ZF Mobility

ZF Mobility, un proiect ZF şi Autonom. Camelia Popescu, Eldrive: 40% din venituri sunt generate de contractele de flote. Odată cu Ford Puma Gen-E, piaţa de electrice din România se va schimba în bine

21.05.2025, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

România se va apropia de pragul de 100.000 de vehicule electrice la început de 2027, dar infrastructura de încărcare se confruntă cu un paradox: deşi reţeaua publică se extinde accelerat şi flotele adoptă mobilitatea electrică, doar 15.000 de maşini electrice încarcă regulat la staţiile publice, iar restul mizează pe reţeaua domestică În acest context, modele precum Ford Puma şi Transit Courier pot juca un rol decisiv în creşterea utilizării reţelelor Eldrive şi similare.

În timp ce doar 15.000 din cele 50.000 de maşini electrice din Româ­nia încarcă la staţii publice, flotele auto compensează printr-un apetit cres­cut pentru mobilitate electrică. Pentru operatori precum Eldrive, acest segment a devenit esenţial: „40% din veniturile noastre provin din flote“, declară Camelia Popescu, country manager al companiei.

Creşterea cererii din partea com­paniilor a determinat Eldrive să-şi regân­dească strategia. De la puncte de încărcare individuale, reţeaua s-a ex­tins către huburi logistice în proximita­tea fabricilor, sediilor şi rutelor majore de transport. „Am creat huburi în zone precum Supernova Piteşti, care ajunsese la un grad de utilizare de 80%. Ne extindem rapid, pentru a răspunde cererii din partea flotelor“, explică Popescu.

Companiile mari, din pharma, cu­rierat şi alte industrii, au început să in­te­greze maşini electrice în parcurile auto, inclusiv în regim de testare. „Avem clienţi care nu au staţii proprii şi depind integral de reţeaua noastră. Alţii, precum AstraZeneca, folosesc infrastructura Eldrive pentru încărca­re în tranzit, în paralel cu staţiile proprii“, mai spune reprezentanta companiei.

În acest context, Ford Puma Gen-E, model produs la Craiova, devine un aliat important al tranziţiei. „Cred foarte mult în Ford Puma Gen-E. Este o maşină care se potriveşte perfect pentru flote, dar şi pentru oraş. Poate schimba semnificativ dinamica pieţei“, afirmă Popescu. Alături de Puma, Ford mizează şi pe Transit Courier, un model electric care deja se observă pe străzile din marile oraşe.

Strategia Eldrive este gândită pen­tru sustenabilitate pe termen lung: in­ves­tiţiile sunt proiectate să se amor­tize­ze în 7-8 ani, iar preţul energiei livrate este ţinut sub control, în ciuda costu­ri­lor în creştere.

„Vindem cu 2,39 RON/kWh, deşi achiziţionăm energia cu 1,1 RON/kWh. Nu putem concura cu încărcarea acasă, dar ne adresăm flotelor şi celor care au nevoie de mobilitate pe distanţe mai mari“, subliniază Popescu.

Modelul de afaceri este construit pe ideea de acoperire naţională şi redundanţă: în locul unei singure staţii într-o locaţie, Eldrive instalează hub-uri cu mai multe puncte de încărcare rapide, de 200 kW. „Clienţii noştri nu negociază preţul, ci vor siguranţă, disponibilitate şi capacitate mare de încărcare simultană.“

Pentru viitor, Eldrive estimează că România va ajunge la 100.000 de vehicule electrice până la începutul anului 2027, dacă programul Rabla va fi predictibil şi va începe mai devreme în fiecare an. Flotele vor avea un rol crucial în această creştere, iar modelele locale, precum Ford Puma, pot accelera tranziţia.

 

Ce a mai spus Camelia Popescu, country manager, Eldrive

Doar 15.000 din cele 50.000 de maşini electrice încarcă la staţii publice, restul preferând încărcarea acasă sau la sediul companiilor.

Flotele generează 40% din veniturile Eldrive, iar marii operatori solicită huburi şi acoperire naţională, nu doar staţii individuale.

Ford Puma Gen-E şi Transit Courier electric sunt văzute ca modele-cheie pentru accelerarea electrificării flotelor din România.

Eldrive are un plan de investiţii pe termen lung, cu recuperare a costurilor în 7-8 ani şi menţinerea unui preţ accesibil la energie.

Obiectivul de 100.000 de maşini electrice în România este posibil până în Q1/2027, dacă programul Rabla rămâne constant şi predictibil.