ZF Logistica businessului

ZF Logistica Businessului. Victor Coşconel, Colliers: Până la finalul deceniului trecem de 10 milioane metri pătraţi stoc de spaţii industriale

26.07.2022, 00:05 Autor: Bogdan Alecu

Comerţul electronic şi sectorul de fashion sunt motorul creşterii spaţiilor logistice, iar cererea pentru acestea va continua să crească.

„Acum în piaţă vedem dezvoltare on demand, nu mai există aşa multă dezvoltare speculativă. Războiul din Ucraina a afectat indirect mai mult pia­ţa, prin creşterea preţurilor la energie şi la materiale de construcţii. Pentru prima jumătate a anului 2022 ştim de 500.000 mp. Vom avea un final de an nesperat de bun, ştim deja de 400.000 mp şi încă 200.000 mp pot fi construiţi, cea mai mare suprafaţă pentru e-commerce şi fashion. Acestea sunt un motor puternic de creştere şi România poate fi un hub logistic pentru acestea pentru Bulgaria, Grecia şi zona Balcanică plus piaţa româ­neas­că. România poate ajunge la 10 mil. mp spaţii logistice până la finalul acestui deceniu“, a spus Victor Coşconel, head of leasing office & industrial agen­cies la Colliers.

Piaţa logistică şi industrială conti­nuă să fie cel mai dinamic sector imo­biliar. Cu 5,6 milioane de metri pătraţi de spaţii de depozitare moderne la sfâr­şi­tul anului 2021, România este a treia cea mai mare piaţă I&L din CEE-15.

Bucureşti, 22 iulie 2022: Piaţa logistică şi industrială din România a devenit tot mai solidă în ultima vreme, cu un nivel record al activităţii de închiriere în ultimii doi ani care a alimentat dezvoltarea robustă, ducând la o creştere medie a stocului de aproximativ 15-20% pe an.

Stocul modern de spaţii industriale şi logistice din România a ajuns la 5,6 milioane de metri pătraţi la sfârşitul anului 2021, ceea ce reprezintă a treia cea mai mare piaţă I&L în 15 dintre cele mai mari economii din zona Europei Centrale şi de Est, iar dezvoltatorii au în construcţie încă 470.000 de metri pătraţi de spaţii moderne. Împreună cu livrările din primul semestru, înseamnă că România va sări de 6 milioane metri pătraţi până la finalul anului 2022. Bucureştiul acoperă aproximativ jumătate din stocul de spaţii industriale şi logistice din România, dar creşterea rapidă a oraşelor regionale din ultimul deceniu, cu o dinamică favorabilă a pieţei muncii care a alimentat consumul în aceste oraşe, a făcut loc unor oportunităţi mai numeroase şi în alte părţi ale ţării, care se vor dezvolta mai repede pe termen mediu. În alte ţări cu o economie regională dezvoltată şi unde distanţele geografice sunt mai mari, ponderea Capitalei este mult mai mică pe piaţa de spaţii industriale. De exemplu, Varşovia reprezintă mai puţin de un sfert din stocul total de depozite moderne din Polonia, în timp ce Praga reprezintă o treime din stocul din Cehia.

„Estimările din piaţă pentru spaţiile industriale de clasă B sau mai jos sunt de cel puţin 2-3 mil. Mp la nivel naţional. Sunt multe spaţii de clasă B sau inferioare neinventariate şi pe măsură ce vedem migraţia spre clasă A, atunci putem şi inventaria. Mai sunt cei care vin şi deschid un centru logistic sau de producţie.

Avem deja circa 6 mil. mp de spaţii logistice şi industriale la nivel naţional“, a explicat Victor Coşconel.

Proiectele de tip last-mile au început, de asemenea, să se dezvolte mai rapid abia recent. Având în vedere densitatea mare a populaţiei pe care o are un oraş ca Bucureştiul, infrastructura generală de transport a devenit din ce în ce mai solicitată.

„Prima centură a Capitalei va fi spaţiu pentru in city logistics pe măsură ce oraşul se dezvoltă. Vedem interes din partea chiriaşilor pentru last mile sau in city logistics. Sunt şi cel puţin patru mari dezvoltatori care vin cu un astfel de produs. Ocuparea acestor spaţii parcă nu se face cu aceeaşi viteză, dar se vor ocupa. De multe ori acestea concurează cu spaţii de clasă B“, a explicat consultantul.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Element Industrial