ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului, un proiect ZF şi Element Industrial. Ana Dumitrache, CTP: România se dezvoltă drept centru regional şi avem nevoie şi de Bulgaria în Schengen pentru a livra cât mai repede inclusiv spre Orientul Mijlociu

13.12.2022, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Spaţiul Schengen dar şi proximitatea faţă de Germania au dus la creşterea puternică a pieţelor logistice din Cehia şi Polonia, iar acum România vine drept o extindere a acestora pentru companiile care vor să îşi consolideze prezenţa în Europa de Sud-Est.

România şi Bucureştiul în mod special îşi consolidează poziţia de centru regional şi sunt tot mai multe companii care vin spre Capitală pentru a deschide noi depozite.

„România se dezvoltă drept centru regional şi din perspectiva în care Cehia şi Polonia ţin să se descentralizeze. Cele două ţări erau platforma logistică pentru Europa Centrală şi de Est şi ce vedem în portofoliu este că o cerere pentru spaţii în România vine din această descentralizare, de la companii care vor centre regionale aproape de consumatorul lor, să livreze cât mai re­pede dar şi pentru a scurta lanţurile de dis­tri­buţie pentru a reduce amprenta de car­bon, consumul de energie, costul transportului, riscul de întrerupere a lanţului de distribuţie. Sunt companii care preferă să deschidă centre noi în Bucureşti decât să mai crească în Cehia sau Polonia, cee ce re­prezintă un potenţial uriaş pentru noi pentru că venim în completare, nu în con­curenţă. Ei eliberează spaţii acolo şi mizează pe creşterea puterii de cumpărare de aici“, a spus Ana Dumitrache, country manager CTP România în cadrul emisiunii ZF Logistica Businessului, un proiect ZF şi Element Industrial. CTP este cel mai mare proprietar şi dezvoltator de spaţii industriale şi logistice din Europa Continentală şi cel mai mare din România. La final de an CTP va ajunge la 2,38 mil. mp spaţii logistice şi industriale, cu un grad de ocupare mediu la 90-92%.

Este o tendinţă pe piaţa de logistică din România transformarea Bucureştiului şi a României într-un hub logistic regional.

„Până acum în Europa Centrală şi de Est vorbeam de Cehia şi Polonia ca centre de logistică. Acum începem să luăm contur lângă cele două. Această tendinţă se manifestă de câţiva ani şi nu vorbim doar de Maersk pentru Ikea în CTPark Bucharest West. Mai sunt şi alţi clienţi care acţionează la nivel regional, sunt companii care au concentrat în România activitatea logistică şi pentru Ungaria. România este pe această tendinţă şi va fi un motor de creştere pentru întreg sectorul. Toţi jucătorii speră să intrăm în Schengen pentru că este un avantaj economic direct pentru orice logistician. Valoarea adăugată este clară - timp, scurtarea timpilor de livrare, taxe, vamă şi o serie întreagă de angrenaje. Trebuie să ne urmăm calea şi să insistăm. Ce s-a întâmplat nu înseamnă că nu vom intra. România a avansat foarte mult. Noi că locuim aici nu putem vedea de sus evoluţia, dar ea există“, a subliniat Ana Dumitrache.

Pe de altă parte, ea consideră că deşi nu se vor pierde investiţii deja angajate, este posibil ca unii investitori să îşi reconsidere poziţia faţă de România, Bulgaria şi spaţiul Schengen. „Aici nu vorbim despre un cost de oportunitate doar pentru cele două ţări, ci pentru întreaga Europă. La finalul zilei produci în Germania, exporţi în Turcia şi te deranjează că transportul aşteaptă 10-14 ore să intre în România, alte 10-14 ore să intre în Bulgaria şi alte 14 să intre în Turcia. Toată Europa pierde“, a explicat executivul CTP.

Spre exemplu, CTP la km 23 pe autostrada Bucureşti-Piteşti are în portofoliu centrul de distribuţie IKEA pentru Europa de Sud-Est, operat de joint venture-ul dintre IB Cargo şi Maersk. Acesta are o suprafaţă de 75.000 mp şi deserveşte inclusiv Turcia.

„Maersk – preferă să fie cu depozitul în UE datorită stabilităţii şi securităţii dar să acopere o regiune extinsă în afara Europei. Poţi creşte mult şi evident culoarul este bine să fie extins până la graniţele Bulgariei. Noi putem fi un mai bun centru regional dacă şi Bulgaria este în Schengen. Bulgaria nu este o destinaţie în acest moment. Centru regional se aplică Bucureştiului, nu Bulgariei. Acolo sunt alt gen de investiţii. Bucureştiul însă este hub logistic“, a spus Ana Dumitrache.

În cazul Poloniei şi Cehiei, faptul că sunt în Schengen şi sunt şi aproape de Germania, au o poziţie favorizată. Polonia este şi cea mai mare ţară din Europa Centrală şi de Est. „În Polonia, nu doar pe industrial ci pe toată piaţa imobiliară, este una extrem de lichidă. În România avem de-a face cu o piaţă a proprietarilor nu doar în logistică ci în mai multe domenii. Dezvoltatorii din Polonia sunt concentraţi pe extindere, construiesc şi vând. La noi sunt acumulări şi este mai benefic să construieşti, pentru că nici nu sunt produse în piaţă“, a spus Ana Dumitrache.

Ea a subliniat că şi o aderare pe cale aeriană într-o primă fază ar fi un avantaj deoarece tot ar facilita tranzitul persoanelor dar şi a mărfurilor pe cale aeriană în interiorul UE.

„Tot ar fi un mare avantaj – transportul cargo nu ar mai trece prin toate filtrele. La Oradea implementăm şi un punct vamal în terminalul cargo spre exemplu. Mai avem partea de producţie – Vestul României s-a dezvoltat destul de mult în această direcţie. Near-shoringul este foarte important. Odată ce aduci aici în regiune spaţiile de producţie şi mai departe exporţi către piaţa europeană, ajută mult Spaţiul Schengen. Aici vorbim de conceptul vaselor comunicante şi este şi în interesul Europei să extindă graniţele“, a subliniat executivul CTP.

În ceea ce priveşte comerţul electronic, ea a subliniat că deşi ritmul a mai încetinit faţă de anii anteriori, acesta a încetinit faţă de nişte ani foarte buni.

„Pentru a avea loc o corecţie trebuie să se întâmple ceva neobişnuit înainte. Noi în perioada de pandemie abia am început să ţinem pasul cu restul lumii la capitolul e-commerce. Chiar dacă a încetinit anul acesta, noi nu am văzut reduceri de volume în depozite sau jucători care să ceară reducerea spaţiilor. Ei au continuat să extindă portofoliul, să mai adauge ţări noi şi să crească. Jucătorii din e-commerce în 2022 nu au mai avut creşterile din ultimii doi ani, nu vorbim de o scădere“, a conchis directorul CTP România.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial