• Leu / EUR4.8922
  • Leu / GBP5.5612
  • Leu / USD4.4928
ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului, un proiect ZF & Element Industrial. Dragoş Militaru, Kandia Dulce: Investim aproximativ egal în logistică şi în producţie. Costul cu logistica produselor finite a crescut în ultimele luni de la 45-48 de bani/kg spre 95 de bani/kg

13.10.2022, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Anual, compania vinde 48 de milioane de batoane ROM şi peste 60 de milioane de prăjituri Măgura Toate brandurile din portofoliul Kandia Dulce se produc în fabrica situată pe Şoseaua Viilor din Bucureşti Amplasarea fabricii într-o zonă apropiată de centrul Capitalei face extrem de dificilă găsirea forţei de muncă.

Costul de logistică aferent distribuţiei de produse finite la nivelul producătorului de ciocolată Kandia Dulce aproape s-a dublat în ultimele luni, pe fondul tuturor scumpirilor.

„Noi investim aproximativ egal în logistică şi în producţie. Costul de logistică pentru produsele finite a crescut în ultimele luni de la 45-48 de bani pe kilogram spre 95 de bani pe kilogram în prezent“, a spus Dragoş Militaru, managing director în cadrul Kandia Dulce, la emisiunea online ZF Logistica Businessului.

La nivelul Kandia Dulce, cel mai mare producător de ciocolată de pe plan local, există două fluxuri logistice. Unul este cel de dezvoltare produse, care implică achiziţii de materii prime şi procesarea lor, platforma de producţie şi transformarea în produse finite. În acest sens, există două spaţii de depozitare deţinute chiar de companie.

„După ce obţinem produsele finite, le ţinem 24 de ore în depozitul propriu, apoi sunt transferate în camioane către al doilea flux logistic, al produselor finite, care presupune ceea ce se întâmplă de la comanda unui client până la livrarea către el. Această parte este externalizată şi lucrăm de câţiva ani cu DB Schenker.“

Dragoş Militaru spune că producătorul a decis acum câţiva ani să renunţe la a mai opera logistica prin forţe proprii, deoarece nivelul de sofisticare a crescut foarte mult, iar acesta nu era obiectul principal de activitate al companiei. În plus, produsele din portofoliul Kandia sunt sezoniere, existând vârfuri de consum şi perioade mai slabe. Compania este prezentă în aproape zece categorii diferite de produse.

„Majoritatea produselor care conţin ciocolată au nevoie de temperatură controlată, aşa că fiecare produs nou pe care îl introducem vine cu provocări noi. Costurile sunt diferite pentru climatizarea depozitelor vara, când este foarte cald, faţă de iarnă.“

Toate brandurile din portofoliul Kandia Dulce se produc în fabrica situată pe Şoseaua Viilor din Bucureşti. Printre ele se regăsesc nume precum ROM, Măgura, Făgăraş, Papi, Primola şi, evident, Kandia. Anual, compania vinde 48 de milioane de batoane ROM şi peste 60 de milioane de prăjituri Măgura.

„În medie, fabricăm între 35 şi 40 de tone de produse pe zi, pe patru-cinci linii de fabricaţie. Unele produse, care au rulaj foarte mare, precum prăjitura Măgura, sunt fabricate în trei schimburi. În total, anual, punem pe piaţă aproximativ 9.000 de tone de produse dulci, sub toate brandurile, din toate categoriile. Din această cantitate, anul acesta, gama de prăjituri va ajunge la 2.800 de tone, Măgura reprezentând 90%. Tabletele de ciocolată cumulează circa 2.000 de tone, batoanele de ciocolată reprezintă şi ele 2.000 de tone, iar restul sunt diverse categorii de produse.“

Paletizarea este o etapă importantă în procesul logistic, astfel încât produsele să nu se preseze şi să nu se strivească. Regimul de temperatură este şi el important.

„Sunt poate multe provocări, fiind vorba de un business în industria alimentară. Trebuie o atenţie foarte mare la produsele care pot expira foarte repede.“

Amplasarea fabricii într-o zonă apropiată de centrul Capitalei face extrem de dificilă găsirea forţei de muncă, spune Dragoş Militaru.

„În Bucureşti, în centrul oraşului, unde se află fabrica noastră, este aproape imposibil să mai găseşti forţă de muncă, mai ales oameni care să lucreze în producţie, în schimburi. Am adus şi angajate din Vietnam, acum avem contracte şi cu forţă de muncă din Africa.“

Facilităţile fiscale oferite anul acesta, de la 1 iunie, industriei alimentare, sunt o mână de ajutor în acest sens, spune CEO-ul Kandia Dulce, deoarece cresc salariul net al angajaţilor la peste 3.000 de lei.

„Noi eram oricum acolo, dar este important, pentru că această măsură ne poziţionează bine, suntem competitivi. Dacă până acum forţa de muncă din străinătate mergea doar către domeniul construcţiilor, acum poate ajunge şi la noi.“

Kandia Dulce a realizat, în primele opt luni din 2022, afaceri cu 17% mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Pentru întregul an 2021, compania a raportat o cifră de afaceri de 162 de milioane de lei şi un număr mediu de circa 400 de angajaţi.

„Mă aştept să închidem anul 2022 cu o creştere de 18-20%. Mare parte din acest avans vine însă din creşterile de preţuri. Avem o creştere de 4% a volumelor vândute.“

În businessul Kandia Dulce, exporturile reprezintă aproximativ 6%, având ca destinaţie 17-18 ţări, dintre care cele mai importante sunt cele care formează diaspora, unde sunt comunităţi mari de români.

„În ultima vreme, Marea Britanie a devenit principala noastră piaţă de export. Simţim în vânzările noastre faptul că acolo sunt peste 1,5 milioane de români. Anterior, primul loc era ocupat de Spania.“

Producătorul are şi o strategie de export global, cu produse care au profil de brand internaţional, precum Kandia, Primola, Sugus şi Papi.

Kandia este un nume cu o istorie de peste 130 de ani, însă fabrica iniţială nu mai există. Cu toate acestea, brandul Kandia, dar şi ROM, care are şi el o istorie de peste 50 de ani, sunt printre cele mai vândute în categoriile din care fac parte. În domeniul fabricării produselor din cacao, a ciocolatei şi a produselor zaharoase activează peste 300 de companii care generează anual o cifră de afaceri de peste 600 de milioane de lei. Cele 300 de fabrici de ciocolată şi bomboane au peste 3.200 de salariaţi, conform celor mai recente date de la Registrul Comerţului.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial