ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului, un proiect ZF & Element Industrial. Bogdan Bulgaria, ASA Cons: Acum doi ani, un metru pătrat de hală industrială se construia cu 50-70 de euro. Astăzi a ajuns să coste 85-110 euro

15.09.2022, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Printre cele mai mari proiecte la care a lucrat ASA Cons se numără clădiri logistice pentru Dedeman, fabrici şi centre comerciale Între clienţii din portofoliu se regăsesc, alături de Dedeman, şi companii precum NEPI Rockcastle, CTP, WDP, Aquila, Makita, Schaeffler.

ProducÂtorul de prefabricate ASA Cons din Turda a ajuns la o pondere de 80% în portofoliul său a pro­iectelor logistice, un procent semni­ficativ mai mare faţă de acum câţiva ani. Dezvoltarea a venit pe fondul creşterii cererii de spaţii de acest tip.

„Piaţa de spaţii logistice s-a dezvoltat exponenţial în România în ulti­mii ani. Acum şase-şapte ani, pon­de­rea spaţiilor cu destinaţie logistică în por­to­foliul nostru era undeva la 20%, iar astăzi a ajuns la 80%“, a spus Bogdan Bulgaria, managing director la ASA Cons pentru Europa de Est, la emisiunea online ZF Logistica businessului.

Într-un an obişnuit, compania derulează între 40 şi 60 de contracte, care pot fi mici, medii, mari şi foarte mari. Un contract mic înseamnă o va­loare de 100.000 de euro, iar unul mare ajunge la 5-6 milioane de euro ca va­loare. Printre cele mai mari proiecte la care a lucrat ASA Cons se numără clă­diri logistice pentru Dedeman, fabrici şi centre comerciale. Între clienţii din por­tofoliu se regăsesc, alături de Dedeman, şi companii precum NEPI Rockcastle, CTP, WDP, Aquila, Makita, Schaeffler.

„Dedeman este cel mai mare client al nostru, suntem parteneri de la începutul activităţii firmei în România. Am produs pentru această companie 53 de unităţi în total, din care 49 de magazine şi patru spaţii logistice. Acum sunt în curs de producţie încă două unităţi (Bârlad şi Letea – n. red.) şi mai pregătim începerea lucrărilor pentru alte două.“

Subsidiara din România ASA Cons a fost înfiinţată de firma-mamă ASA Ungaria la sfârşitul anului 1999 – înce­pu­tul anului 2000. Grupul a venit în România pentru a construi un magazin Metro, la Timişoara, cu prefabricate pro­duse în Ungaria, apoi mana­ge­mentul s-a gândit să înceapă să şi producă în România.

Reprezentanţii grupului au venit la Turda, au găsit o fostă platformă a unei fabrici, au cumpărat-o, au retehnologizat-o, iar în 2000-2001 au pornit activitatea acolo.

În 2008, grupul ASA a fost cumpărat de grupul Consolis, cel mai mare producător european de structuri prefabricate, cu activitate în 30 de ţări, cu peste 100 de fabrici, afaceri de 1,2 mld. euro şi 11.000 de angajaţi, iar în 2012, la conducerea activităţii de pe plan local a venit Bogdan Bulgaria.

„ASA Cons face proiectare, execuţie şi montaj al structurilor prefabricate pentru clădiri industriale. Noi primim, din partea arhitectului desemnat de beneficiar sau de investitor, un concept, un plan sau nişte schiţe şi începem să lucrăm pe baza lor, să prezentăm variante care vor permite ca, ulterior, clădirea să iasă aşa cum îşi doreşte investitorul. Când demarăm activităţile de montaj, trebuie să avem cel puţin 60% din proiect gata. Facem componente pe care le-am putea asemăna cu un lego foarte complicat.“

În România, ASA Cons are în jur de 170-190 de angajaţi direcţi, dar lucrează şi cu firme subcontractate, de unde mai vin 80-90 de persoane.

„Noi nu avem nevoie de depozite foarte mari pentru materii prime, pentru că acestea se rulează destul de repede, însă avem nevoie de suprafeţe uriaşe pentru produsele noastre. Avem o suprafaţă totală de aproximativ 30.000 de metri pătraţi, unde depozităm ceea ce producem. Toată activitatea este concentrată la Turda.“

Anul acesta, spune Bogdan Bulgaria, va fi foarte încărcat până la final, compania discutând deja despre proiecte mari şi pentru începutul anului viitor. Totul va depinde însă de ce se va întâmpla cu războiul şi cu preţurile la energie.

„Dacă nu ar fi intervenit pandemia şi conflictul din Ucraina, trendul pieţei de logistică ar fi fost clar crescător. În condiţiile actuale însă, nu ne putem da seama încotro se îndreaptă piaţa. Acum simţim că piaţa continuă să se dezvolte, însă nu ar fi exclus, în actualul context, să pună frână.“

Chiar şi cu acest risc la orizont, anul 2022 se preconizează a fi cel mai bun an din istoria ASA Cons. Executivul estimează că fabrica va produce, până la sfârşitul lunii decembrie, peste 120.000 de tone de elemente prefabricate, echivalentul a peste jumătate de milion de metri pătraţi de hale construite, cu 7-8% mai mult faţă de nivelul de anul trecut. Ca cifră de afaceri, ar urma să fie depăşit nivelul de 30 de milioane de euro.

„Specificul nostru de activitate nu permite să mergem să lucrăm la distanţă foarte mare, deoarece ponderea transportului în preţul total al contractului este destul de mare. Ne oprim la maximum 300-400 de kilometri faţă de fabrică.“

Totuşi, fabrica din Turda a furnizat prefabricate la construcţia stadionului naţional al Ungariei de la Budapesta şi a mai multor fabrici din aceeaşi ţară.

„În acest moment, mai avem un proiect în Ungaria, unde construim o fabrică pentru producătorul de băuturi energizante Hell. Pe parcursul proiectului, reprezentanţii companiei ne-au cerut să facem o hală suplimentară în valoare de 3 milioane de euro, iar săptămâna trecută ne-au notificat că vor să renunţe la ea. Avem situaţii în care şi numele mari îşi refac calculele şi pot schimba planurile. A fost primul semn mai serios în această direcţie.“

Ajustările de plan vin în condiţiile în care piaţa este foarte fluctuantă. În cazul ASA Cons, elementul cu cea mai mare pondere în procesul de producţie este oţelul, o materie primă care a avut un preţ foarte oscilant în ultimii ani.

„În urmă cu doi ani, un metru pătrat de hală industrială se construia cu 50-70 de euro, iar astăzi a ajuns să coste 85-110 euro, în funcţie de specificitatea spaţiului. Din iunie-iulie, preţul oţelului-beton s-a temperat, dar a reînceput să crească în urmă cu câteva săptămâni, din cauza fluctuaţiilor de preţ la energie“, spune Bogdan Bulgaria.

În ceea ce priveşte decizia unui investitor de amplasare a unui spaţiu logistic, managerul spune că aceasta depinde de infrastructura existentă sau de planurile de dezvoltare a infrastructurii în zonă.

„Noi construim cam în toate regiunile ţării şi vedem că este mai puţin dezvoltată zona Moldovei şi foarte dezvoltată zona din jurul Bucureştiului. Recent, şi în jurul oraşelor Timişoara, Arad, Oradea s-au dezvoltat foarte multe spaţii logistice. În Baia Mare, Satu Mare şi chiar şi în jurul Clujului cred eu că ar mai fi loc pentru proiecte de acest tip.“

Printre cele mai mari proiecte pe care ASA Cons le-a finalizat sau care sunt încă în curs de execuţie în acest an sunt fabrica WIP din Parcul Industrial Câmpia Turzii şi proiectul Cargo Terminal dezvoltat de CTP la Oradea, după cum spunea recent Bogdan Bulgaria ca răspuns în vederea realizării anuarului ZF Cei mai mari jucători din economie – ediţia 2022.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial