ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului. Roxana Ilie, UNTRR: Transportatorii români au nevoie de Schengen pentru a concura corect pe piaţa europeană

22.02.2022, 00:05 Autor: Bogdan Alecu

Păstrarea României în afara spaţiului Schengen alături de timpii mari de aştep­tare din punctele de trecere a frontierei afecteză competitivitatea transportatorilor ro­mâni, pe o piaţă europeană tot mai competitivă.

„Intrarea în spaţiul Schengen este o pri­oritate pentru transportatorii români pen­tru a putea avea condiţii egale de operare cu competitorii din alte ţări euro­pene şi a elimina timpii mari de aşteptare din vămi, de peste 12 ore. În plus, din acest motiv dacă angajează o companie şoferi extracomunitari, aceştia pot opera numai pe intern. Mai vorbim şi de transpunerea în legislaţia locală a prevederilor Pachetu­lui Mobilitate 1. Acest Pachet Mobilitate im­pli­că măsuri care vor scumpi trans­por­tul, iar la nivel european transporta­to­rii ro­mâni sunt plătiţi mai puţin decât com­petitorii lor din Vest pe aceleaşi rute“, a declarat Roxana Ilie, reprezentant afaceri euro­pene în cadrul Uniunii Naţionale a Transporta­torilor Rutieri din România (UNTRR) , în cadrul emisiunii ZF Logis­ti­ca Businessului realizată de ZF şi Element Industrial.

Prevederile Pachetului Mobilitate 1, din­tre care cele mai importante sunt în­toar­cerea camioanelor la sediul operato­rului de transport la fiecare 8 săptămâni (conform regulamentului 1055/2020) şi aplicarea noilor măsuri privind detaşarea transnaţională (directiva 1057/2020), au fost transpuse în legislaţia naţională prin OG 12, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 98/31.01.2022.

Astfel, la fiecare 8 saptămâni fiecare camion pierde o zi sau 24 de ore numai intrând şi ieşind din ţară.

„Sunt multe provocări care afectează transportatorii din România. La acest moment, industria transporturilor este principalul exportator de servicii al României, cu peste 22 mld. euro în ultimii 4 ani şi sectorul transporturilor rutiere este un mare angajator, cu peste 350.000 de persoane angajate. La nivel european, România este a opta cea mai mare piaţă de transport din UE, iar la rutier internaţional sunt pe locul trei la cabotaj după Polonia şi Lituania, iar România este a 15a mare economie“, a explicat Roxana Ilie.

În plus, în România cele mai multe companii de transport sunt mici, cu mai puţin de 10 camioane ficar.

„Acum industria se confruntă cu noi provocări legate de intrarea în vigoare de luna aceasta o serie de prevederi restrictive – Pachetul Mobilitate 1, pe lângă impactul pandemiei. toate acestea ameninţă supravieţuirea multor firme de transport, multe dintre acestea fiind IMM-uri“, a explicat oficialul UNTRR.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial