

„Când am oferit cursuri pentru ING erau şi participanţi din România. Am observat că studenţii români erau cei mai buni din toată Europa. Baza de cunoştinţe era foarte mare, plus că erau cei mai buni la engleză.“

Innovation Association of Professionals (INNOAP) este reprezentată pe plan local de firma de training şi consultanţă Enviso, com­paniile putând primi certi­ficări în domeniul inovaţiei. Planul Enviso este ca până la finalul acestui an, să livreze 500 de cursuri de certificare pentru prima etapă, cea de Innovation Contributor, iar veniturile companiei să ajungă astfel la 750.000 de euro. În total, există 4 etape de certificare în domeniul inovaţiei.

Ce a mai spus Paul Arrambide la ZF Live:

* Indivizii trebuie să asculte clienţii. Ei îţi vor spune ce vor şi de acolo poţi inova, aceasta este baza inovaţiei.

* Încercăm să aducem un produs de training în inovare. Ne uităm la ce se poate face în acest domeniu în România, ce există deja pe piaţă.

* Sunt oameni născuţi cu un anumit nivel de inovare. Einstein de exemplu, cei care au inventat becul, calculatoarele sau călătoria în spaţiu. Dar toţi avem un nivel de bază de inovare şi dacă învăţăm nişte tehnici o putem creşte, elibera. Copiii sunt inovatori naturali. Nu ştiu chimie, fizică, matematică şi se bazează pe inovaţia naturală. Dau răspunsuri neobişnuite. Noi învăţăm oamenii să redescopere la maturitate inovaţia ascunsă în ei, să îşi folosească creativitatea naturală.  Oamenii trebuie să fie relaxaţi, să fie deschişi la idei. Sunt exerciţii care te ajută să începi să gândeşti diferit, să laşi barierele jos şi să îţi deschizi mintea. Apoi putem aplica tehnici de inovare mai complicate.

* Eu am la bază o educaţie militară, dar am fost inginer. Asta înseamnă să depăşesti obstacole, să găseşti soluţii. Ingineria aerospaţială m-a ajutat mult să învăţ tehnici de inovare. Am aplicat tehnicile la General Electric, pe care i-am învăţat să îmbunătăţească relaţia cu clienţii, să facă produse mai bune.

* Economia României s-a schimbat de câteva ori în ultima sută de ani, oamenii sunt rezistenţi şi inovatori. Este interesant să vedem schimbările care au loc aici.

* Apple creează produse uşor de folosit, care nu frustează deloc clientul. Samsung creează un produs mai deschis, care permite multe customizări.

Ce a mai spus Dolf Hannert:

* De multe ori indivizii rămân blocaţi în ”cutie” şi trebuie să iasă, să se gândească la tehnici noi, să renunţe la scuze, să renunţe la obişnuinţe şi să inoveze.

* În inovaţie este ca atunci când vrei să cumperi o maşină şi ai nişte aşteptări şi când o iei descoperi un nou feature. ?i ai un ”AHA moment”. Esti încântat. Eşti surprins.  Când a apărut Iphone toată lumea a fost suprinsă, deşi aveam telefoane şi înainte. Dar Iphone a studiat ce vor userii şi cum pot aplica asta. Acest tip de inovaţie poate fi învăţat şi aplicat.

* Am început la Honeywell în 1995 şi am învăţat procesele de bază, am devenit interesat de inovaţie. Am lucrat pentru Ebay, ING, Hyatt, Google. La Google, am oferit o metodologie de educaţie structurată. Este un mediu diferit acolo, dar le lipsea structura şi ne-au cerut să îi învăţăm cum poţi crea inovaţie intr-un mod mai structurat.

* În România, am colaborat cu Arctic în urmă cu câţiva ani, pe partea de management. Şi cu Europharm.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF Live
AFACERI DE LA ZERO