♦ Datele analizate la nivelul României arată că, în mediul rural, media unei clase la învăţământul primar sau gimnazial este de 17 copii ♦ În mediul urban mare sunt, în medie, peste 24-25 copii în clasă şi se învaţă în mai multe schimburi.
În sistemul public şcolar din România apare o problemă paradoxală atunci când vorbim despre administrarea şcolilor din mediul urban şi rural – fie avem şcoli supraaglomerate în oraşele mari, în care elevii învaţă chiar şi în trei schimburi din lipsa spaţiului, fie ne confruntăm cu situaţii în care unităţile de învăţământ funcţionează cu mult mai puţini copii decât ar trebui.
Acest paradox este generat de faptul că s-a păstrat un sistem de educaţie vechi, încă din anii '70, neadaptat la schimbările demografice care au venit odată cu trecerea timpului, afirmă Liviu Constandache, expert în educaţie şi fondator al Asociaţiei pentru Promovarea Educaţiei Deschise (APED).