• Leu / EUR4.9430
  • Leu / GBP5.7237
  • Leu / USD4.7005
ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului. Iulia Sbiera, Pehart Grup: Avem în vedere să facem un depozit de 20.000 de paleţi. Când ne-am uitat prima dată la această investiţie, era cu aproape 30% mai mică decât o vedem astăzi

12.04.2022, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ În 2021, compania a investit peste 10 milioane de euro pe plan local, nu doar în producţie, ci şi într-o hală nouă de depozitare pe care a construit-o în Petreşti, judeţul Alba, şi încă una pe care a achiziţionat-o în Dej, judeţul Cluj, folosită parţial pentru producţie şi parţial ca depozit.

Producătorul de hârtie Pehart Grup, controlat de fondul de private equity Abris Capital, lucrează la un plan care presupune extinderea spaţiilor de depozitare de care dispune şi estimează o investiţie de 7 milioane de euro în acest scop.

„Dispunem acum de depozite în două locuri, acolo unde sunt şi fabricile şi unde capacitatea de depozitare este de 35.000 de paleţi, adică în jur de 25 de zile de stoc. Nu ne dorim să stocăm mai mult, pentru că avem posibilitatea să producem continuu. Ne dorim însă să creştem această capa­citate, aşa că avem în vedere o in­vestiţie care se va derula, cel mai pro­babil, anul viitor pentru un alt spaţiu de depozitare, tot lângă locaţiile noastre de producţie, de aproximativ 20.000 de paleţi. Când ne-am uitat prima dată la această investiţie, era cu aproape 30% mai mică decât o vedem astăzi. Estimăm că investiţia va fi în jur de 7 milioane de euro, acum abia începem să facem planurile“, a spus Iulia Sbiera, CFO la Pehart Grup, în emisiunea online ZF Logistica businessului.

În România, Pehart Grup are activităţi în două fabrici – în Sebeş, judeţul Alba, şi Dej, judeţul Cluj, unde produce hârtie pentru uz casnic. Compania are în jur de 600 de angajaţi şi poate produce maximum 100.000 de tone de hârtie, fie vândute ca atare, fie procesată.

Brandul său cel mai cunoscut este Pufina, dar este prezentă în comerţ şi cu brandurile Alint şi Altessa. De asemenea, produce şi mărci proprii pentru marii retaileri.

„Producem non-stop, maşinile de hârtie nu se opresc niciodată. Suntem aproape la capacitatea maximă, dar estimăm că vom ajunge la maxim la finalul acestui an. Am investit mult în ultima perioadă în capacităţi de procesare a hârtiei. În prezent, în jur de 40% din toată hârtia care se vinde la raft în România este produsă de Pehart Grup“, estimează Iulia Sbiera.

În 2021, compania a investit peste 10 milioane de euro pe plan local, nu doar în producţie, ci şi într-o hală nouă de depozitare pe care a construit-o în Petreşti, judeţul Alba, şi încă una pe care a achiziţionat-o în Dej, judeţul Cluj, folosită parţial pentru producţie şi parţial ca depozit.

„Avem în continuare planuri să ne diversificăm portofoliul, să investim atât în linii de producţie, cât şi în capacităţi de depozitare. Nu oprim investiţiile, ci vrem să le continuăm, deşi, ca niciodată, de foarte mulţi ani în care nu ni s-a întâmplat să revizuim bugete, anul acesta am făcut-o. Nu am putea estima cum vom termina anul, avem mai multe scenarii. Ce caracterizează anul acesta este faptul că de la lună la lună pot apărea schimbări.“

Iulia Sbiera spune că piaţa hârtiei nu suferă, în general, prea multe transformări, pentru că hârtia este un bun de folosinţă comun. Ce este clar însă este că piaţa din România creşte atât în volum, cât şi în valoare, deoarece au crescut preţurile, dar, odată cu ele, a crescut şi calitatea produselor pe care le caută clienţii.

„Cam 90% din piaţă este formată din hârtie igienică şi prosoape de bucătărie şi vedem că segmentul şerveţelelor a scăzut în pandemie. Ne aşteptăm ca piaţa să mai crească şi de acum încolo, deoarece încă este o diferenţă de consum destul de mare între România şi alte ţări“, mai spune Iulia Sbiera, care estimează piaţa de hârtie din România la 200 de milioane de euro.

Din punctul de vedere al consumului pe cap de locuitor însă, spune ea, România este aproape la jumătate comparativ cu ţări ca Germania sau Franţa. Între timp, piaţa continuă să se confrunte cu dificultăţi majore când vine vorba de costuri şi aprovizionare.

„Între 60 şi 70% din costurile noastre sunt pentru celuloză, care este materia noastră primă, iar 15-20% reprezintă energia. Aceste două aspecte impactează structura noastră de costuri. Vedem probleme în aprovionarea cu materie primă, dar nu doar în ultimele săptămâni, asta se întâmplă de mai de mult. Materia primă este cu 70-80% mai scumpă acum decât la finalul lui 2020.“

Compania nu foloseşte maculatură în procesul de producţie şi nici nu are în plan s-o facă în viitorul apropiat, deoarece prelucrarea hârtiei pentru a fi folosită cu scop cosmetic necesită o prelucrare chimică ce îşi lasă amprenta asupra mediului, explică CFO-ul Pehart Grup. De aceea, grupul preferă să folosească celuloză pură, care provine din păduri din afara României, special crescute în acest sens, a căror tăiere este certificată.

Pehart Grup este cel mai mare producător de hârtie din România şi unul dintre cei mai mari din Europa de sud-est. Compania este prezentă cu produsele sale de uz casnic şi uz industrial în 18 ţări din centrul, estul şi sudul Europei.

Pehart Grup, controlat de fondul de private equity Abris Capital, a realizat în 2020 un profit net de 79,3 mil. lei (16,5 mil. euro), triplu faţă de anul anterior, potrivit celor mai recente date de la Ministerul Finanţelor. Compania a raportat pentru 2020 o cifră de afaceri de 545,7 mil. lei (113,2 mil. euro), în creştere cu 1,4% faţă de anul precedent.

În 2017, omul de afaceri Ioan Tecar din Dej a ieşit din acţionariatul Pehart Tec, după ce a finalizat vânzarea businessului către fondul de private equity Abris Capital, care mai are în portofoliu şi alte companii locale, printre care firma GTS – Global Technical Group, din domeniul IT, şi grupul Green Group, activ în segmentul de procesare de deşeuri.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial