ZF Mobility

ZF Mobility, un proiect ZF şi Autonom. Adrian Sandu, ACAROM: Contribuţia industriei auto la exporturile României a ajuns la 35% în primele luni din 2025. Cifra de afaceri a sectorului auto în România a continuat să crească în 2024 susţinută de creşterea puternică a producţiei de maşini, la circa 34 mld. euro

02.04.2025, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

În 2025 noile modele – Dacia Bigster şi Ford Puma Gen-E vor susţine şi mai mult businessul auto pe plan local.

Anul 2025 aduce la Mioveni modelul Bigster, cel mai scump auto­mobil Dacia produs până acum, iar la Craiova, Ford Otosan a demarat livrările noilor Puma Gen-E, E-Transit şi E-Tourneo Courier, primele maşini electrice fabricate în România.

„Puma este un model cu cerere bună în vestul Europei. Acum spe­răm ca vehiculele electrice să aibă acelaşi succes şi în România. Şi nu numai în Româ­nia, ci în vestul Europei, fiindcă majorita­tea pro­duc­ţiei fabricate în România este destinată exportului, ceea ce reprezintă un fapt extrem de benefic pentru bugetul naţio­nal“, a spus Adrian Sandu, secretar general ACAROM, Asociaţia Constructo­rilor de Automobile din România, în cadrul emisiunii ZF Mobility, realizată de ZF alături de Autonom.

Din primele 20 de fabrici din România, 13 sunt legate de industria auto, de la producţia de autovehicule (Dacia şi Ford) la componente electrice şi electronice (Continental, Hella).

„Contribuţia la export a industria auto este una extrem de importantă, ajunge chiar până la 35% în primele luni ale aces­tui an. Avem norocul că în România pro­du­cem modele extrem de bine apreciate la export. Şi asta e un avantaj pentru noi. Şi Dacia produce, au hibridizat vehicule, vedem Bigsterul nou, acum deja scos în versiune hibrid“, a spus Adrian Sandu.

El explică faptul că penturu producţia de baterii pentru maşini electrice au existat anterior discuţii, dar încă nu s-au con­cretizat.

„Acum 5 ani, 6 ani am avut prima dis­cu­ţie cu un producător de baterii care voia să vină în România. O investiţie într-o fabrică de baterii în orice ţară e echivalen­tul cu 50% din valoarea unui vehicul, dacă ar fi procentaj. Deci, automat, e o investiţie majoră. O investiţie de un miliard de euro, dau un exemplu, într-o fabrică de baterii, înseamnă in jur de 3000 de lucruri de muncă“, a explicat Adrian Sandu.

El este de părere că în sectorul auto pu­te­rea de a inova va menţine trendul crescător al pieţei, în condiţiile în care ciclul de viaţă al unei maşini scade, la fel şi timpul de proiectare, care de la 4-5 a scăzut la sub doi ani.

„Maşina devine bun de larg consum, cu tot mai multe modele noi şi grad de înnoire rapid. Dar la noile tipuri de maşini este mai greu – cât timp nu au existat bonficaţii, cli­en­tul se lasă mai greu convins să cumpere şi mai aşteaptă. De aceea vedem cum şi în vest vârsta parcului a crescut, nu doar în România. Un german nu îşi mai schimbă maşina la 2-3 ani, ci la patru sau chiar cinci, mai ales că încă sunt discuţii despre legis­laţie şi unde au şi vor avea voie să conducă maşinile respective“, a spus Adrian Sandu.

El a dat exemplu programul Rabla Plus din România, care după ce a scăzut de la aproape 11.000 de euro bonus la 5.000, vân­ză­rile au scăzut cu 36% în 2024, revenind la volumele din 2022.

„Consumatorul român nu este obiş­nuit, precum consumatorul din vestul Europei, să treacă la un vehicul mai verde, decât dacă este bonusat, dacă este convins să treacă la acest tip de vehicule. Bonusarea respectivă, cea de 11.000 de euro, aducea un avantaj clientului şi îl învăţa că un vehi­cul electric este mai verde şi de cele mai multe ori chiar utilizarea lui este mai ieftină decât a unui vehicul tradiţional pe benzină, motorină sau al combustibil. Şi automat reprezintă un avantaj pentru el. Acest lucru s-a văzut anul trecut. Scăderea la jumătatea bonusului a însemnat şi o cădere a pieţei cu peste 30% pentru vehicule electrice, ceea ce înseamnă că dacă în Europa cumva a stagnat piaţa, la noi a scăzut drastic“, a spus Adrian Sandu.

De partea cealaltă, importurile de maşini rulate au ajuns la un total de 3,5 milioane de unităţi, între 2017, când a fost eliminat timbrul de mediu şi 2025.

„Vârsta medie a parcului naţional depăşeşte 16 ani, deci importăm rable. Peste 70% din importuri sunt maşini vechi şi foarte vechi“, a subliniat Adrian Sandu.

 

Ce a mai spus Adrian Sandu, secretar general ACAROM

După trei ani consecutivi de recorduri pe piaţa auto, în primele două luni din 2025 vedem o adaptare de producţie. Ambele uzine au scăzut, dar au introdus în producţie noi modele.

Dacia şi Ford Otosan produc pentru piaţa locală o valoare similară cu cea dintr-o săptămână de producţie la uzină.

Consumatorul român nu este obişnuit, precum consumatorul din vestul Europei, să treacă la un vehicul mai verde, decât dacă este bonusat, dacă este convins să treacă la acest tip de vehicule.

Peste 70% dintre maşinile importate second-hand pot fi catalogate direct drept rable, având în vedere vechimea lor.

Contribuţia la export a industria auto este una extrem de importantă, ajunge chiar până la 35% în primele lunii ale acestui an.