ZF Live

ZF Live. Vasile Iuga şi Bogdan Belciu, Valorem Business Advisors: Piaţa de consultanţă de business din România este evaluată la 50 mil. euro. Noi credem că există loc şi pentru o firmă nouă independentă pe lângă firmele consacrate din Big4

Autor: Ramona Cornea

20.05.2021, 16:40 619

♦ Vasile Iuga: „Dacă am fi avut de-a lungul timpului servicii de consultanţă de calitate în volum mai mare, poate am fi avut un alt Plan Naţional de Redresare şi Rezilienţă, poate altă infrastructură, altă dezvoltare în ansamblul ţării.“ ♦ Bogdan Belciu: „Nu aş putea să spun astăzi că piaţa românească de consultanţă în management este la nivelul celor din Europa de Vest sau din America, dar lucrurile se maturizează.“

Piaţa de consultanţă din România este una şi de restructurare şi de creş­te­re, una de transformare, cred Vasile Iu­ga şi Bogdan Belciu, cofondatori şi par­te­neri în cadrul companiei de consul­tanţă Valorem Business Advisors.

„Piaţa de consultanţă din România este una şi de restructurare, şi de creştere. În multe ţări din Europa Occidentală, ponderea serviciilor de consultanţă în PIB este de circa 1%. Dacă în România am lua doar 0,25% din PIB pentru servicii de consultanţă, ar rezulta o piaţă mult mai mare, care ar reflecta nevoile reale ale economiei româneşti“, a spus Vasile Iuga în cadrul emisiunii de business ZF Live. Bogdan Belciu afirmă că piaţa de consultanţă locală este una de transformare, iar elementele de restructurare sau de creştere depind de evoluţia economiei.

„Piaţa de consultanţă din România este una de transformare. În general, depinde de ciclul economic – când economia este în criză, în cădere, restructurarea este cea care prevalează, iar în perioada de creştere este evident că prevalează creşterea. Problema este că multe companii au trecut prin diverse forme de restructurare, dar acest lucru nu înseamnă neapărat că au făcut tot ceea ce trebuia să facă. Acum vorbim nu neapărat de o restructurare, ci de o transformare, de a introduce noi concepte de lucru. Se vorbeşte foarte mult despre „agil“, cum să facem organizaţiile mai flexibile, să nu mai avem ierarhiile acelea tradiţionale“, a explicat el în cadrul aceleiaşi emisiuni.

Vasile Iuga crede că în România se investeşte prea puţin în servicii de consultanţă, iar un volum mai mare de servicii de consultanţă de calitate ar fi adus o altă dezvoltare a ţării.

„La cum este astăzi România, serviciile de consultanţă de bună calitate sunt obligatorii. Dacă am fi avut de-a lungul timpului servicii de consul­tanţă de calitate în volum mai mare, poate am fi avut un alt Plan Naţional de Redresare şi Rezilienţă, poate altă infrastructură, altă dezvol­tare în ansamblul ţării“, a explicat el.

Iuga a mai spus că cifra de afaceri a companiilor din Big4 ar fi între 150 milioane de euro şi 170 milioane de euro, poate chiar 200 mil.euro, dintre care consultanţa de afaceri ar reprezenta maximum 25%, deci circa 50 milioane de euro.

Bogdan Belciu spune că piaţa locală de consultanţă în management nu este încă la nivelul celor din Europa de Vest sau America, însă începe să se maturizeze.

„Lucrurile s-au schimbat. Nu aş putea să spun astăzi că piaţa românească de consultanţă în management este la nivelul celor din Europa de Vest sau din America, probabil va mai trebui să treacă vreo câteva zeci de ani pentru a ajunge acolo, dar lucrurile se maturizează. Oamenii încep să înţeleagă şi conceptul, şi cu ce îi poate ajuta o companie de consultanţă de management şi valoarea adăugată“, a spus el.

Despre motivele din spatele evoluţiei pozitive în mod neaşteptat a economiei locale în timpul pandemiei de COVID-19, Belciu crede că este vorba despre o combinaţie de factori.

„În primul rând, în America, de exemplu, în primele săptămâni de la lockdown au fost milioane de şomeri, iar în România nu s-a întâmplat acest lucru. Astfel, încrederea consumatorilor a fost ceva mai mare. De asemenea, cred că am venit după câţiva ani foarte buni şi exista destul de multă lichiditate în piaţă şi destul de mult optimism care, cumulat cu faptul că nu s-au întâmplat acele restructurări, au menţinut spiritul oamenilor, am continuat să consumăm, să cumpărăm. A ajutat destul de mult faptul că noi am închis economia mai puţin decât celelalte state, au fost mai puţine lockdown-uri şi lucrurile au mers mai uşor“, concluzionează el.

Vasile Iuga crede că economia românescă a mers bine în timpul pandemiei de COVID-19 datorită unui instinct de supravieţuire specific românilor.

„În businessurile în care sunt implicat, văd că oamenii au căutat soluţii, iar în multe ţări din Europa Occidentală oamenii au aşteptat soluţiile“, afirmă el. 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF Live
AFACERI DE LA ZERO