♦ Electrificarea industriei de transport trebuie să se realizeze conform unui masterplan, pentru a şti ce putere instalată este necesară şi unde, pentru că numărul vehiculelor electrice continuă să crească ♦ Din acest motiv, inclusiv dezvoltatorii de spaţii logistice şi industriale sunt interesaţi să devină huburi de mobilitate, cu staţii de încărcare.
Staţiile de pe autostrăzi dar şi parcurile logistice şi industriale alături de clădirile de birouri şi malluri vor deveni huburi de mobilitate, mizând nu doar pe energie sau carburant, ci şi pe servicii conexe.
„În această clipă deja suntem implicaţi în desenarea unui proiect uriaş la ieşirea din Bucureşti către Piteşti, cu un mare dezvoltator de parcuri logistice care intenţionează să construiască acolo o staţie uriaşă în care să găseşti absolut tot ce ai nevoie în materie de mobilitate, atât pentru vehicule electrice, inclusiv camioane, benzină, motorină, dar şi hidrogen. Proiectul este într-o fază destul de avansată. Vedem deja infrastructura rutieră cum evoluează, iar proiectanţii viitoarelor autostrăzi deja se uită şi după liniile de înaltă tensiune“, a spus Bogdan C Niţu, managing director, TSG România în cadrul emisiunii ZF Mobility, realizată de ZF şi Autonom.
TSG România este o companie cu 190 de angajaţi şi un business anual de 30 mil. euro care comercializează şi instalează echipamente pentru benzinării precum precum pompe de carburant, dar şi staţii pentru maşini electrice, panouri fotovoltaice şi puncte de transformare, printre alte servicii, pentru marile reţele din România.
Benzinăriile din România vor avea în următorii ani nu doar benzină, motorină şi GPL, ci şi staţii de încărcare pentru maşini electrice, gaz natural lichefiat pentru camioane şi hidrogen pentru maşinile electrice cu pilă de combustibil, iar acestea vor fi controlate de inteligenţa artificială.
„În privinţa staţiilor de încărcare electrică vom vorbi de trei-patru tipuri. O variantă este hubul de mobilitate de pe autostrăzi, pe suprafaţă mare, unde poţi avea şi un hotel, magazine, staţie de carburanţi dar şi staţii electrice sau de hidrogen. După care sunt staţiile din oraşe, care în următorii cinci ani toate vor avea şi încărcare pentru maşini electrice. Lucrurile se mişcă foarte repede şi practic singura limitare în momentul acesta este infrastructura electrică. Al treilea loc în care o să putem încărca maşinile, este în faţa magazinelor, a băncilor, a hotelurilor şi aşa mai departe. Acolo probabil o să ai câteva staţii de încărcare electrică, un terminal de plată“, a explicat Bogdan C. Niţu. El spune că dincolo de investiţiile private, sunt necesare şi investiţii în infrastructura publică, pornind de la cea pentru autobuze electrice.
„S-au cumpărat foarte multe autobuze electrice în România. Din păcate, nu a fost dezvoltată şi infrastructura necesară ca ele să fie bine întreţinute şi să poată fi încărcate rapid şi la timp. Sunt foarte multe primării în care sunt autobuzele achiziţionate de luni de zile şi stau undeva într-un garaj pentru că nu au unde să le încarce. După aceea, treptat, în centrul oraşelor accesul va fi permis doar maşinilor electrice, cum vedem în Vest. Cred că mai devreme sau mai târziu şi Bucureştiul va urma trendul ăsta şi atunci probabil o să fie necesare nişte huburi de încărcare undeva la marginea Bucureştiului pentru sutele miile de camioane care trebuie încărcate în aşa fel încât să pot să face aprevisionarea elegant şi frumos pe timpul nopţii, fără zgomot, fără noxe, fără să blochez traficul de zi în Bucureşti“, a spus directorul TSG România.
Ce a mai spus Bogdan C. Niţu
► Am instalat până în prezent 960 de staţii de încărcare electrică, însă trebuie să ţinem cont că noi ne ocupăm numai de zona de B2B şi numai de staţii de încărcare electrică de putere mare. Cele mai mari până în acest moment sunt de 450 kW.
► Instalăm şi posturi TRAFO, fiindcă, fără excepţie, în toate locaţiile în care s-au cerut serviciile de instalare a staţiilor de încărcare electrică de putere mare, a fost nevoie să facem şi spor de putere.
► Autonom ne-a furnizat întâi prin închiriere, ulterior prin leasing operaţional maşini electrice sau hibride-plug-in pentru tehnicieni, pe care le-au utilizat pentru a se deplasa şi pentru a testa staţiile de încărcare.
► De la 140 de angajaţi în 2019, am ajuns la 190 în prezent, iar cei noi vin din zona de inginerie electrică, electrotehnică sau IT. Acum noi instalăm numai staţii unde se poate plăti cu card bancar.
► În Vest vorbim deja de hub-uri de mobilitate, nu doar de staţii de carbutant. Pe autostrăzi oferă combustibili clasici, dar şi staţii de încărcare pentru autoturisme electrice, camioane electrice sau pe hidrogen. Aceste hub-uri pun accent pe spaţii conexe şi servicii. Şi în România calitatea serviciilor din staţii a crescut semnificativ.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE