♦ În 2025 noile modele – Dacia Bigster şi Ford Puma Gen-E vor susţine şi mai mult businessul auto pe plan local.
Anul 2025 aduce la Mioveni modelul Bigster, cel mai scump automobil Dacia produs până acum, iar la Craiova, Ford Otosan a demarat livrările noilor Puma Gen-E, E-Transit şi E-Tourneo Courier, primele maşini electrice fabricate în România.
„Puma este un model cu cerere bună în vestul Europei. Acum sperăm ca vehiculele electrice să aibă acelaşi succes şi în România. Şi nu numai în România, ci în vestul Europei, fiindcă majoritatea producţiei fabricate în România este destinată exportului, ceea ce reprezintă un fapt extrem de benefic pentru bugetul naţional“, a spus Adrian Sandu, secretar general ACAROM, Asociaţia Constructorilor de Automobile din România, în cadrul emisiunii ZF Mobility, realizată de ZF alături de Autonom.
Din primele 20 de fabrici din România, 13 sunt legate de industria auto, de la producţia de autovehicule (Dacia şi Ford) la componente electrice şi electronice (Continental, Hella).
„Contribuţia la export a industria auto este una extrem de importantă, ajunge chiar până la 35% în primele luni ale acestui an. Avem norocul că în România producem modele extrem de bine apreciate la export. Şi asta e un avantaj pentru noi. Şi Dacia produce, au hibridizat vehicule, vedem Bigsterul nou, acum deja scos în versiune hibrid“, a spus Adrian Sandu.
El explică faptul că penturu producţia de baterii pentru maşini electrice au existat anterior discuţii, dar încă nu s-au concretizat.
„Acum 5 ani, 6 ani am avut prima discuţie cu un producător de baterii care voia să vină în România. O investiţie într-o fabrică de baterii în orice ţară e echivalentul cu 50% din valoarea unui vehicul, dacă ar fi procentaj. Deci, automat, e o investiţie majoră. O investiţie de un miliard de euro, dau un exemplu, într-o fabrică de baterii, înseamnă in jur de 3000 de lucruri de muncă“, a explicat Adrian Sandu.
El este de părere că în sectorul auto puterea de a inova va menţine trendul crescător al pieţei, în condiţiile în care ciclul de viaţă al unei maşini scade, la fel şi timpul de proiectare, care de la 4-5 a scăzut la sub doi ani.
„Maşina devine bun de larg consum, cu tot mai multe modele noi şi grad de înnoire rapid. Dar la noile tipuri de maşini este mai greu – cât timp nu au existat bonficaţii, clientul se lasă mai greu convins să cumpere şi mai aşteaptă. De aceea vedem cum şi în vest vârsta parcului a crescut, nu doar în România. Un german nu îşi mai schimbă maşina la 2-3 ani, ci la patru sau chiar cinci, mai ales că încă sunt discuţii despre legislaţie şi unde au şi vor avea voie să conducă maşinile respective“, a spus Adrian Sandu.
El a dat exemplu programul Rabla Plus din România, care după ce a scăzut de la aproape 11.000 de euro bonus la 5.000, vânzările au scăzut cu 36% în 2024, revenind la volumele din 2022.
„Consumatorul român nu este obişnuit, precum consumatorul din vestul Europei, să treacă la un vehicul mai verde, decât dacă este bonusat, dacă este convins să treacă la acest tip de vehicule. Bonusarea respectivă, cea de 11.000 de euro, aducea un avantaj clientului şi îl învăţa că un vehicul electric este mai verde şi de cele mai multe ori chiar utilizarea lui este mai ieftină decât a unui vehicul tradiţional pe benzină, motorină sau al combustibil. Şi automat reprezintă un avantaj pentru el. Acest lucru s-a văzut anul trecut. Scăderea la jumătatea bonusului a însemnat şi o cădere a pieţei cu peste 30% pentru vehicule electrice, ceea ce înseamnă că dacă în Europa cumva a stagnat piaţa, la noi a scăzut drastic“, a spus Adrian Sandu.
De partea cealaltă, importurile de maşini rulate au ajuns la un total de 3,5 milioane de unităţi, între 2017, când a fost eliminat timbrul de mediu şi 2025.
„Vârsta medie a parcului naţional depăşeşte 16 ani, deci importăm rable. Peste 70% din importuri sunt maşini vechi şi foarte vechi“, a subliniat Adrian Sandu.
Ce a mai spus Adrian Sandu, secretar general ACAROM
► După trei ani consecutivi de recorduri pe piaţa auto, în primele două luni din 2025 vedem o adaptare de producţie. Ambele uzine au scăzut, dar au introdus în producţie noi modele.
► Dacia şi Ford Otosan produc pentru piaţa locală o valoare similară cu cea dintr-o săptămână de producţie la uzină.
► Consumatorul român nu este obişnuit, precum consumatorul din vestul Europei, să treacă la un vehicul mai verde, decât dacă este bonusat, dacă este convins să treacă la acest tip de vehicule.
► Peste 70% dintre maşinile importate second-hand pot fi catalogate direct drept rable, având în vedere vechimea lor.
► Contribuţia la export a industria auto este una extrem de importantă, ajunge chiar până la 35% în primele lunii ale acestui an.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE