ZF Logistica businessului

ZF Logistica businessului. Dan Vardie, APIA: Piaţa are potenţial să livreze o creştere de 70% sau chiar de 100% pentru electrice în 2023, inclusiv cu Rabla Plus

07.02.2023, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Vânzările de maşini electrice pot depăşi în 2023 pragul de 20.000 de unităţi, susţinute inclusiv de programul Rabla Plus pe măsură ce oferta creşte şi interesul este unul tot mai mare.

„Istoric vorbind, acum trei ani am spus că se vor tripla vânzările de electrice. În 2021 se lansa Dacia Spring, iar estimările indicau dublarea pieţei şi s-au realizat. Am ajuns la 11.600 anul trecut şi România a evoluat spec­ta­culos. Şi în 2023 se pot dubla vânzările, nu doar o creştere de 70%“, a spus Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Impor­ta­torilor de Automobile (APIA), în cadrul emisiunii ZF Logistica Businessului, un proiect ZF&Element Industrial.

Autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% electrice şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), vor ajunge să deţină în 2023 o cotă de piaţă de 28,9%, potrivit APIA. În acest context, cota de piaţă a maşinilor electrificate, înmatriculate în România, o să fie cu 18,9% mai mare decât cea a autoturismelor diesel, respectiv cu aproximativ 26.600 de unităţi mai mult. Din această analiză se estimează că în anul 2023 vor fi înmatriculate de două ori mai multe autoturisme electri­fi­cate faţă de cele cu motorizare diesel.

„Estimarea APIA este mai degrabă o prognoză realizată de asociaţie. O astfel de prognoză nu s-a mai realizat de mulţi ani.“

„Importatorii şi dealerii auto au dat pe baza departamentelor de cercetare informaţii cu privire la piaţa totală. Nu am cerut o perspectivă personală pentru fiecare marcă în parte. Marii jucători din auto au propriile departamente de cercetare. Cu toate aceste date am ajuns la o creştere de 10% în 2023. Este în linie cu evoluţia pieţei locale din ultimii doi ani şi cu Europa. România rămâne o piaţă mică raportată la populaţie“, a spus preşedintele APIA.

El a subliniat că estimarea pentru o creştere de 70% a înmatriculărilor de maşini electrice noi în 2023 este una pesimistă, piaţa având potenţial pentru un avans mai mare, având în vedere că bugetele alocate programului Rabla Plus va creşte.

„Noi am venit şi cu propunerea unui plafon pentru programul Rabla Plus pentru că o primă de 10.000 de euro poate încasa acum şi cel care vrea să cumpere o electrică de 1 mil. euro. Dar nu este normal să dai un beneficiu mare celor care ar cumpăra o maşină de 250.000 de euro. Am întâlnit înţelegere şi la cei care au maşini premium. Am propus ca în 2023 să existe o limită de 100.000 de euro, iar în 2024 una de 75.000 de euro, preţ cu tot cu TVA“, a explicat Dan Vardie.

Cât de mult va reveni piaţa auto la normal, cu termene de livrare de ordinul lunilor, depinde însă şi de capacitatea importatorilor de a negocia cu producătorii, care pot avea planuri diferite.

„Acum sunt mai puţine probleme cu chipurile, cu bateriile sau materiile prime. Deja în Europa se construiesc multe fabrici noi de baterii, dar nu şi la noi. Acum nu se prea poate discuta de discount pentru că nu sunt maşini suficiente. România este acum o ţară normală cu preţuri concurente şi care poate asigura o piaţă de desfacere şi nu mai are o problemă de a primi marfă. Mai sunt şi producători care favorizează pieţele mari, spre exemplu unul care poate vinde 50.000 de unităţi în Germania şi doar 2.000 în România, mizează pe cele din Germania, care are un impact major. Dar aici contează cât de puternică este organizaţia din România“, a spus preşedintele APIA.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial