ZF Meeting Office

ZF Meeting Office, un proiect ZF/Mobexpert. Planul de succesiune este vital în companii şi trebuie să se aplice pentru fiecare poziţie cheie. Cine vine după tine? Pe cine creşti?

09.06.2023, 00:08 Autor: Mirabela Tiron

Rolul unui CEO sau al unui fondator este să facă lucruri pe care nimeni altcineva din companie nu le poate face şi pentru restul activităţilor să delege În prezent, imaginea României este mult mai puţin atractivă decât realitatea, este nevoie de o strategie prin care ţara noastră să se promoveze ca destinaţie pentru românii care muncesc în străinătate, dar şi pentru turişti sau investitori.

Pe lângă indicatorii operaţionali la care se uită zilnic sau lunar un CEO, o altă preocupare de pe agenda executivilor ar trebui să fie cum se aplică în companie planul de succesiune la nivelul resursei umane, cum sunt modelaţi angajaţii care vor prelua pe viitor atribuţiile şi rolurile cheie.

„În fiecare duminică seară mă uit la săptămâna care a trecut, iar întrebarea pe care mi-o pun este următoarea: este vreo şedinţă sau o discuţie în care aş fi putut să nu fiu prezent şi în care ar fi putut să fie altcineva prezent din compania mea? Răspunsul este aproape de fiecare dată  „da“, iar atunci încerc să deleg un coleg în fiecare săptămână“, a spus Marius Ştefan, CEO al Autonom, în cadrul emisiunii ZF Meeting Office, un proiect realizat de ZF în parteneriat cu Mobexpert.

Compania Autonom, cea mai extinsă reţea de mobilitate din România, are peste 40 de puncte de lucru în ţară şi 500 de angajaţi, iar la nivel de grup a ajuns la 900 de persoane. Antreprenorul mai spune că rolul unui CEO sau proprietar este să facă lucruri pe care nimeni altcineva din companie nu le poate face şi pentru restul activităţilor să delege.

„Planul de succesiune este foarte important. Nu e vorba doar de transferul de la antreprenor sau CEO la generaţia următoare, ci de acest transfer pentru fiecare poziţie cheie din companie. La sesiunile de evaluare pe care le facem de două ori pe an vorbim mereu de cine vine după tine, pe cine creşti tu“, a adăugat Marius Ştefan.

Găsirea şi retenţia resursei umane sunt o provocare în toate sectoarele, iar problema cauzată de migraţia forţei de muncă în străinătate, corelată cu scăderea natalităţii şi îmbătrânirea populaţiei, va pune pe viitor o presiune şi mai mare pe angajatori. O soluţie ar ţine de strategia de comunicare şi România ar trebui să se promoveze ca destinaţie pentru românii care muncesc în străinătate, la fel cum ar trebui să se promoveze ca destinaţie pentru turişti şi pentru  investitori, să prezinte la nivel de ţară ce le poate oferi.

În prezent imaginea României este mult mai puţin atractivă decât realitatea, a subliniat şi Mihai Boldijar, CEO al Robert Bosch în România. Executivul explică faptul că angajaţii care vin să lucreze în  România îşi prelungesc de cele mai multe ori viaţa de expat.

Mai mult, el spune că ar trebui luate măsuri astfel încât să fie redusă durata obţinerii permiselor de muncă pentru muncitorii care vin în România din spaţiul non european.

„Eu am stat patru ani  în Singapore şi permisul de muncă mi-a fost dat în jumătate de oră şi nu a trebuit să aştept. Să stai  trei luni de zile după lucrători din spaţiul non european este foarte mult, în acest sens am făcut propuneri să se suplimenteze personalul consular şi să scurtăm durata. În automotive ai un vârf şi dacă nu prinzi acel vârf cu personal degeaba vine muncitorul după trei luni“. Mai mult, el subliniază că este important acest plan de succesiune în companii şi cum se gândeşte un CEO să îi modeleze pe cei care vor prelua afacerea pe viitor.

Atragerea resursei umane reprezintă o provocare şi în sistemul sanitar, în condiţiile în care în continuare sunt medici şi asistente care pleacă să muncească în străinătate, potrivit lui Wargha Enayati, CEO&Fondator al oraşului medical Enayati Medical, unul din cele mai mari proiecte greenfield de pe piaţa medicală privată, fondat în urmă cu doi ani.

„Cred că soluţia este deschiderea graniţelor pentru Est, acest amestec de populaţie este salvarea noastră. Noi acum nu lăsăm să intre altă culoare de medici în ţară şi ne mirăm de ce avem lipsă de medici. Aici văd o problemă a sistemului medical“.

Pe de altă parte, Irina Pencea, general manager al eMAG România, cel mai mare retailer online de pe piaţa locală,  a precizat că pe termen scurt consideră că deschiderea graniţelor pentru forţa de muncă este o soluţie care poate funcţiona, dar pe termen lung este nevoie să creăm valoarea ca oamenii nu mai plece din ţară.

Ea  a mai subliniat că în ultimul an a remarcat prin platforma marketplace că tot mai mulţi români vor să vândă internaţional, în platformă fiind acum 5000 de antreprenori români care vând în Ungaria şi 3000 de antreprenori care vând în Bulgaria, aceasta fiind  o modalitate prin care prosperitatea se realizează în România, potrivit ei.

Pe de altă parte, Adelina Badea, CEO al Mobexpert, a subliniat importanţa fidelizării clienţilor şi a precizat că urmăreşte indicatori legaţi de fidelizare atât în magazinul online cât şi în magazinele fizice.

„Lucrăm să lansăm fidelizarea anul acesta, mai bine spus să o schimbăm şi să o adaptăm nevoilor din acest moment pentru clienţii Mobexpert. Am început încă de anul trecut să ne uităm la net promoter score (un indicator legat de fidelizare- n.red), suntem implicaţi în această direcţie atât în mediul offline, în magazine, cât şi online“.

Mai mult, ea a precizat că Mobexpert are în plan trei noi deschideri în a doua jumătate a anului, în Piatra Neamţ, Târgovişte şi Râmnicu Vâlcea.

„Pentru noi partea a doua a anului este cea mai importantă din multe puncte de vedere. Am dat startul celei mai importante campanii „Fabricat în România“. Această campanie reprezintă preţ foarte bun, inovaţie, produs în fabricile noastre. Pe de altă parte începem pregătirea celor trei magazine, deschidem şi sper să preiau în iunie spaţiul pentru Piatra Neamţ, apoi spaţiul din Târgovişte şi spre sfârşitul anului spaţiul din Râmnicu Vâlcea“.

ZF Meeting Office este un proiect video realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Mobexpert. Emisiunea îşi propune să descopere ce se află pe agenda unui CEO, iar sala de şedinţe este amenajată în spaţiul magazinului Mobexpert Office din Pipera.

 

Marius Ştefan, CEO, Autonom

ZF: Trei elemente importante din agendă pentru semestrul doi?

Noi ca strategie nu ne uităm zilnic sau săptămânal la indicatorii operaţionali. Eu mă uit la câteva lucruri: în primul rând sunt un fel de director financiar la nivel de grup, dar din punct de vedere strategic, analizez lunar operaţiunile de trezorerie, care este poziţia de lichiditate, ce aşteptăm să se întâmple în următoarele luni din prisma investiţiilor pe care le facem şi monitorizăm rata facturilor care nu sunt plătite la timp. Monitorizăm gradul de implicare al colegilor noştri şi citesc toate interviurile de exit, de fiecare dată când pleacă un coleg sunt curios să văd de ce pleacă, vreau să văd care sunt lucrurile pe care le putem face diferit. Noi avem 40 de puncte de lucru în ţară.

Un alt focus în agenda mea: am o practică, în fiecare duminică seară mă uit la săptămâna care a trecut, să îmi dau seama cum a fost şi încerc să îmi fac o idee despre săptămâna care urmează, iar  întrebarea pe care mi-o pun este următoarea: Este vreo şedinţă sau o discuţie în care aş fi putut să nu fiu prezent, în care ar fi putut să fie altcineva prezent din compania mea? Răspunsul este aproape de fiecare dată „da“, iar atunci încerc să deleg câte un coleg în fiecare săptămână. Cred că rolul unui CEO sau proprietar este să facă lucruri pe care nimeni altcineva din companie nu le poate face şi pentru restul activităţilor să dăm altcuiva posibilitatea să greşească sau să facă lucruri remarcabile.

Un lucru pe care îl facem în Autonom este să prezentăm greşeala ca oportunitate de învăţare, dăm deoparte cine este de vină când analizăm ceva ce nu a mers bine şi discutăm despre ce putem face diferit data viitoare. Dacă şi în educaţie ne-am uita la greşeală ca oportunitate de învăţare, atunci fiecare dintre noi ar putea să fie o persoană mai bună.

De ce pleacă oamenii? Pentru majoritatea colegilor noştri este primul job după facultate, unii pleacă din ţară,  unii aleg să  schimbe industria, caută oportunităţi să câştige mai mult. La noi salariul de intrare pentru un agent sau pentru cineva care lucrează în birou este de 3000 de lei net. Unii pleacă să îşi pornească o afacere proprie. Avem 500 de angajaţi în Autonom, la nivel de grup suntem 900 de oameni.

ZF: Soluţii la problema demografică? Lucrurile uşoare ce pot fi făcute ţin de zona de comunicare: România trece printr-un proces de transformare mai rapid decât reiese dacă te uiţI la televizor de exemplu.

Scopul principal este să le comunicăm celor 5 milioane de români din diaspora ce ar putea să facă dacă se întorc din România. Sunt zeci de mii de români care s-au întors, anul trecut a fost primul an când ne-am echilibrat la plecări versus întoarceri.

Acum muncitorii care vin din Nepal sau Bangladesh stau luni de zile la consulate ca să îşi obţină vizele. Ar trebui să ne uităm la Canada care targetează doar angajaţi calificaţi. Avem un program generos pentru Republica Moldova, cred că este un program care poate continua.

Lucrurile grele ţin de educaţie, infrastructură, dar prima dată ar trebui să ne concentrăm pe lucrurile simple. Să comunicăm şi să promovăm România ca destinaţie pentru românii din diaspora, dar şi pentru turişti şi investitori.

Planul de succesiune este foarte important într-o companie. Nu e vorba doar de transferul de la antreprenor la generaţia următoare ci pentru  fiecare poziţie cheie din companie. La sesiunile de evaluare pe care le facem de două ori pe an vorbim mereu de cine vine după tine, pe cine „creşti“.

 

Adelina Badea, CEO al Mobexpert

Pentru noi partea a doua a anului este cea mai importantă din multe puncte de vedere. Am dat startul celei mai importante campanii „Fabricat în România“. Această campanie reprezintă preţ foarte bun, inovaţie, produs în fabricile noastre. Pe de altă parte, începem pregătirea celor trei magazine, deschidem şi sper să preiau în iunie spaţiul pentru Piatra-Neamţ, apoi spaţiul din Târgovişte şi spre sfârşitul anului spaţiul din Râmnicu Vâlcea.

Lucrăm să lansăm fidelizarea anul acesta, mai bine spus să o schimbăm şi să o adaptăm nevoilor din acest moment pentru clienţii Mobexpert. Am început încă de anul trecut să ne uităm la „net promoter score“, suntem implicaţi în această direcţie atât în mediul offline şi online. Chiar dacă clientul merge în magazin şi cumpără  online sau merge în online şi cumpără din magazin, sunt lucruri diferite şi atunci trebuie să ne uităm la fiecare dintre aceste aspecte.

În acest moment pentru că nu se acordă credite ne uităm foarte atent să pregătim pachete pentru tot ce înseamnă zona de închiriat, atât pentru investitori cât şi pentru clientul final, adică să mobilăm apartamentele pentru investitorii care nu reuşesc în această perioadă să vândă şi le mobilează pentru închiriat dar şi pentru clientul final care nu reuşeşte să facă o achiziţie în această perioadă. Noi venim cu pachete.

Campania Fabricat în România este foarte importantă pentru că mergem la târguri, vedem şi implementăm, iar acest lucru îţi ia între 3 şi 6 luni. Ca să poţi să aduci un produs în fabrici trebuie mai întâi să îl desenezi, apoi  merge în fabrică, începe proiectarea, apoi se realizează prototipul şi producţia de serie. Ai nevoie de toate aceste etape.

ZF: Soluţii la problema demografică?

Oamenii în pandemie s-au schimbat mult, apreciază timpul petrecut cu familia şi timpul de acasă.  Trăind 13 ani în Iaşi mi-am dat seama că scopul meu a fost întotdeauna să păstrez banii în comunitatea locală. Aici ar trebui cu toţii să ne uităm către antreprenorii mici care trebuie încurajaţi. Observ o întoarcere a românilor din diaspora în zona Bucovinei, tot mai mulţi se întorc acasă.

Investiţia în zona de producţie este cea mai complicată în momentul de faţă, încă nu am învăţat să accesăm bani europeni. Dacă reuşim să producem în România, putem să producem pentru noi şi să nu mai importăm. Este o zonă în care ar trebui să ne gândim cum educăm antreprenorii să acceseze bani europeni. Acum majoritatea antreprenorilor îşi investesc proprii bani în producţie. Meşterii români încep să dispară, ne uităm la digitalizare, dar avem nevoie de investiţii, trebuie să învăţăm să accesăm fonduri europene.

Observ că antreprenorii români după ce au căpătat o anumită experienţă în business încep să predea din know how şi să investească în zona medicală, învăţământ şi sport. Domnul Şucu (fondatorul Mobexpert-n.red) s-a implicat în sportul de masă pentru copii, ne dorim să scoatem cât mai mulţi copii din casă şi să îi aducem pe teren. A investit în două baze sportive în Bucureşti iar în următorii ani planul de business este să investească 10 mil. euro în baze sportive în marile oraşe dar şi în micile oraşe.

 

Mihai Boldijar, managing director al Robert Bosch SRL şi vicepreşedinte al grupului Bosch în România şi Bulgaria

Bosch are expunere pe mai multe pieţe, prin ceea ce achiziţionăm şi prin ceea ce producem, pe de-o parte, iar pe de altă parte există patru mari categorii unde suntem prezenţi: comerţul, zona de bunuri de larg consum, parteneriat cu Emag, apoi serviciile BPO cercetare-dezvoltare. Lucrurile sunt diferite pe fiecare palier în parte.  Am văzut un regres, o cerinţă mai scăzută la bunurile de larg consum în 2023 faţă de 2022 probabil  şi pe fondul creşterii costului vieţii şi al concentrării atenţiei şi a bugetului către lucrurile de strictă necesitate. De aici şi politicile de oferire de rate, extindere a termenului de plată, acţiuni de tot felul pe preţ.

Dacă mă uit la activitatea de BPO, aceasta este într-o dezvoltare bună, cred că vom atinge performanţa de creştere cu două cifre pe care am avut-o anul trecut. La fel în cercetare-dezvoltare unde vin proiecte importante de la majoritatea clienţilor noştri din automotive. La produţie lucrurile au început să se redreseze de anul trecut, când această criză a semiconductorilor a început să nu mai fie aşa de severă cum a fost în anii trecuţI, fiind afectaţi toţI marii producători dar şI pe fondul investiţiilor suplimentare pe care le-am făcut în fabricile noastre care produc semiconductori.

Lucrurile sunt într-o dinamică foarte profundă. Ceea ce avem de făcut noi şi ce face grupul este de a păstra un echilibru corect între investiţii şi costuri, între ceea ce înseamnă independenţa financiară, pentru că dorim să fim independeţI financiari, şi evident să mergem în continuare cu  investiţiile majore pe tehnologia pe care o aşteptăm mâine. Adică să facem această trecere cât mai lină cu putinţă din punct de vedere social, tehnologic şi financiar de la mobilitatea cu care am fost obişnuiţi, de la motorul cu ardere internă cu benzină sau motorină, pe mobilitatea viitorului, care înseamnă combustibili sintetici, electromobilitate şi motoarele hibride. O reconversie este complicată şi de lungă durată şi este nevoie de investiţii, evident că această reconversie trebuie făcută cu grijă, astfel încât efectele să fie minime cu putinţă.

Avem un necesar de forţă de muncă ce trebuie acoperit şi trebuie să aibă o calificare înaltă, pentru că cele două fabrici sunt cu produse cu valoare adăugată mare, deci ne trebuie un anumit grad de specializare. Ne trebuie un anumit nivel de senioritate şi de experienţă. Cu toate că suntem unul din cei mai doriţi angajatori din vestul ţării avem o nevoie mare şi o vom avea şi în viitor. Acestea ar fi provocările. Când vine vorba de angajaţi ne uităm în primul rând la motivarea angajaţilor şi implicarea lor în toate procesele, aplicarea unui alt tip de leadership, şi evident ne uităm la satisfacţia clienţilor.

ZF: Soluţii la problema demografică?

Nu poţi realiza nimic dacă nu ai oameni, ceea ce poţi face este să oferi angajaţilor un cadru de lucru atractiv, să oferi angajatului sentimentul că nu este supus unui stres permanent, să îl laşi să aibă acest echilibru între viaţa profesională şi personală.

Partea de umanism în leadership este foarte importantă şi dialogul permanent cu angajatul.

Trebuie să ne uităm  şi la ce fac alţii. Polonezii revin în ţara lor natală şi de curând Bulgaria începe să îi reatragă pe cei care au plecat. Programul Repatriot este unic în zona asta. Imaginea României este mult mai puţin atractivă decât realitatea, colegii noştri care vin să lucreze aici îşi prelungesc viaţa de expat. Eu am stat 4 ani  în Singapore şi permisul de muncă mi-a fost dat în jumătate de oră şi nu a trebuit să aştept. Să stai  3 luni de zile după lucrători din spaţiul non european este foarte mult, în acest sens am făcut propuneri să se suplimenteze personalul consular şi să scurtăm durata. În automotive ai un vârf şi dacă nu prinzi acel vârf cu personal degeaba vine muncitorul după trei luni.

Trebuie să ne uităm la ce înseamnă acest „succession planning“ în companiile mari, medii şI mici, cum se gândeşte un CEO să îi modeleze pe cei care vor prelua afacerea.

 

Wargha Enayati, CEO & fondator, Enayati Medical

Avem un sistem integrat de servicii medicale, de la pediatrie la neurochirurgie şi servicii paliative în oraşul medical. Am avut primul an, 2022, complet ocupat în oraşul medical, cu 16 milioane de euro cifră de afaceri, anul acesta estimăm 34 mil. euro şi anul viitor 54 de milioane de euro.

Medicina pentru cronici, spitalul de oncologie şi toată partea de geriatrie sunt lucruri de care oamenii au nevoie.

Sunt medici români care se întorc, dar pe plan systemic, în general, vedem în continuare că medici şi asistente pleacă în Vest şi noi nu avem de unde să aducem. Şi în Germania pleacă medicii dar ei îşi iau medicii din blocul de Est şi din Orient. Noi ca ţară nu lăsăm să intre altă culoare de medici în ţară şi ne mirăm de ce avem lipsă de medici. Aici este o  problemă a sistemului medical.  Avem 500 de angajaţI, am ajuns la maxim, în timpul zilei avem până la 2000 de pacienţi care stau în oraş.

ZF: Soluţii la problema demografică?

Cred că soluţia este deschiderea graniţelor pentru Est, nu putem opri plecările, acest amestec de populaţie este salvarea noastră. Populaţia devine din ce în ce mai individualistă, ne afectează businessurile sigur şi trebuie să fim constienţi că un business nu înseamnă doar cifre, egocentrismul este o problemă mare.

ZF: Cum păstrăm banii în ţară?

Prin fondul de investiţii Cleverage promovăm afaceri medicale. Eu sunt fanatic cu „local“, nici copiii mei nu au plecat din ţară, fac aici facultatea. Lucrăm foarte mult să facem un ecosistem local. Avem multe proiecte adresate copiilor, dar şi oamenilor defavorizaţi, avem patru şcoli after school de la Clinceni până în Corbeanca, 400 de copii.

 

ZF: Este pregătit businessul pentru a doua generaţie?

Am făcut multe afaceri şi am vândut, dar depinde de copiii mei acum. Dacă copiii nu intră în afaceri voi fi obligat să vând, încerc să aliniez copiii, am speranţa că oraşul medical va fi un business de la o generaţie la alta.

 

Irina Pencea, general manager, eMAG România

ZF: Trei elemente importante din agendă pentru semestrul doi?

Ne uităm la 350 de KPI operaţionali în fiecare zi, avem un raport zilnic pe care îl vedem cu tot businessul, cu toate procesele, suntem puşi în priza businessului în permanenţă. Ne-a bucurat mult că oamenii au reacţionat bine la e-commerce, şi-au diversificat categoriile din care cumpără, ne uităm din câte categorii cumpără un client într-o lună, două şi aici vedem o diversificare. Asta înseamnă că intrăm pe mai multe uşi în viaţa lui şi că e-commerce nu este un domeniu pe care îl folosesc doar pentru anumite tipuri de cumpărături. S-a întâmplat asta de la începutul anului, după ce anul trecut am văzut o creştere mare a frecvenţei clienţilor noştri recurenţi, apoi am văzut că au început să vină şi clienţi care nu au mai cumpărat de un an şi ceva. Vedem iarăşi că sunt multe categorii de produse la care nu ne aşteptam. Creştere de 30-40% pe zona de pet care, oamenii nu mai vor să care sacii de mâncare şi cumpără de la noi, acestea sunt surprizele de la începutul anului care continuă.

Ne uităm la modul în care plătesc clienţii, avem un serviciu de plată în rate, care a scalat foarte repede, iar astăzi reprezintă peste 7% din vânzări, este o sumă de bani pe care o au disponibilă în contul lor. Îşi pot plăti în rate produsul şi am crescut baza de clienţi la 1,3 milioane de persoane care au disponibilă această sumă.

ZF: Trebuie să faci oferte ca să creşti vânzările?

Trebuie să te uiţi la preţuri, ponderea preţului în decizia de cumpărare s-a dublat faţă de anul trecut. Preţul pentru client nu înseamnă doar oferta de preţ, discount, înseamnă şi modalitatea de plată, înseamnă un preţ zilnic permanent şi cum poţi să te asiguri că ai un preţ zilnic permanent în comparaţie cu piaţa.

ZF: Soluţii la problema demografică?

Pe termen scurt cred că deschiderea graniţelor pentru forţa de muncă este o soluţie care poate funcţiona, dar pe termen lung este nevoie să creşti valoarea şi să îi faci pe oameni să rămână aici. Dacă creezi valoare în ţară, te poţi aştepta ca oamenii să rămână aici, iar dacă nu, atunci vor pleca acolo unde este prosperitate. Fiecare dintre noi are capacitatea să dezvolte valoare locală. Toţi caută prosperitate, iar prosperitatea fără educaţie greu se realizează.

Ne-a surprins în ultimul an cât de mult vor românii să vândă internaţional, marketplace-ul nostrum este o platformă exact pentru asta, avem 5000 de antreprenori în România care vând în Ungaria şi 3000 de antreprenori care vând în Bulgaria.

Amazon a fost un prim model în industria noastră, dar ne uităm mai mult la Allegro din Polonia. Noi am investit în verticale noi, viitorul este în acoperirea mai  multor verticale, am investit în Tazz (aplicaţie), am intrat în grocery cu Freshul (hypermarket online), această diversificare de verticale este o direcţie de creştere.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Mobexpert