ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului, un proiect ZF & Element Industrial. Mircea Turdean, Farmec: Mutarea fabricii din Cluj spre marginea oraşului este un efort de 25 mil. euro. Căutăm fonduri europene sau ajutoare de stat

13.09.2022, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Procesul de mutare ar trebui să înceapă anul viitor şi va dura patru-cinci ani, pentru că activitatea va trebui să continue Farmec şi-a listat recent produsele pe platforma online Amazon, un demers care a adus comenzi din Spania, Germania şi Italia, în pregătire fiind Anglia Compania dispune de 5.000 de metri pătraţi de spaţii logistice în Cluj-Napoca, de unde pleacă produsele în toate cele nouă depozite proprii din ţară şi în cele ale retailerilor.

Producătorul de cosmetice şi bunuri de curăţenie Farmec vrea să mute fabrica pe care o are în Cluj-Napoca pe un alt teren, situat în afara oraşului, iar pentru acest proiect, care ar urma să se desfăşoare în următorii ani, compania vrea să apeleze la surse de finanţare nerambursabile.

„Ca strategie pe termen lung, avem în plan să relocăm fabrica. La început, eram undeva la marginea oraşului Cluj-Napoca, dar oraşul s-a extins şi am ajuns să fim în mijlocul lui, la câteva minute de centru. Vrem să relocăm fabrica undeva lângă aeroport, avem teren. Acest proces de relocare, de modernizare şi de creştere a capacităţii de producţie este însă foarte costisitor, este un efort de 25 de milioane de euro. Încercăm să atragem fonduri europene sau ajutoare de stat, dar e foarte dificil“, a spus Mircea Turdean, director general şi acţionar al companiei, la emi­siunea online ZF Logistica Businessului.

Procesul de mutare ar trebui să înceapă anul viitor şi va dura patru-cinci ani, pentru că activitatea de producţie va trebui să continue. Compania deţine de mai mulţi ani terenul pe care vrea să mute producţia, cu o suprafaţă de peste şase hectare.

Pe termen scurt, până la demararea procesului de mutare, Farmec lucrează la o gamă de produse noi, pentru generaţia Z, adică tinerii din categoria de vârstă cuprinsă între 18 şi 28 de ani.

„Aceşti clienţi îşi doresc produse foarte active, care să aibă eficienţă maximă, într-un timp foarte scurt. Ei preferă produse de tip seruri, foarte concentrate, care intră direct în piele şi acţionează, dar şi cremele de faţă. Tinerii din generaţia Z îşi doresc să fie foarte bine semnalizate principiile active ale produselor, elementele sustenabile. Toate produsele noastre din această gamă, care va purta numele de Must Have, sunt în ambalaje reciclabile. Produsele din gamă sunt deja în depozite, s-a făcut distribuţia lor.“

Generaţia Z nu reprezintă foarte mult în portofoliul Farmec, tocmai de aceea, spune directorul general, compania a decis să i se adreseze. „Avem categorii de produse pentru toate vârstele şi am sesizat, prin studiile pe care le-am făcut, că acest segment nu era foarte bine atins.“

Un alt segment pe care intenţionează să se dezvolte compania este exportul, de unde, în prezent, obţine mai puţin de 5% din venituri. „Suntem prezenţi de peste 50 de ani la export, care însă reprezintă doar 3-5% din venituri. Vom creşte prezenţa în străinătate, deoarece ponderea a scăzut în ultimii ani, din cauza pandemiei. Exportăm în 50 de ţări de pe toate continentele, vindem foarte bine în Orientul Mijlociu şi în alte ţări din Asia. Produsele sunt adaptate fiecărei pieţe, pentru că fiecare populaţie are anumite cerinţe şi caracteristici.“

O modalitate de expansiune la export este listarea pe platforma online Amazon, un pas care a fost deja făcut şi care a adus comenzi din Spania, Germania şi Italia, în pregătire fiind Anglia.

„Suntem la începutul colaborării cu Amazon, vindem în trei ţări din Europa şi ne gândim să facem parteneriate pentru spaţii logistice pe fiecare ţară, atunci când vom extinde acest proiect. Ne dorim să vindem şi în America prin Amazon. Speranţa noastră este în gama nouă de produse, pentru generaţia Z.“

Fabrica Farmec din Cluj-Napoca funcţionează cu aproximativ 900 de oameni, împărţiţi aproape în mod egal în două arii de activitate – producţie şi vânzări.

 Unitatea are zeci de linii de producţie, dedicate pentru toate tipurile de produse, dar şi linii de ambalare. Toate echipamentele au adunat investiţii de zeci de milioane de euro, iar anual producţia ajunge să valoreze aproximativ 50-60 de milioane de euro.

„Vindem online, dar şi în marile reţele de comerţ modern, în magazinele din comerţul tradiţional – unde avem peste 20.000 de clienţi cărora le livrăm în mod direct, cu propria distribuţie, precum şi în farmacii – atât reţele, cât şi unităţi independente.“

Compania dispune de 5.000 de metri pătraţi de spaţii logistice în Cluj-Napoca, de unde pleacă produsele în toate cele nouă depozite proprii din ţară şi în cele ale retailerilor.

„Avem o flotă de 12 camioane de 16-20 de tone şi peste 100 de maşini mici. Anual cumpărăm camioane noi, flota trebuie schimbată. Nu există an în care, în bugetul de investiţii, să nu intre câteva utilitare mici şi un camion de 20 de tone. Am investit milioane de euro în logistică.“

Tot în ceea ce priveşte canalele de distribuţie, Farmec are o reţea de circa 30 de magazine sub brandul Gerovital, răspândite peste tot în ţară. Recent, compania a mai deschis un punct de vânzare în Bucureşti, iar peste graniţe este prezentă cu două magazine în Cipru, în sistem de franciză.

„Cu siguranţă sistemul de extindere în franciză va funcţiona mai departe şi astfel se va extinde reţeaua de magazine.“

Mircea Turdean spune că scumpirea materiilor prime şi a ambalajelor cu peste 40% anul acesta faţă de anul trecut a generat cheltuieli foarte mari la nivelul companiei. Prin urmare, Farmec a acoperit o parte din costurile suplimentare scumpind produsele cu procente care nu au depăşit însă 7%.

În 2021, Farmec a realizat o cifră de afaceri de aproape 285 de milioane de lei, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

„Ne-am propus pentru anul acesta o creştere a cifrei de afaceri de 4-5%, dar nu am ajuns încă la ea. Pe primele şapte luni ale anului, avem un avans de 1,8%. Încercăm să ne bugetăm o creştere şi pentru anul viitor“, a mai spus Mircea Turdean.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial