ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului, un proiect ZF şi Element Industrial. Dan Vardie, APIA: Puterea financiară a unui dealer sau a unui importator se traduce acum prin disponibilitatea de a comanda şi plăti înainte stocuri de maşini

25.08.2022, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

„Este de aşteptat ca un automobil care în decembrie 2021 putea fi achiziţionat cu 20.000 de euro în Europa, să coste 24.000 sau chiar 26.000 de euro la final de 2022“.

Creşterea timpilor de livrare a maşinilor noi pe fondul crizei componentelor electronice sau a scumpirii materiilor prime pune presiune tot mai mare pe jucătorii din auto care caută să identifice soluţii pentru a putea livra într-un timp cât mai scurt maşinile. O soluţie o reprezintă comandarea de stocuri cu mai mult timp înainte şi chiar achitarea maşinilor în avans pentru a se asigura că vor primi maşinile. Pe de altă parte, astfel de achiziţii vin cu un efort financiar în plus – sunt plătite maşini ce vor fi livrate peste 6-9-12 luni, într-o perioadă în care dobânzile au crescut puternic.

„Întotdeauna cei puternici şi-au permis să comande stocuri în avans. Automat au preţ mai bun, vând mai bine şi îşi recuperează investiţia. Există o dorinţă şi o tendinţă de a reveni la normal. China urcă cu 30% producţia spre exemplu. De partea cealaltă, nu mai asistăm pe o piaţă a consu­matorului, care se informează şi decide care este cea mai bună maşină. În această etapă consumatorul cumpără ce găseşte mai repede pe piaţă fără a aştepta luni de zile. Totul depinde de banii alocaţi achiziţiei şi cât de mult te poţi baza pe comandă“, a explicat Dan Vardie, preşedintele Asociaţiaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Pe de altă parte, presiunea tot mai mare din partea marilor pieţe face ca nici măcar plata în avans să nu garanteze livrarea maşinilor în termenul stabilit iniţial.

„De partea cealaltă, sunt importatori care au comandat, au plătit în avans stocuri, tocmai pentru a avea la vânzare şi în loc să primească marfa, au primit o scrisoare de la producător în care îi anunţa că au trimis în altă parte acele maşini şi vor primi altele „în curând“. Aici depinde de relaţia importatorului cu producătorul. Dar se întâmplă. Din cauza crizei, lumea a devenit mai acidă chiar şi între parteneri. Pe calea dialogului se vor înţelege“, a explicat preşedintele APIA.

În aceste condiţii se discută deja de scumpirea tot mai mare a maşinilor la nivel european în condiţiile în care transportul e mai scump, componentele şi materiile prime costă mai mult iar costurile financiare au urcat pe fondul dobânzilor mai mari, şi preţurile maşinilor au urcat.

„La nivel european se remarcă o scumpire a maşinilor, de la 2.000 la 4.000 de euro în funcţie de producător şi piaţă. Tot în Vest mulţi anunţă în continuare o scumpire. Este de aşteptat ca un automobil în Europa care în decembrie 2021 putea fi achiziţionat cu 20.000 de euro, este de aşteptat ca la final de 2022 acel automobil să coste 24.000 sau chiar 26.000 de euro în Europa. Şi nu ai pe cine să te superi. Avem inflaţie, scumpiri, energie tot mai scumpă. Toţi producătorii încearcă să îşi protejeze poziţionarea pe piaţă acum. În Vest vedem anunţată această scumpire, de 4-5 mii de euro, bani mulţi. Va duce la o piaţă mai mică în Europa, unde deja volumele scad“, a spus Dan Vardie.

În ceea ce priveşte evoluţia din a doua jumătate a anului, preşedintele APIA explică faptul că sunt mari grupuri auto care anunţă o cadenţă mai ridicată începând cu luna septembrie.

„În Franţa grupurile Renault şi Stellantis au anunţat că vor produce cu o cadenţă mai ridicată decât în perioada similară a anului trecut. În august toată industria este în vacanţă şi acum putem vedea ce se va întâmpla în cea de-a doua jumătate a anului. Pe de altă parte, nu avem niciun grup care să vină şi să spună „revenim la cadenţa normală, revenim sau nu la cadenţa normală sau vom livra în 3-6 luni comenzile“. Din păcate este o realitate nu doar în România, ci şi în Germania, Franţa, Italia sau UK. Importatorii sunt în situaţia în care dau piept cu clientul furios şi necăjit. De partea cealaltă, şi producătorul are o politică zonală, regională - spre exemplu – avem România unde se vând x maşini. Între a discuta cu România ca piaţă şi Germania ca piaţă sau Italia sau Franţa.... este o diferenţă. Dar şi acolo sunt probleme cu livrările. Există şi situaţia mai favorabilă în care avem reprezentanţe, sau importatorul este direct deţinut de producător, iar acolo lucrurile sunt mai rapide, însă chiar şi aşa, nimeni nu are răspunsuri precise. Vor să ajute clientul deoarece toţi vor să vândă maşini, dar dealerul trebuie să aibă ce“, a spus Dan Vardie.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial