ZF Live

ZF Live. Rareş Florea, CEO, Domeniile Avereşti: Piaţa vinului merge bine. În 2022 am ajuns la vânzări de 27 mil. lei. Anul acesta, la fel ca în fiecare an, ne propunem să creştem cu 20%

Rareş Florea, CEO, Domeniile Avereşti: Clienţii străini însă nu văd România ca având un brand de ţară în producţia de vin şi au această prejudecată că o sticlă de vin din România trebuie să fie mai ieftină.

Rareş Florea, CEO, Domeniile Avereşti: Clienţii străini însă nu văd România ca având un brand de ţară în producţia de vin şi au această prejudecată că o sticlă de vin din România trebuie să fie mai ieftină.

Autor: Alexandra Matei

05.05.2023, 16:45 234

În prezent, consumatorul se îndreaptă cel mai mult către vinurile roze, însă se observă o creştere şi pe vinurile albe seci şi demiseci Există, totodată, o polarizare fie pe vinurile scumpe şi foarte scumpe, fie pe cele ieftine, în timp ce vinurile medii stagnează Producătorul de vin are în exploatare o plantaţie de viţă-de-vie ce se întinde pe 650 de hectare.

Rareş Florea, CEO al producătorului de vin Domeniile Avereşti, spune că piaţa vinului din România merge bine, anul trecut vânzările producătorului de vin din nord-estul ţării ajungând la 27 mil. lei, cu circa 5 mil. mai mult decât în 2021. Pentru anul acesta este aşteptată o creştere de 20% în vânzări.

În prezent, mai spune el, consumatorul se îndreaptă cel mai mult către vinurile roze, însă se observă o creştere şi pe vinurile albe seci şi demiseci. Mai mult, există o polarizare fie pe vinurile scumpe şi foarte scumpe, fie pe cele ieftine, în timp ce vinurile medii stagnează.

„Piaţa vinului merge bine dacă te ocupi. Anul trecut am ajuns la vânzări de 27 mil. lei. Anul acesta, la fel ca în fiecare an, ne propunem să creştem cu 20%. Lumea se îndreaptă spre vinul roze, care este în continuare pe val şi va rămâne acolo încă cinci ani de acum încolo. Mai mult, trendul observat în ultimul an este o creştere pe vinurile albe seci şi demiseci.“

„Observăm şi o polarizare fie pe vinuri scumpe şi foarte scumpe, fie pe cele ieftine. Vinurile de mijloc vor avea cel mai mult de suferit“, a spus  Rareş Florea, CEO al producătorului de vin Domeniile Avereşti, la emisiunea online de business ZF Live.

Producătorul de vin are în exploatare o plantaţie de viţă-de-vie ce se întinde pe 650 de hectare, care se cultivă integral, şi este astăzi la 99% din capacitatea de producţie.

Businessul, deţinut de Constantin Duluţe, a fost gândit pe termen lung, pentru următoarele două sau trei generaţii. În urmă cu doi ani, menţionează Rareş Florea, a fost făcută o investiţie de 9,5 mil. euro în unitatea de vinificaţie.

Investiţia totală de la Domeniile Avereşti, afirmă CEO-ul producătorului de vin, se ridică la 33 mil. euro, dintre care 8 mil. lei au fost fonduri europene şi restul fonduri proprii.

Plantaţia este situată în judeţul Vaslui, la 15 km de Huşi şi la 20 km de graniţa cu Republica Moldova. Aceasta, detaliază Rareş Florea, beneficiază de un climat răcoros, cu veri călduroase şi ierni destul de răcoroase.

„Avem o altitudine de circa 400-500 m peste nivelul mării. Zona în sine este recunoscută dintotdeauna pentru vinurile albe şi roze. Structura plantaţiei este predominantă pe alb şi roze. Vinul roşu are o pondere mult mai mică“, a mai adăugat acesta.

Pentru soiul Busuioacă de Bohotin, producătorul de vin are 150 de hectare pe rod astăzi, fiind astfel cel mai mare jucător de pe piaţa de busuioacă din ţară. Pe Zghihara de Huşi este singurul producător rămas pe piaţă, cu o suprafaţă cultivată de 40 de hectare.

Crama, spune el, este multilateral dezvoltată, întrucât produce vinurile atât în sticle de 0,75 l, cât şi în sticle de 1,5 l de retail sau de 1,5 l de magnum, dar şi dublu magnum de 3 l pentru proiecte speciale.

Totodată, vinurile Domeniile Avereşti se găsesc şi în formatul bag in box, de 3 l, cerut în special de clienţii din ţările Nordice pentru a nu mai consuma atât de multă sticlă.

Acelaşi format vine şi în varianta de 10 l, folosită de crame sau în anumite unităţi HoReCa, unde vinul se vinde la pahar, sau de hoteluri all inclusive şi este tot mai căutat, spune el, mai ales în contextul în care piaţa de HoReCa a crescut anul trecut cu peste 100%.

Vinul produs la Huşi merge la export în 15 ţări. „În SUA, anul acesta, vom avea o unitate de măsură mai mică, de 0,375 l, şi vom vinde câteva sute de mii de sticle de sauvignon blanc. Am prins un contract la care lucrăm de doi ani de zile“, a mai spus CEO-ul Domeniilor Avereşti.

Rareş Florea este de părere că nu este greu să produci, ci este greu să produci un produs competitiv din perspectiva raportului calitate-preţ. Străinii, invariabil, completează el, vor compara vinurile româneşti cu cele italieneşti sau franţuzeşti, pentru care costul de producţie este mai mic decât în cazul celor româneşti.

„România, neavând un brand de ţară, a fost forţată, în ultimii zece ani, să producă vinuri mult mai bune decât ce a existat înainte de ‘89. Clienţii străini, însă, nu văd România ca având un brand de ţară în producţia de vin şi au această prejudecată că o sticlă de vin din România trebuie să fie mai ieftină.“

Spania, spre exemplu, mai adaugă el, trebuie să facă doar 2-3 tratamente pe an pentru plantaţii, în timp ce România trebuie să facă opt, din cauza climei şi a solului.

Totodată, preţul mai mare pe care îl au vinurile produse în România vine din cauza faptului că la nivel naţional nu prea mai există fabrici de sticlă, aşa că aceasta trebuie importată, adăugându-se astfel în preţul final şi costul transportului.

Preţurile de listă pentru vinurile entry level din portofoliul Domeniilor Avereşti este cuprins între 11 şi 15 lei, în timp ce vinurile scumpe ajung la 40-45 de lei, iar în magazin se vând cu 65-70 de lei şi în restaurant cu peste 120 de lei.

Domeniile Avereşti este un business pornit în jurul anilor 1850, cu una dintre cele mai vechi crame din România şi cu prima vie irigată la acel moment printr-o metodă clasică. Plantaţia a fost înfiinţată de boierul ştefan Negruzzi şi avea undeva atunci circa 60 de hectare. Constantin Duluţe, care este proprietar astăzi, a preluat plantaţia în 2005.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF Live
AFACERI DE LA ZERO