ZF Live

ZF Live. Johan Gabriels, iBanFirst: Extinderea la nivel regional vine cu un randament foarte bun. Antreprenorii companiilor din România trebuie doar să aibă curaj să facă primul pas către vecini, iar investitorii se vor uita mai atent

Urmează ZF/iBanFirst Regional Business Summit, ediţia a II-a. Bucureşti, 25 mai. „Cum se pot extinde companiile româneşti la nivel internaţional?“

Autor: Mircea Nica

19.05.2023, 00:05 204

♦ Mirela Pitu, Pi2 Pr: Vin dintr-un business de consultanţă unde nu trebuie să investeşti foarte mult, ci trebuie să găseşti oamenii potriviţi. Am început cu Bulgaria, am găsit oamenii potriviţi, sunt trei în biroul local de acolo; următoarea noastră provocare a fost să găsim clienţii care să aibă suficientă încredere în noi şi am început cu clienţii pe care îi aveam în România, ca iBanFirst.

Antreprenorii companiilor din România trebuie să aibă curaj să facă un pas în afară prin deschiderea unui birou în Sofia sau Budapesta pentru că ulterior acest lucru va da un randament foarte bun deoarece inves­titorii se vor uita la companie mai atent, a spus Johan Gabriels, director regional al iBanFirst, în cadrul emisiunii de business ZF Live.

„Eu sunt din Belgia şi dacă aş avea o com­panie în Belgia şi aş vrea să mă extind pro­babil că m-aş extinde prima oară în Germania, Olanda şi Franţa. În România nu este aşa. Acum companiile din vestul Europei văd România ca un bazin de talente şi un mediu pentru creştere accelerată. Prin urmare, antreprenorii companiilor din România trebuie să aibă curaj să înceapă la în­ceput prin a deschide un birou în Sofia sau Budapesta pentru că aşa înveţi. De ase­me­nea, îţi va da un randament foarte bun pentru că investitorii se vor uita la companie şi vor vedea că acea companie nu este doar în România, este şi în Bulgaria şi Ungaria, este multi­culturală şi a dat dovadă de scala­bi­lita­tea businessului“, a explicat Johan Gabriels.

El a mai spus că fintech-ul iBanFirst, companie în cadrul căreia ocupă poziţia de director regional de circa un an şi jumătate, a fost creată pentru a oferi protecţie companiilor împotriva volatilităţii cursului de schimb în momentul în care vor să se extindă.

„iBanFirst este un fintech cu sediul în Belgia, fondat de Pierre-Antoine Dusoulier, care va fi la summit. A lucrat timp de 15 ani la Saxo şi a observat că IMM-urile, care sunt motorul eco­no­miei, nu aveau aceleaşi preţuri, servicii şi sprijin precum multi­naţionalele. Din acest motiv s-a creat iBanFirst. Ne con­cen­­trăm pe plăţi internaţionale, tran­zacţii FX şi produse care te pot proteja îm­potriva volatilităţii cursului. Mai con­cret în regiune eu m-am alăturat fintech-ului acum un an şi jumătate cu obiectivul de a dezvolta iBanFirst în regiune pentru că exista o convingere puternică în iBanFirst şi potenţialul neexploatat din această regiune. Am des­chis birouri în Bucureşti, Sofia şi Budapesta şi vrem să facem mai mult. Am lucrat în România deja de 10 ani, văd potenţialul, vreau să îmi împart experienţa, vreau un anumit impact, dar iBanFirst este doar unul din modurile în care te poţi extinde în regiune. Anul trecut am hotărât să creăm un summit cu antreprenori care au reuşit să se extindă inter­naţional pentru a împărtăşi experienţa şi să inspire şi pe alţii să crească inter­naţional“, a mai spus Johan Gabriels.

Mirela Pitu, managing partner, Pi2 Pr: Nu m-am gândit niciodată să mă extind regional, dar cineva mi-a plantat această idee şi a rămas cu mine şi am început să căutăm oportunităţi.

Directorul regional iBanFirst a mai ex­pli­cat că finetch-ul a ajuns la aproape 400 clienţi în România, aceştia fiind de fapt com­pa­nii, circa 350 clienţi în Ungaria şi aproape 100 în Bulgaria, iar până la finalul anului esti­mează că va depăşi 1.000 de clienţi. „Avem aproape 400 clienţi în România şi când spun clienţi mă refer la companii. Aproximativ 350 clienţi în Ungaria, dar acolo avem şi un partener şi aproape 100 în Bulgaria.“

„Până la finalul anului sperăm să avem peste 1.000 de clienţi companii cu care lucrăm. Nu suntem cea mai bogată regiune, dar de aceea trebuie să ne concentrăm pe IMM-uri. Sper că vom avea mai multe investiţii în ţară, mai mulţi antreprenori  construind multinanţionalele viitorului“, a mai adăugat Johan Gabriels.

Din punctul de vedere al unei companii care a decis să se extindă regional Mirela Pitu, managing partner la Pi2 Pr, a explicat în cadrul ZF Live că deşi nu se gândea niciodată la o extindere regională, a făcut în cele din urmă acest pas în Sofia şi Budapesta.

„Pi2 Pr este o companie românească de PR şi comunicare şi în acelaşi timp am devenit şi noi regionali pentru că am deschis birouri în Sofia şi Budapest. Deci, suntem la acelaşi nivel de dezvoltare ca şi alte companii româneşti. Ce vrem să facem este să oferim puţină inspiraţie şi modele de business celor care sunt deschişi să se extindă internaţional şi în acelaşi timp să plantăm ideea de a se extinde regional. Acest lucru mi s-a întâmplat şi mie. Nu m-am gândit niciodată să mă extind regional, dar cineva mi-a plantat această idee şi a rămas cu mine şi am început să căutăm oportunităţi. Vrem să oferim de asemenea puţină educaţie pentru că venim dintr-o generaţie în care nu am fost expuşi la o cultură antreprenorială, nu am avut modele de business şi vrem să împărtăşim poveşti de succes şi greşelile pe care le-am făcut pentru a inspira şi alte companii“, a spus Mirela Pitu.

Ea a mai adăugat că pentru compania sa extinderea a fost uşoară, ce a fost mai greu a fost să creadă în această idee de extindere.

„Vin dintr-un business de consultanţă unde nu trebuie să investeşti foarte mult, ci trebuie să găseşti oamenii potriviţi. Am început cu Bulgaria, am găsit oamenii potriviţi şi sunt trei în biroul local de acolo şi următoarea noastră provocare a fost să găsim clienţii care să aibă suficientă încredere în noi şi am început cu clienţii pe care îi aveam în România, ca iBanFirst. Când au vrut să deschidă în Bulgaria le-am spus că putem să le oferim aceleaşi standard şi au venit. După aceea a fost uşor pentru că sunt multe companii româneşti, ca Seedblink de exemplu pentru care lucrăm, care sunt pe piaţa bulgărească şi foarte multe companii bulgăreşti care vor să intre pe piaţa românească. După ce am deschis biroul în Bulgaria am aflat că România este al doilea partener de business după Germania pentru Bulgaria“, a mai adăugat Mirela Pitu.

Din punctul de vedere al PR-ului, nu există o legislaţie specifică, ca şi business, susţine Mirela Pitu. Circa 80% din modul în care compania face business, comunicare şi PR în România se aplică şi în Bulgaria şi Ungaria, cu mici diferenţe de natură politică.

„Bulgarii ne-au primit cu braţele deschise şi tot timpul este foarte uşor să facem întâlniri acolo. România este o ţară de trei ori mai mare faţă de Bulgaria. Cochetează tot timpul să intre în România. Diferenţa culturală este că ei sunt mai precauţi. Noi avem stilul acesta latin şi hedonist în care dacă credem în ceva îl facem să funcţioneze, improvizăm. Este mai puţină improvizaţie acolo este mai multă disciplină, poate profesionalism, iar în Ungaria diferenţa a fost că am simţit că trebuie să demonstrez mai mult şi să le câştig încrederea că o companie românească poate să facă business sustenabil în Ungaria“, a mai spus Mirela Pitu.

 

ZF şi iBanFirst organizează pe 25 mai la Bucureşti cea de-a doua ediţie a Regional Business Summit „Cum se pot extinde companiile româneşti la nivel internaţional?“, conferinţă în care lideri de business, antreprenori şi investitori vor dezbate provocările şi experienţele trecerii graniţelor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF Live
AFACERI DE LA ZERO