• Leu / EUR4.9050
  • Leu / GBP5.8089
  • Leu / USD4.7905
ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului, un proiect ZF & Element Industrial. Monica Cadogan, Vivre: Ne uităm la a pune capacităţi de procesare mai spre vestul României, este o preocupare activă

15.02.2022, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Vivre are în prezent două spaţii de depozitare, ambele închiriate, în sudul şi sud-estul Bucureştiului, de unde onorează toate comenzile naţionale şi internaţionale.

Retailerul online de mobilă şi decoraţiuni Vivre Deco sca­nea­ză zona de vest a ţării pen­tru un nou centru logis­tic, care să se alăture celor pe care le are deja în regiunea Bucureşti-Ilfov.

„Deservim Europa Centrală şi de Est, iar problema Bucureştiului este că e foarte la sud şi foarte la est. În logistică, distanţele înseamnă timp şi bani, mai ales în ultimul timp. Am vrut să replicăm ce avem în Bucureşti şi undeva mai în vestul ţării. Am avut un partener, care însă nu a produs rezultatele pe care le căutam. Ne uităm la a pune capacităţi de procesare mai spre vest, este o preocupare activă“, a spus Monica Cadogan, fondatoarea Vivre, la emisiunea online ZF Logistica Businessului, un pro­iect realizat de Ziarul Financiar în par­teneriat cu Element Industrial.

Vivre are în prezent două spaţii de depozitare, ambele închiriate, în sudul şi sud-estul Bucureştiului, de unde onorează toate comenzile naţionale şi internaţionale.

„Sunt calcule pe care trebuie să le faci astfel încât să-ţi dai seama când investiţia pentru un nou centru de procesare este mai mică decât costurile de a plimba marfa în Bucureşti. Să aduci o canapea de la un furnizor din Polonia până la Bucureşti, ca s-o trimiţi apoi în Croaţia nu e rentabil. Ezităm şi ne uităm cu atenţie la două va­rian­te: a înrola mai mulţi vânzători şi pro­ce­sa­tori din vest sau a face acolo propriile operaţiuni.“

Cea mai mare provocare astăzi, spune Monica Cadogan, nu este să faci e-com­merce, ci să faci e-commerce la scară largă şi repede, motiv pentru care aceasta este di­recţia în care se îndreaptă eforturile companiei.

„Avem o divizie de logistică care acoperă aproximativ 25.000 de metri pătraţi la sol. Prin verticalizare şi rafturi, obţinem mai mulţi metri cubi. Ne uităm însă cu interes către un procesator de e-commerce, deoarece pe lângă depozitare este foarte importantă şi procesarea rapidă. Un trend acum este să ai hale foarte înalte, dar să ai mezanine, ca să poţi procesa cu mâna, tot la sol, rapid, mergând printre rafturi. Meza­ninarea ar trebui planificată din structura halei. Cred că va exista o generaţie nouă de clădiri gândită pentru procesatorii de e-commerce care au nevoie de mezanin“, a mai spus Monica Cadogan.


O campanie editorială realizată de Ziarul Financiar cu susţinerea


Fondatoarea Vivre a ales de la început, din 2012, când compania a fost fondată, să facă logistică intern, deoarece nu a găsit parteneri cu care să lucreze. Şi acum partenerii sunt dificil de găsit, spune ea, deoarece majoritatea dezvoltatorilor de spaţii logistice s-au uitat la Bucureşti şi au dezvoltat după cerinţe, nu au construit oportunistic.

„Asta este o provocare şi cred că trebuie să se schimbe. Ardealul nu are o ofertă foarte mare. Cred că încă nu sunt destui dezvoltatori şi este nevoie de flexibilitate. Puţini jucători îşi mai pot asu­ma contracte pe şapte-zece ani, businessul a devenit mult mai dinamic. Poate că şi spaţiile industriale se vor îndrepta către uberizare şi vor deveni mai mult «logistic as a service», cu o prezenţă a chiriaşilor doar atunci când au nevoie de ele.“

Antreprenoarea spune că, din tot ce înseamnă businessul Vivre, o treime din investiţii a mers către logistică. Compania nu are activităţi de producţie şi nici nu intenţionează să dezvolte acest segment în perioada următoare, beneficiind însă de pe urma faptului că mulţi furnizori îşi mută activităţile de producţie în Europa.

„Majoritatea furnizorilor Vivre sunt internaţionali din păcate, deoarece în România nu mai sunt foarte mulţi producători pe categoriile produselor pe care le vindem noi.“

Vivre Deco a raportat pierderi de 17 milioane de lei în prima jumătate din 2021, faţă de un profit net de 705.000 de lei în aceeaşi perioadă din 2020, însă veniturile au fost mai mari cu 19%, ajungând la 133 de milioane de lei. Compania are două emisiuni de obligaţiuni listate la bursa de la Bucureşti. Vivre este unul dintre principalii retaileri online din industria home & deco din CEE, fondat în 2012 de antreprenori români, cu vânzări în nouă ţări din centrul şi estul Europei: România, Bulgaria, Ungaria, Slovacia, Slovenia, Cehia, Croaţia, Polonia şi Grecia.

În vara anului 2021, Monica Cadogan s-a retras din funcţia de CEO al Vivre, rămânând însă implicată ca acţionar, cu un pachet de 45% din capitalul social al companiei.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial