♦ Împreună cu Meridian, are în subordine aproape 2.000 de taximetre în Bucureşti, dintr-un total de 4.500.
Dan Boabeş, antreprenor şi investitor în piaţa de mobilitate – care în trecut a fost implicat şi în dezvoltarea proiectului de car-sharing CityLink - a anunţat în prima parte a lunii aprilie achiziţia Cristaxi, unul dintre cele mai mari jucători din piaţa de servicii de taxi, ca parte a unei strategii de consolidare a pieţei, care prevede şi alte tranzacţii. Cristaxi, una dintre cele mai cunoscute companii de taxi din România, are o flotă de peste 700 de maşini, fiind a treia companie de profil din Bucureşti ca dimensiune după Meridian şi Speed Taxi.
„Vedem potenţial de creştere pe această piaţă şi cred că dacă nu construim o echipă care să încerce să rezolve problemele care sunt acum în zona de transport şi în special de taximetrie, lucrurile acestea nu se vor rezolva niciodată. Şi am considerat că ar fi momentul, avem şi resurse necesare să abordăm problema şi energia, cred. Meridian are circa 1100 de maşini în platformă şi Cristaxi circa 700. În Bucureşti sunt active acum circa 4.500 de taxiuri şi 35.000 – 40.000 de maşini în regim ridesharing“, a spus Dan Boabeş. Legat de tranzacţie, el a precizat că „achiziţia s-a făcut prin Taxi Holding SRL, companie care deţine şi 100% din Meridian Taxi şi s-a realizat cu sprijinul logistic şi financiar al Autonom Group“, a precizat Dan Boabeş. El nu a oferit detalii despre valoarea tranzacţiei. „Tranzacţia a avut ca punct de reper achiziţia Meridian din 2023“, a spus el.
Taxi Holding SRL este vehiculul investiţional prin care Dan Boabeş împreună cu Autonom Group îşi propun să consolideze piaţa de taxi. Un pachet de 70% din acţiuni e deţinut de Dan Boabeş iar diferenţa de 30% de ATM Ventures, vehiculul prin care Autonom Group se implică în proiectele de mobilitate.
El explică faptul că Bucureştiul este una dintre foarte puţinele capitale europene fără o reglementare a numărului de licenţe de ridesharing, iar fără acest lucru, nu se poate realiza o gestiune corectă a transportului local.
„În Barcelona, de exemplu, numărul de maşini de ridesharing e la o zecime faţă de numărul de taxiuri. În Italia la fel, există o limitare a numărului de licenţă de ridesharing raportată la numărul licenţelor de taxi. De ce se face asta? Planificarea urbană nu poate fi realizată corect fără a gestiona transportul local. Iar atât ridesharingul cât şi taxiul sunt de fapt componente ale transportului urban. Din păcate în România legislaţia este diferită. Partea de taximetrie este reglementată de o lege care alocă autorităţilor locale dreptul de reglementare“, a explicat Dan Boabeş.
Dispeceratele de taxi funcţionează într-un mod asemănător cu platformele de ridesharing pentru că nu deţin flote de maşini, însă percep un abonament lunar pentru utilizarea serviciilor. Dispeceratele de taxi percep o sumă lunară fixă indiferent de numărul de curse efectuate în timp ce platformele de ridesharing percep un comision de 25-30% din încasările generate de fiecare cursă. Piaţa totală de servicii de transport (taxi plus platforme de ridesharing) este estimată la 600 de milioane de euro pe an. El subliniază că nevoia de mobilitate în Bucureşti este tot mai mare, iar în lipsa unui transport în comun care să ţină pasul cu expansiunea, oamenii apelează la maşinile personale, ridesharing şi taxiuri.
„Bucureştiul a crescut foarte mult. Modul în care s-a structurat mişcarea populaţiei din afara Bucureştiului spre Bucureşti invers nu a fost urmată de reţeaua de transport public. Şi sunt locaţii în care efectiv nu ai drept opţiune transportul public“, a spus Dan Boabeş.
Livrările din Ilfov de locuinţe noi le-au depăşit pentru al doilea an consecutiv pe cele din Bucureşti, iar prin blocarea multor autorizaţii, oferta s-a redus în Capitală, în timp ce dezvoltatorii s-au relocat în Ilfov.
„Şi mai este o componentă care nu este foarte, să spunem, bine înţeleasă, dar foarte importantă - cea a educaţiei. Lipsa unei uniformităţi a educaţiei în Bucureşti duce la aglomerare. Vedem toţi cum începe prima zi de vacanţă parcă oraşul respiră, traficul devine liber. De ce? Pentru că dacă şcoala „de lângă mine“ nu are un serviciu de educaţie în care să am încredere, prefer să-mi duc copilul peste jumătate de oraş, astfel încât copilul meu să beneficieze de cel mai bun profesor, de o educaţie care să-i confere un viitor aşa cum îmi doresc eu pentru copil“, a conchis Dan Boabeş.
Ce a mai spus Dan Boabeş
► Meridian Taxi are o flotă de 1.100 de maşini, iar Cris Taxi de 700. Am cumpărat Cristaxi deoarece acum am considerat că avem resursele necesare pentru această expansiune.
► În Bucureşti avem circa 4.500 de taxiuri active şi estimăm că aproximativ 35-40 de mii de maşini în regim de ridesharing. Doar două capitale europene nu reglementează piaţa de ridesharing, iar Bucureştiul este una. În Barcelona sunt zece taxiuri la o maşină de ridesharing.
► Am cumpărat Meridian Taxi deoarece pe această piaţă lipsea componenta de tehnologie la zi. Am implementat plata cu cardul şi am făcut inclusiv ca şoferii să îşi primască mai repede bani. Înainte, la plata cu cardul îi primeau după două săptămâni
► Cristaxi şi Meridian sunt două branduri construite corect şi vor merge mai departe, dar integrate în grup. În plus, vom integra componenta de tehnologie. În plus, putem veni cu servicii noi pentru şoferi care doresc să achiziţionize maşini noi.
► Maşinile de taxi trebuie să aibă cel mult 10 ani. Cele de ridesharing, 15 ani. De obicei maşinile de taxi sunt vândute mai departe către ridesharing. Studiile arată că maşinile de taxi se schimbă la circa 6 ani.
► Am cumpărat cele 100 de Tesla pentru a schimba percepţia asupra taximetriei, iar percepţia se shimbă greu şi este necesară o investiţie pe termen lung, dar ne acoperim costurile. Avem clienţi care merg şi interurban cu maşinile Tesla de taxi. 85% din flotă reprezintă însă Dacia Logan.
► La noi costul per kilometru pleacă de la 2,59 lei şi nu avem tarif dinamic, motiv pentru care atragem mai uşor şi contracte cu firme. În ridesharing tarifele se pot schimba în câteva secunde, în timp ce la taxi durează 3-4 luni.
► Obiectivul final este să construim o companie naţională, să mergem şi către alte oraşe prin achiziţii sau parteneriate.
► Nu intenţionăm să extindem achiziţiile de maşini, acest lucru este realizat de parteneri. Noi rămânem în zona de tehnologie şi software. Achiziţia flotei de Tesla a fost o excepţie deoarece maşina este şi un instrument de marketing.
► Avem dress-code pentru şoferi şi sistem de reviewuri. În funcţie de gravitatea faptei, aceştia sunt sancţionaţI până la desfacerea contractului.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE