ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului. Cătălin Macoveiciuc, Decathlon: Pentru următorii doi ani, avem un buget de investiţii de 5 mil. euro ca să creştem spaţiile de depozitare dedicate comenzilor online

25.10.2022, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ În acest moment, reţeaua Decathlon numără în România 28 de magazine, iar până la finalul anului numărul va ajunge la 29, după o deschidere în Alba Iulia, pentru care a fost deja demarat procesul logistic în vederea aprovizionării ♦ Decathlon are în România un hub logistic pentru Europa de Est, de unde aprovizionează mai multe ţări, precum Bulgaria, Ucraina, Grecia.

Subsidiara locală a grupului francez Decathlon, liderul pieţei de echipamente sportive din România, are în plan investiţii în dezvoltarea prezenţei în mediul online, inclusiv creşterea suprafeţei de depozitare dedicate pentru livrările comenzilor plasate prin acest canal.

„În 2018, online-ul reprezenta doar 8% din vânzări şi aveam o suprafaţă de 1.500 de metri pătraţi de depozite alocaţi acestui segment de vânzări. Astăzi, online-ul reprezintă două cifre din afacerile noastre şi are alocaţi peste 7.000 de metri pătraţi din cei 40.000 de metri pătraţi pe care îi avem în total. În următorii doi ani, vrem să mărim acest spaţiu până la peste 10.000 de metri pătraţi şi să investim totodată în eficienţa şi auto­matizarea proceselor. Pentru următorii doi ani, bugetul de investiţii este de circa 5 mil. euro“, a spus Cătălin Macoveiciuc, director de logistică la Decathlon, la emisiunea online ZF Logistica businessului.

Decizia de a direcţiona investiţiile în zona online-ului vine după ce compania a constatat că un procent cuprins între 70% şi 80% dintre clienţi intră în contact cu Decathlon în mediul online şi abia apoi vin în magazinele fizice.

În acest moment, reţeaua Decathlon numără în România 28 de magazine, iar până la finalul anului numărul va ajunge la 29, după o deschidere în Alba Iulia, pentru care a fost deja demarat procesul logistic în vederea aprovizionării.

„Vom continua să dezvoltăm reţeaua de magazine, dar ştim că în 12 zone nu vom intra şi cu retailul fizic, deoarece puterea de cumpărare a pieţei pentru articolele sportive acolo nu este suficient de mare încât să menţină un business sănătos. Avem însă planuri şi pentru aceste zone, aşa că ne gândim să dezvoltăm reţeaua de parteneri şi, totodată, ne axăm foarte mult pe dezvoltarea experienţei din online a clienţilor. Cele 12 zone sunt din toate regiunile geografice.“

Decathlon gestionează în România un hub logistic pentru Europa de Est, de unde aprovizionează mai multe ţări, precum Bulgaria, Ucraina, Grecia şi, pentru o perioadă scurtă de timp, şi Kazahstanul, care a avut probleme cu achiziţiile din Rusia. În total, hubul din Ştefăneştii de Jos aprovizionează 45 de magazine fizice.

„Hubul din România măsoară aproximativ 40.000 de metri pătraţi. Acolo lucrează circa 300 de persoane.“

La nivel european, Decathlon are şase depozite continentale şi 28 de depozite regionale, iar la nivelul întregului grup, are centre logistice aproape pe toate continentele.

„După ridicarea restricţiilor din perioada pandemiei, clienţii se îndreaptă din ce în ce mai mult către retailul fizic, dar şi ponderea online-ului a rămas destul de mare. Cred că piaţa de sport este în creştere în România şi va continua să fie în creştere şi în următoarea perioadă.“

Decathlon are şi activitate de producţie în România, deţinând o fabrică la Timişoara, unde produce biciclete. În acest an, producţia fabricii din Timişoara este de peste 800.000 de biciclete, iar anul viitor planul este depăşirea pragului de un milion de biciclete, atât pentru piaţa locală, cât şi pentru export. „Lucrăm şi cu 14 furnizori naţionali, cu ajutorul cărora producem textile, încăl­ţăminte, echipamente sportive, biciclete şi componente pentru biciclete. Ne gândim să colaborăm cu mai mulţi furnizori locali, în funcţie de nevoile clienţilor noştri în magazine.“

Printre dificultăţile cu care se confruntă Decathlon pe piaţa locală, Cătălin Macoveiciuc aminteşte dificultatea de a găsi resursă umană, instabilitatea producţiei – generată de dificultăţile de aprovizionare cu materie primă, transportul – fie el maritim, aerian sau terestru, modificarea comportamentului de consum, precum şi instabilitatea politică, economică şi sanitară.

„Dacă producţia şi retailul s-au oprit pentru o perioadă, nu putem spune acelaşi lucru şi despre logistică. Dacă s-ar opri logistica, s-ar opri mai multe sectoare în acelaşi timp, aşa că trebuie să facem eforturi susţinute pentru a menţine activitatea logistică în picioare.“

Decathlon, care operează pe piaţa locală prin firma Roumasport, a încheiat anul 2021 cu o cifră de afaceri de aproape 1,2 miliarde de lei, în creştere cu 22% faţă de anul precedent. Profitul de 55,6 milioane de lei a fost în creştere cu 11%, iar numărul mediu de angajaţi a ajuns la 1.507, cu 330 mai mare, potrivit informaţiilor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe.

„Ne aşteptăm la un avans de două cifre al afacerilor anul acesta faţă de anul trecut. Tot timpul, la Decathlon, am văzut interes pentru echipamentele de fitness, dar şi pentru cele specifice activităţilor outdoor. Statisticile arată că doar 50% dintre români îşi permit să-şi cumpere echipamente pentru activităţi sportive, un procent foarte mic comparativ cu alte ţări europene. România prinde însă din urmă ţările europene“, a mai spus directorul de logistică de la Decathlon România.

Compania a intrat pe piaţa locală în 2009 şi de atunci s-a dezvoltat continuu, businessul crescând accelerat până în 2020, primul an de pandemie. În 2020, compania a înregistrat o scădere de 2% a cifrei de afaceri în contextul în care magazinele fizice au fost închise temporar, la fel şi sălile de sport, care chiar şi post lockdown au funcţionat o bună perioadă cu restricţii. Anul trecut, businessul a revenit pe plus.

Magazinele Decathlon sunt spaţii multibrand ce vând atât produse aparţinând mărcilor proprii, precum Quechua, Btwin, Domyos, Nabaiji, cât şi produse ale altor mărci internaţionale. Compania e activă pe segmentul preţurilor mici şi medii.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial