ZF Live

ZF Live. Gabriela Bartic, chief of consumer division, Brio.ro: Rezultatele anului şcolar 2021 ne arată câţi copii renunţă la educaţie. Pe cifrele astea trebuie să ne uităm cu foarte mare tristeţe

Autor: Iulia Apostoiu

17.07.2021, 10:15 366

Rezultatele anului şcolar 2021 ne arată câţi copii se pierd în sistemul educaţional românesc. Din 203.000 de copii care au început acum 9 ani, doar 145.000 au fost înscrişi la evaluarea naţională, dintre care  82.000 au reuşit să promoveze. Statul român a pierdut astfel apro­ximativ 60% din elevi, afirmă Gabriela Bartic, chief of consumer division la Brio.ro, platformă de teste standardizate pentru elevi.

„Pe cifrele astea trebuie să ne uităm cu foarte mare tristeţe pentru că până la urmă a devenit o normă să nu faci liceul, nu să faci liceul, 82.000 din 203.000 nu sunt o majoritate, sunt din păcate o minoritate“, a declarat Gabriela Bartic în cadrul emisiunii de business ZF Live.

Start-up-ul Brio este o platformă de teste digitale standardizate adresate elevilor din România. Gabriela Bartic este de părere că există o necesitate a introducerii testării standardizate pentru examenele importante precum evaluarea naţională şi bacalaureatul.

Aşa cum arată cifrele, dintr-o generaţie care a început la 230 de mii de copii, 86.000 au luat bacalaureatul, 56.000 au depus contestaţie dintre care 52 de mii au rezultat în schimbarea notei.  

„Şi atunci eliminăm subiec­tivitatea din zona asta de profesori şi i-o lăsăm să se concentreze pe actul educaţional care de fapt este singurul pe care doar profesorul poate să îl livreze.“

Un alt procent dramatic este legat de abandonul şcolar. În mediul urban, acesta este de doar 20%, însă, în mediile rurale, doar 20% din copii continuă şcoala cu studii de liceu. Din 60.000 de copii care au început clasa pregătitoare în zona rurală au reuşit să termine clasa a opta undeva la 12-13 mii de copii.

Printre cauzele acestor procente ridicate de copii care abandonează şcoala se numără lipsa programelor naţionale de retenţie a copiilor în sistemul de educaţie, sărăcie, fenomenul de migrare şi lipsa de interes pentru a continua studiile.

„Ceilalţi copii sunt pierduţi pentru sistemul de educaţie pentru că nimeni, absolut nimeni nu se mai uită după tine pe unde te-ai pierdut tu.(...) Copilul ăla este pierdut şi este condamnat la o rută profesională joasă.“

Ea spune că statul român şi administraţiile locale sunt cele care pot ajuta copiii prin plătirea costurilor de transport, rechizite sau mese calde. „Toate lucrurile astea trebuie făcute de către stat, astfel încât copiilor şi familiilor lor să li se pară mai digerabilă zona asta de învă­ţământ, să nu li se pară inaccesibilă, pentru că pentru foarte mulţi dintre copiii din România învăţământul este inaccesibil.“

În ceea ce priveşte locul României în datele analizate de PISA (Programme for International Student Assessment), la nivel urban suntem peste media europeană, însă ruralul este marea problemă.

Aşa cum menţionează Gabriela Bartic, există şcoli în mediul rural unde nu există nici măcar toalete în premisa şcolii, iar lucrurile astea se întâmplă din cauze administraţiilor locale care nu investesc în educaţie.

„Este un adevăr trist şi foarte sumbru şi foarte frustrant, toate astea sunt după părerea mea expresii a unei neputinţe administrative crunte. Este imposibil ca un primar dintr-un sat oricât de mic ar fi el să nu găsească 2.000 de euro în buget să facă o toaletă în şcoală, trebuie doar să fie în priorităţile lui.“

Împreună cu alte trei startup-uri, Brio a înfinţat o şcoală care o să-i ajute să depăşească decalajele de programă pentru 2.000 de copii de gimnaziu din România.

Testările standardizate produse de Brio la matematică, română şi din toamnă la istorie, oferă posibilitatea unui elev de a-şi compara rezultatele cu o anumită medie a copiilor din aceeaşi generaţie cu el. Elevul poate vedea unde mai trebuie să-şi lucreze cunoştinţele şi cât timp trebuie să investească în asta. 

 
ZF Live
AFACERI DE LA ZERO