ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului, un proiect ZF&Element Industrial. Cătălin Putineanu, IB Cargo: România poate atrage mai multe centre regionale, mai ales dacă investeşte în infrastructură. Ikea ar putea să nu mai fie singura mare companie care să aibă în România un centru regional de distribuţie

08.02.2022, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Ikea ar putea să nu mai fie singura mare companie care să aibă în România un centru regional de distribuţie, iar piaţa locală devine atractivă pentru companii şi din alte domenii.

Ikea are centrul său regional într-un depozit de 75.000 mp operat de IB Cargo şi Maersk, cea mai mare companie de trans­port din lume. Cazul nu va fi singular, România fiind luată în cal­cul de mai multe companii pentru a-şi aduce aici cen­trul regional, atât în con­tex­tul pandemiei, cât şi în context geopolitic.

„Noi avem sem­nale că vor veni mai mul­te companii cu cen­tre re­gio­nale în Româ­nia şi deja suntem în dis­cuţii cu anumiţi par­te­neri şi potenţiali cli­enţi care se uită să relo­che­ze pro­ducţia fie din­spre Asia sau Europa de Vest, iar România este foarte atractivă - de unde şi vi­teza de creş­tere din do­me­niul spa­ţiilor logis­tice. Aici va fi tot mai mult po­tenţial. Odată ce infra­struc­tura se va dez­volta, vom vedea şi mai mulţi investitori care să construiască de­po­zite“, a explicat Cătălin Putineanu, ma­na­ging director la IB Cargo.

Depozitul este un centru de distribuţii al Ikea, care preia volume din alte locaţii care nu erau foarte bine poziţionate, ceea ce ducea la costuri mai mari şi ineficienţă şi nu reprezintă un punct de distribuţie doar pentru România, ci şi pentru Europa Centrală şi de Sud-Est, Orientul Mijlociu, nordul Africii, inclusiv Turcia.

„Anul acesta rămânem concentraţi pe forwarding şi vrem să extindem partea de logistică, să punem şi alţi clienţi lângă depozitul de 75.000 mp pe care l-am inaugurat anul trecut. La Ikea lucrurile merg bine, am început operarea efectivă pentru inbound, iar din septembrie am început cu outbound. Am ajuns la o medie de 55 de camioane pe zi, descărcate, încărcate şi expediate, iar capacitatea este de peste 100.000 de paleţi şi vrem să creştem numărul de camioane cu 20% în următoarele luni. La capacitate maximă ajungem cel târziu în trimestrul al treilea din acest an“, a spus Cătălin Putineanu.

El a subliniat că „cea mai mare provo­ca­re la un astfel de proiect este găsirea de forţă de muncă pentru a gestiona un astfel de proiect, coordonarea sistemelor IT de la toţi cei implicaţi şi atenţia continuă de­oare­ce pro­vocări apar tot timpul“.


O campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea


Businessul IB Cargo a înregistrat anul trecut în premieră o creştere de peste 50%, însă în con­diţiile actuale, pen­tru 2022 prima estimare avan­sa­tă de directorul com­paniei este de 9%.

„Estimăm o creş­te­re de 56% în 2021 fa­ţă de 2020, însă datele nu sunt finali­zate încă. De la 36-37 de milioane de euro la 56 de milioane de euro cifră de afaceri. Anul trecut a fost în pre­gătiri con­trac­tul cu Maersk şi Ikea, am pre­gătit in­bound în iu­nie şi out­bound în sep­tembrie. Cifrele de care vorbim sunt legate de activita­tea noastră de for­warding pe aer, ma­re şi rutier. Anul 2021 a fost un an diferit, aşa cum a fost şi 2020, însă pentru noi a fost un an excepţional. Am încheiat cu cifre mult peste ceea ce esti­masem ca volume, cifră de afaceri, număr de angajaţi, număr de clienţi – a fost o creş­tere peste tot“, a spus Cătălin Putineanu.

Creşterile vin chiar şi în contextul actual în care tarifele au crescut şi de 10 ori în transportul maritim.

„Tarifele de transport maritim au rămas sus, chiar au mai continuat să crească şi în 2021. Un container de 40 de picioare a fost în medie anul trecut 13.000 de dolari, la care se adaugă alte servicii. Preţurile au rămas acolo şi anul acesta, doar că nu vedem că s-ar reduce“, a spus Cătălin Putineanu.

Peste tot în lume sunt probleme logistice. Vedem acum creşteri şi la transportul rutier. Este posibil acum să vedem acolo scumpiri. La maritim şi aerian preţurile s-au stabilizat foarte sus. În automotive am avut volume relativ constante, au fost transporturi aeriene, maritime şi pe feroviar dinspre China spre România. industria auto a fost şi este sub presiune din cauza crizei componentelor electronice. Dar nu este singura. Şi Industria medicală este afectată, şi cea din telecom şi se pare că va continua“, a mai spus el.

El a subliniat că în 2021 s-a înregistrat chiar şi o o dublare a transporturilor dinspre China pe feroviar către România faţă de 2019, an de asemenea cu volume mari.

„Cereri în continuare avem tot mai multe pe feroviar dinspre China. Costul pe tren este acum cu 20% mai mare decât pe maritim, dar timpul este la jumătate. a crescut frecvenţa trenurilor, dar nu poate acoperi golul din transportul maritim“.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial