ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului, Mihai Teodorescu, DSV: Transporturile se confruntă cu o furtună perfectă - nu sunt şoferi, nu sunt camioane, iar preţul motorinei s-a dublat. Tot războiul din Ucraina este responsabil şi de lipsa şoferilor, în condiţiile în care mulţi veneau din ţara vecină

14.07.2022, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Tarifele de transport rutier vor continua să crească atât la nivel european cât şi local, în condiţiile în care preţul motorinei a crescut cu aproape 80% de la începutul anului din cauza războiului din Ucraina. Transpor­tatorii rutieri se confruntă cu o lipsă tot mai mare de şoferi iar fir­mele din domeniu se confruntă şi cu o întâr­ziere a livrărilor de camioane noi.

„Avem creşteri de costuri, lipsă a şoferilor şi întârzieri în cazul livrărilor de camioane noi. Pare o furtună perfectă. Preţul va creşte în continuare deoarece depindem de costul motorinei spre exemplu şi nu ne aşteptăm la ieftiniri în perioada următoare, iar criza de şoferi şi camioane – şoferi nu pot apărea în număr mare peste noapte, iar camioanele noi întârzie chiar şi 6-12 luni pentru a acoperi nevoile. În următoarele 12-18 luni ne aşteptăm ca preţurile să tot crească la transport”, a spus Mihai Teodorescu, country general manager Road Romania at DSV - Global Transport&Logistics în cadrul emisiunii ZF Logistica Businessului, un proiect ZF şi Element Industrial.

Tot războiul din Ucraina este responsabil şi de lipsa şoferilor, în condiţiile în care mulţi veneau din ţara vecină.

„Noi nu mai facem acum deloc livrări în Rusia şi nici în Ucraina deoarece după martie a dispărut traficul. Ulterior au revenit anumite transporturi cu ajutoare. Cele două pieţe nu erau importante pentru noi, dar au avut efecte. După care, pe fondul unei crize de şoferi – sunt foarte puţini şoferi profesionişti în Europa. Criza s-a adâncit deoarece o parte dintre şoferii care conduceau camioanele din Polonia erau ucrainieni care au revenit la ei în ţară după izbucnirea conflictului şi au lăsat un gol şi mai mare. De când a început războiul ne confruntăm şi cu o criză de capacitate de transport”, a explicat Mihai Teodorescu.

El spune că tarifele mai mari la transport vin ca urmare a intrării în vigoare de la 1 februarie a pachetului mobilitate care aduce restricţii de circulaţie în Europa de Vest pentru camioanele est-europene. Apoi, de la începutul războiului preţul petrolului a urcat, motorina s-a scumpit şi are un preţ dublu acum faţă de februarie iar impactul este direct. Motorina este 30% din costul total de transport. Piaţa nu este stabilă, are fluctuaţii şi traficul nu este unul regulat şi influenţează preţul transportului. „Capacitatea rămâne aceeaşi spre exemplu pe ruta România – Europa de Vest, de circa 1.000 de camioane, iar cererea de obicei variază între 500 şi 2.000 de camioane  în funcţie de echilbrul pieţei. Încă suntem într-o piaţă cu suişuri şi coborâşuri”.

DSV la nivel global este împărţită în trei divizii – DSV Solutions – logistică, DSV Road care se ocupă de transport rutier de marfă şi DSV Air&Sea care se ocupă de transport maritim şi aerian. În fiecare ţară există toate cele trei companii. În România există DSV Solutions din 2007 când a fost cumpărat Frans Maas şi prin achiziţia Panalpina în 2019 a devenit suficient de mare pentru a fi separată în două - DSV Solutions, cu logistică şi transport intern şi internaţional şi DSV Air&Sea care se ocupă de maritim şi aerian.

El explică faptul că în aceste condiţii DSV mizează pe optimizarea transporturilor, astfel încât camioanele să meargă la o capacitate de încărcare cât mai mare, pentru a ţine costurile sub control.

“Spre exemplu, pentru optimizarea rutelor noi încercăm să trimitem camioanele în cursă cu un grad cât mai mare de încărcare, să reducem spre zero numărul de kilometri fără încărcătură şi ne-am refăcut reţeaua de grupaj la nivel european. Până acum utilizam un hub central lângă Stuttgart iar acum am extins la 5-6 huburi la nivel european. Între huburi folosim camioane cu semiremorci cu două rânduri de marfă  - dacă într-o semiremorcă încap 33 de paleşti, în ale noastre încap 66 şi asta vine şi cu o optimizare de preţ”, a spus Mihai Teodorescu.

El explică faptul că un impact imediat al inflaţiei nu s-a simţit încă. “Aţteptăm să vedem să treacă perioada de vară. Iulie este o lună în care creşterile încă există, însă august este luna cu vacanţe când ne aşteptăm la o reducere a transporturilor. În S2 din cauza inflaţiei ne aşteptăm la o scădere”. Executivul se aşteaptă ca în continuare cererea să vină dinspre porturi, atât Constanţa cât şi cele din regiune din cauza faptului că navele comerciale nu mai pot ajunge în Ucraina, dar şi din partea comerţului online, care va continua să urce. 

“Pe transport noi deţinem doar semiremorci, circa 12.000 de semiremorci la nivel european şi în România încercăm să extindem colaboroarea cu transportatori locali. Încercăm să atragem noi transportatori şi acum lucrăm cu circa 1.000 – 1.200 de transportatori. De la fiecare avem de obicei 5-10 camioane de la fiecare transportator. Sunt mulţi cu care facem curse ocazionale. Ungaria,  Cehia, Slovacia, Polonia sunt rute tot mai cerute de pe plan local şi pe care au crescut preţurile transporturilor. Volumul de marfă este unul mare. Mai există creştere pe zona Italia şi Spania dar şi Bulgaria şi Grecia, cu creşteri mari de volume. Creşterile vin din transportul produselor de consum dar şi automotive pentru Cehia, Slovacia, Polonia, Ungaria. Automotive – dar cu creşteri şi scăderi alături de sectorul alimentar”, a spus Mihai Teodorescu.

Businessul DSV pe plan local a continuat să urce în ultimii doi ani, singurul moment cu scăderi fiind începutul pandemiei în 2020.

“În 2020, martie-aprilie atunci când au fost implementate restricţiile a fost greu. Atunci am avut impresia că totul s-a oprit. Cifra de afaceri scăzuse atunci cu 40-50%. După care businessul a intrat în normal şi am avut chiar o mică creştere. În 2021 am avut o creştere considerabilă, urcând de la 70 la 100 mil. Euro cifră de afaceri. Anul acesta ca efect post-pandemic, lucrurile revin la normal şi avem din nou o creştere considerabilă faţă de 2021”.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial