ZF Supliment Medical&Pharma

Dezvoltarea retailului farma, în umbra creşterii preţurilor la utilităţi şi materii prime

30 mai 2022 Autor: Georgiana Mihalache

Retailul farmaceutic, de la operatorii naţionali cu sute de unităţi până la jucătorii cu câteva zeci de farmacii, vede provocări din aceleaşi direcţii şi se aşteaptă ca valul de scumpiri să afecteze direct pacientul şi puterea de cumpărare.

Principalul risc pe care îl iau în calcul cei mai mari jucători din retailul farmaceutic ţine de scumpirea semnificativă a utilităţilor, care are efecte pe întreg lanţul de aprovizionare cu medicamente, de la producţie la distribuţie şi până în farmacii. După doi ani de incertitudine generată de criza sanitară, reprezentanţii celor mai mari reţele farmaceutice sunt rezervaţi privind anul 2022, mai ales a doua parte a lui.

„Anul 2022 se anunţă unul plin de provocări, volatilitatea caracteristică ultimilor doi ani de pandemie fiind amplificată de inflaţia galopantă care afectează atât puterea de cumpărare a pacienţilor, cât şi costurile operaţionale. În contextul actual, cel mai mare risc este legat de buna funcţionare a lanţurilor logistice internaţionale. Disponibilitatea şi preţul materiilor prime şi serviciilor de transport de marfă sunt puternic afectate atât de politicile internaţionale împotriva COVID, cât şi de efectele directe ale războiului din zona Mării Negre“, au transmis reprezentanţii grupului Catena-Fildas pentru ZF.

Catena este cea mai extinsă reţea de farmacii din ţară, cu peste 800 de unităţi la nivel naţional, şi ocupă primul loc şi la nivel de afaceri în piaţa farmaceutică. Fildas, distribuitorul de medicamente din grupul controlat de antreprenoarea Anca Vlad, este de asemenea cel mai mare jucător din industria în care activează.

Şi reprezentanţii Dr. Max, a doua cea mai extinsă reţea de farmacii din ţară, menţionează explozia preţurilor la energie ca una dintre provocări, mai ales că în in­dus­tria farma preţul medicamentelor eli­berate cu prescripţie medicală este re­gle­men­tat de autorităţi, astfel că măririle de preţ la utilităţi sau materii prime nu pot fi tran­sferate în produsul final. În plus, şi resursa umană insuficientă în farmacii şi depozitele de medicamente este o problemă.

„Începutul de an a fost unul bun pentru întreaga piaţă, piaţă care a crescut în primul trimestru cu circa 20%. În acest context, considerăm că există premisele unui întreg an 2022 benefic pentru toţi ope­ratorii din industrie. Deşi este posibil ca în următoarele trimestre să asistăm la o tem­perare a creşterii pieţei, există mari şanse ca la finalul anului aceasta să fie for­mată din doi digiţi“, au transmis re­prezentanţii Dr. Max.

Cu două cifre în primele patru luni din 2022 au crescut şi afacerile Minifarm, un lanţ de peste 80 de unităţi din zona Dobrogei, care s-a extins ulterior şi în Capitală. „Cu toate acestea, estimăm că scumpirile puternice din energie şi combustibil şi implicit creşterea inflaţiei vor diminiua puterea de cumpărare şi, implicit, valoarea vânzărilor, acest lucru făcându-ne să fim rezervaţi pentru partea a doua a anului. Scumpirea masivă a preţurilor la combustibili şi energie, mult peste valorile bugetate, duce la diminuarea profitabilităţii. Acest lucru, cumulat cu scăderea puterii de cumpărare, ne obligă să regândim strategia de business din acest an“, a spus Valentina Călin, farmacistă, antreprenoarea care deţine brandul Minifarm.

Reprezentanţii Help Net, a treia cea mai mare reţea de farmacii la nivel naţional, menţionează una dintre lecţiile din pandemie care ar trebui duse mai departe - colaborarea pentru comunitate, pentru pacienţi.

„Pandemia pe care am traversat-o şi care şi-a pus amprenta asupra tuturor, sub diverse forme, a pus în evidenţă puterea colaborărilor semnificative şi modul în care acestea impulsionează rezultatele în domeniul sănătăţii - de la cercetare şi dezvoltare la comercializare şi distribuţie“, au transmis reprezentanţii Help Net. Iar după obstacolele aduse de criza sanitară, de la lipsa materiilor prime, a personalului, la cele de pe lanţul de aprovizionare, inflaţia dă fiori reci jucătorilor din domeniu.

 

Investiţii noi la orizont în timpuri incerte

Cu toate provocările de care trebuie să ţină cont, operatorii din piaţa farmaceutică nu pun investiţiile în aşteptare, fie că este vorba de extinderea lanţului de farmacii, a diviziei de distribuţie sau digitalizare.

De exemplu, lanţul de farmacii Dr. Max, parte a grupului A&D Pharma, investeşte puternic în dezvoltarea infrastructurii logistice, din grup făcând parte distribuitorul Mediplus, al doilea jucător din piaţa de profil.

Unul dintre principalele proiecte în acest sens este deschiderea unui depozit de 9.000 mp la Sibiu. În plus, grupul farmaceutic ţinteşte şi dublarea şi automatizarea depozitului de eCommerce, o divizie de business care a prins avânt odată cu pandemia. În 2022, A&D Pharma vrea să finalizeze şi noul centru logistic naţional, cu o suprafaţă totală de 30.000 mp.

„Continuăm, de asemenea, să investim în dezvoltarea omnichannel şi în digitalizarea lanţului de farmacii, dar şi în upgrade-ul tehnologic al întregului business. Bugetul de investiţii al anului 2022 este de aproximativ 290 mil. lei, cu precizarea că acest buget nu include potenţiale sume investite în achiziţia de farmacii“, au transmis reprezentanţii Dr. Max.

Interesul pentru protecţia mediului înconjurător devine din ce în ce mai prezent în toate domeniile de activitate, inclusiv în cel farmaceutic.

„Suntem orientaţi din ce în ce mai mult în direcţia protecţiei mediului şi utilizării energiei verzi, adoptând în acest sens cele mai noi principii şi tehnologii disponibile. Am introdus în circuitul logistic ambalaje returnabile şi, respectiv, ambalaje 100% reciclabile, acolo unde returul nu este posibil. În 2022 am iniţiat un proiect nou de investiţie în panouri fotovoltaice în depozite“, au răspuns reprezentanţii Catena-Fildas.

În plus faţă de direcţia energiei verzi, grupul Catena-Fildas continuă şi investiţiile de dezvoltare a infrastructurii informatice şi a capacităţii logistice de stocare şi transport. Fildas operează 15 depozite farmaceutice la nivel naţional.

Alături de interesul oamenilor pentru mediul înconjurător, reşrezentanţii Help Net, parte din PHOENIX group, spun că schimbările şi transformările digitale reprezintă direcţia în care îşi îndreaptă atenţia.

„Investiţiile în tehnologie şi digitalizare reprezintă o prioritate clară pentru noi, în următorii ani, şi sunt esenţiale pentru creşterea eficienţei în lanţul de distribuţie, dar şi în retail.  Comerţul online s-a dovedit a fi un instrument crucial pentru a pune la dispoziţie medicamente salvatoare de vieţi în fiecare colţ al ţării noastre. În timpul pandemiei, produsele din portofoliul farmaciilor Help Net au ajuns la sute de mii de pacienţi, din întreaga ţară“, au mai spus reprezentanţii Help Net.

O altă direcţie de dezvoltare pentru companie o reprezintă creşterea segmentului de Pharma Services, care oferă servicii integrate pentru producătorii de medicamente.

Şi expansiunea este pe lista de investiţii pentru 2022 pentru lanţul de peste 80 de farmacii Minifarm din Dobrogea, care a deschis unităţi şi în Bucureşti, având deja şase farmacii în Capitală.

„De asemenea, investim şi în digitalizarea depozitului nostru, prin achiziţia unui soft care să optimizeze procesele logistice“, a mai spus Valentina Călin.

În total au fost 8.045 de farmacii în 2020 la nivel naţional ‚Äì cele din proprietate publică şi privată, dintre care 27% reprezintă primii cinci jucători după numărul de unităţi. Retailul farmaceutic a ajuns la vânzări totale de 20,8 miliarde de lei anual, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Cel mai mare jucător din piaţa de profil este Catena, urmat de Dr. Max (Sensiblu), Help Net, Dona, Farmacia Tei şi Ropharma.

Reţelele regionale de farmacii, care nu fac parte dintr-un lanţ cu extindere naţională, se menţin pe o piaţă extrem de concurenţială, marcată până acum de achiziţii ale celor mari. Businessurile regionale cu zeci sau sute de unităţi farmaceutice sunt deţinute de antreprenori locali, de obicei de profesie farmacişti, care au pornit în urmă cu mai bine de două decenii o afacere proprie în domeniul în care s-au pregătit - cel farmaceutic.

Parteneri: