ZF Meeting Office

ZF Meeting Office, un proiect ZF/Mobexpert. Automatizarea unor procese de rutină ne va da şansa tuturor să ne orientăm către activităţi mai creative

28.04.2023, 00:06 Autor: Mirabela Tiron

Tehnologia va influenţa şi schimba joburile, locurile de muncă bazate pe taskuri repetitive vor dispărea, însă cele care se bazează pe relaţii interumane şi abilităţi sociale sunt mai greu de înlocuit.

O atitudine orientată spre dezvoltare personală continuă şi creştere în plan pro­fesional, acest „growth mindset“, adaptarea la situaţiile noi de pe piaţa muncii, dar şi abilităţile sociale sunt competenţe care ar putea duce un angajat să lucreze acolo unde îşi doreşte, pe o piaţă a muncii aflată în con­tinuă schimbare şi sub influenţa auto­ma­tizării şi digitalizării.

„Sunt abilităţi pe care cu toţii trebuie să le dobândim, abilităţi relevante pentru noua eră a muncii, precum o atitudine de „growth mindset“, de creştere, că poţi să dezvolţi orice dacă depui efort. Să crezi că nu te naşti cu un anumit set de abilităţi, dar că le poţi dobândi. Poţi să faci un training pentru anumite abilităţi, dar trebuie lucrat în zona de growth mindset, de-a te dezvolta în mod continuu“, a spus Mădălina Raco­viţan, partner KPMG, head of people servi­ces, în cadrul emisiunii ZF Meeting Office, proiect realizat de ZF cu Mobexpert.

Dorinţa de a învăţa este cea mai im­por­tantă abilitate, abilităţile tehnice pot fi dobân­dite. Mai mult, rezilienţa, dezvoltarea gân­dirii cri­tice, dar şi inteligenţa emoţională trebuie an­trenate pentru că sunt alte aspecte care aju­tă un angajat să se dezvolte în mod continuu.

„Cel mai solicitat curs pe care îl avem este cultivarea unui mindset de creştere, atât pentru tine ca individ, cât şi pentru tine ca manager, să poţi să transmiţi acest mesaj mai departe. Mai este nevoie de rezilienţă, de antifragilitate, ceea ce înseamnă că în aceste perioade dificile nu doar că rezişti, dar te întăreşti şi devii mai bun. Dezvoltarea gândirii critice, inteligenţa emoţională şi empatia sunt aspecte de care avem nevoie să ne dezvoltăm“, a precizat Oana Scarlat, CEO al companiei de training Exec-Edu.

Tehnologia va influenţa şi schimba joburile viitorului, locurile de muncă bazate pe taskuri repetitive vor dispărea, însă cele care se bazează pe relaţii interumane sunt mai greu de înlocuit.

„Cred că este important de menţionat că digitalizarea şi tehnologia vor afecta toa­te joburile. Mesajul pe care l-am dat de mul­te ori este că nu trebuie să privim teh­nologia ca o ameninţare, ci să înţelegem cum tehnologia poate să ne ajute şi să ne schimbe jobul pe care îl avem. Cred că ma­joritatea joburilor vor fi afectate de tehno­logie, dar tehnologia va fi o modalitate de a dezvolta şi schimba aceste joburi“, a pre­cizat Mădălina Racoviţan. Anumite tipuri de joburi, cele cu taskuri repetitive, pot fi înlocuite, însă sunt joburile pur umane, ce au legătura cu relaţii interumane, care nu pot fi înlocuite de tehnologie, altfel spus abilităţile sociale vor fi foarte importante în viitor“, a mai subliniat ea.

Automatizarea unor procese de rutină va da şansa angajaţilor să se orienteze către activităţi mai creative, care presupun interacţiune, lucru în echipă, abordare personalizată unu la unu, este de părere Oana Scarlat. „Ultimul studiu pe care l-am citit spune că până în 2026 peste 65% din taskurile unui manager vor fi automatizate în unele organizaţii care pun tehnologia pe primul loc cu siguranţă asta se va întâmpla mai devreme. Nu doar că ne va ajuta să fim mai creativi şi să ne concentrăm către lucruri mai deştepte dar ne va da şansa să descoperim noi activităţi şi noi roluri“, a adăugat Oana Scarlat.

Ea a mai subliniat că generaţia Z nu va mai fi dispusă să renunţe la valorile sale pentru a rămâne într-o organizaţie şi pentru a răspunde nevoilor acestor angajaţi este necesară adaptarea continuă.

„Ţine de noi să vedem dacă există o potrivire şi să ne adaptăm continuu, aceste generaţii Z au bagaj genetic mai avansat, vin cu asertivitate, ei îşi exprimă nevoile şi trebuie să venim în întâmpinarea lor. Vedem această dorinţă de îmbunătăţire, sunt foarte dispuşi să înveţe şi să se dezvolte“, a mai precizat Oana Scarlat.

Generaţia Z ştie foarte clar ce îşi doreşte, le sunt clare aşteptările şi au nevoie de recunoaştere.

„Este o generaţie foarte bună care vine din urmă, ştiu mai clar ce vor şi ce îşi doresc, Le sunt foarte clare aşteptările pe care le au, ţine de noi să ne adaptăm. Trebuie să ne adaptăm la noul mod de a gândi, dar cei din această generaţie sunt foarte deschişi să înveţe lucruri noi, să se dezvolte“, a spus Mădălina Racoviţan.

Importanţa oamenilor în organizaţii devine din ce în ce mai evidentă, mai bine recunoscută, într-o piaţă a muncii care a devenit foarte complicată iar liderii au înţeles că nu poţi face business fără oameni.

Oana Scarlat, CEO al Exec-Edu

Automatizarea unor procese de rutină ne va da şansa tuturor să ne orientăm către activităţi mai creative, care presupun interacţiune, lucru în echipă, abordare personalizată unu la unu. Ultimul studiu pe care l-am citit spune că până în 2026 peste 65% din taskurile unui manager vor fi automatizate, în unele organizaţii care pun tehnologia pe primul loc cu siguranţă asta se va întâmpla mai devreme. Nu doar că ne va ajuta să fim mai creativi şi să ne concentrăm către lucruri mai deştepte, dar ne va da şansa să descoperim noi activităţi, roluri.

Cel mai solicitat curs pe care îl avem este de cultivare a unui mindset de creştere, atât pentru tine ca individ, cât şi pentru tine ca manager, să poţi să transmiţi acest mesaj mai departe. Mai este nevoie de rezilienţă, de antifragilitate, ceea ce înseamnă că în aceste perioade dificile nu doar că rezişti, dar să te întăreşti şi devii mai bun. Dezvoltarea gândirii critice, inteligenţa emoţională şi empatia sunt aspecte de care avem nevoie să ne dezvoltăm.

Generaţia Z care ne bate la uşă nu va mai fi dispusă să renunţe la valorile sale pentru a rămâne într-o organizaţie, ţine de noi să vedem dacă există o potrivire şi să ne adaptăm continuu. Aceste generaţii au bagaj genetic mai avansat, vin cu asertivitate, ei îşi exprimă nevoile şi trebuie să venim în întâm­pinarea lor. Vin cu multă agilitate, reuşesc să se adapteze, reorientarea se va face mai rapid. Vedem dorinţa de îmbunătăţire, sunt foarte dispuşi să înveţe şi să se dezvolte.

Rolul de director financiar e propulsor spre poziţia de CEO, rolul de vânzări, marketing la fel, poţi să faci de pe aceste funcţii pasul mai rapid spre rolul de CEO, dar depinde de la o industrie la alta, care e tipologia liderului, sunt însă funcţii unde adaptarea se face mai rapid.

Mădălina Racoviţan, partner KPMG, head of people services

Digitalizarea şi tehnologia vor afecta toate joburile, mesajul pe care l-am dat de multe ori este că nu trebuie să privim tehnologia ca o ameninţare, ci să înţelegem cum tehnologia poate să ne ajute şi să ne schimbe jobul pe care îl avem. Anumite tipuri de joburi, cele repetitive, pot fi înlocuite, dar sunt joburile pur umane, ce au legătură cu relaţii interumane, care nu pot fi înlocuite de tehnologie.

ZF: Cât de repede poţi reprofila un angajat?

Depinde de om, nimic nu este imposibil, sunt abilităţi pe care cu toţii trebuie să le dobândim, abilităţi relevante pentru noua eră a muncii, precum o atitudine de creştere, că orice ai vrea să faci dacă depui efort poţi să dezvolţi. Să crezi că nu te naşti cu un anumit set de abilităţi, dar le poţi dobândi. Poţi să faci un training pentru anumite abilităţi, dar trebuie lucrat în zona de growth mindset, de-a te dezvolta în mod continuu.

ZF: Se lasă antrenaţi cei din generaţia Z?

Este o generaţie foarte bună care vine din urmă, ştiu mai clar ce îşi doresc, le sunt foarte clare aşteptările pe care le au, ţine de noi să ne adaptăm. Sunt foarte deschişi să înveţe lucruri noi, să se dezvolte. Ce mă ţine la KPMG este că nu fac nicio zi acelaşi lucru, totul este într-o schimbare continuă, am posibilitatea să fac lucruri noi, pe mine asta mă face să rămân în organizaţie. Pentru noua generaţie poate să fie acelaşi lucru, dacă simt că sunt într-un loc unde se pot dezvolta vor rămâne, au nevoie de această recunoaştere instantă, dar noi trebuie să adaptăm locul de muncă la nevoile lor.

 

 

 

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Mobexpert