♦ Menţinerea firmelor de leasing operaţional în afara programului Rabla Plus afectează valoarea reziduală a maşinilor electrice contractate de acestea şi implicit menţine şi rata de adopţie a maşinilor electrice la un nivel scăzut.
Vânzările de maşini electrice pot fi susţinute mai puternic dacă vor fi realizate şi programe care să poată fi accesate de firmele de leasing operaţional, precum programe Rabla Plus pentru parcuri auto, astfel de iniţiative având un impact mult mai mare asupra mediului decât achiziţia de electrice de către persoane fizice, explică Roxana Capătă, managing director al Ford România Services, compania naţională de vânzări responsabilă de importurile şi comercializarea autovehiculelor Ford pe piaţa locală, în cadrul emisiunii ZF Mobility, realizată de ZF şi Autonom.
„Companiile care doresc să achiziţioneze maşini electrice prin leasing operaţional nu sunt eligibile să achiziţioneze prin programul Rabla. Şi acum ne întrebăm cum afectează valoarea reziduală acest fapt. Mai mult de atât, am fost avocaţii unor principii sau unor programe de a optimiza apetitul clienţilor corporate, companii mijlocii şi mari spre trecerea la un parc auto verde pentru că programul Rabla are o limitare de buget. Este soluţia perfectă pentru achiziţia şi de persoane fizice, dar şi juridice. Nu doar programul Rabla poate să concretizeze nevoile industriei auto şi mai ales ale utilizatorilor corporate. Partea de leasing operaţional deja a propus un program definit cu criterii cât se poate de clare şi aplicabile pentru achiziţia de vehicule comerciale verzi. Pentru că ştim foarte bine, kilometrajul, rulajul unui vehicul comercial este exponenţial mai mare decât al unui vehicul comercial“, a spus Roxana Capătă. Ea subliniază faptul că jucătorii din piaţa auto, alături de autorităţi şi mediul de afaceri „trebuie să găsească soluţii targetate pentru achiziţia de vehicule comerciale verzi. Doar aşa vom avea un echilibru în atingerea obiectivului nostru pentru mediu. Spre exemplu, noi anul trecut am vândut vehicule electrice şi fără Rabla, dar comerciale“.
Parcurile de vehicule comerciale, pornind de la taxiuri la vanurile curierilor sau la utilitarele uşoare sau grele utilizate de transportatori, sunt principalele surse de poluare în transporturi, însă pentru acestea nu există proiecte concrete. Mai mult, anul trecut prima de casare pentru Rabla Plus a scăzut de la 10.000 la 5.000 de euro, însă în 2025 cel mai probabil valoarea va creşte din nou, însă nu la valoarea anterioară.
„Programul Rabla, în orice formă finală va avea pentru 2025, este pozitiv să-l avem şi să vedem avantajele lui. Dar limiările programului trebuie rezolvate în primul rând de noi ca jucători din industria auto prin oferte de accesibilitate pentru clienţii noştri şi bineînţeles împreună cu Ministerul Mediului sau poate alte ministre alături de care să formăm programe dedicate pentru vehicule comerciale“, a subliniat Roxana Capătă.
Ford Otosan este în prezent singurul producător de vehicule comerciale de pe plan local şi asamblează la Craiova utilitarele Transit Courier, atât cu motoare termice, cât şi electrice.
„Suntem singurul producător de maşini electrice şi utilitare din România. Este foarte interesant să vezi produsul finit, maşina cu tehnologii de ultimă oră. În 2022 Ford a anunţat lansarea a 8 modele full electric până în 2026 şi şi-a ţinut angajamentul. Ultimele trei modele full electric au fost cele de la Craiova lansate acum două săptămâni. În momentul de faţă, în 2025 considerăm că tot line-up-ul de autoturisme şi vehicule comerciale Ford a fost reînnoit. Este un proces care a început în 2022 şi în momentul de faţă pot spune că avem cel mai nou portofoliu de autoturisme şi vehicule comerciale cu ultimele tehnologii şi cele mai avansate versiuni de electrificare“, a spus Roxana Capătă.
Ce a mai spus Roxana Capătă, managing director, Ford România Services
♦ 2025 a început bine, avem la Ford o creştere a comenzilor pentru autoturisme şi vehicule comerciale, atât pentru electrice, cât şi pentru termice
♦ Avem în derulare comenzi pentru parcuri de utilitare, ceea ce înseamnă că economia merge înainte. Cele mai importante sunt cele mici şi mijlocii, în special pentru IMM-uri. Acum 30-40% din piaţă sunt cele mijlocii şi mari.
♦ Ford Puma este numărul doi în segmentul său şi vedem atât livrări de flote, cât şi persoane fizice. Transit Courier continuă să crească acum de la lună la lună. Modelul a fost complet regândit pentru a acoperi un spectru mai larg de clienţi.
♦ Transit plug-in hybrid reprezintă acum soluţia pentru ca o flotă să meargă spre electrificare.
♦ Caroseriile speciale vin tare din spate, de la vehicule blindate la alte soluţii.
♦ 70% din achiziţiile de maşini electrice în România se fac prin programul Rabla Plus. Este un beneficiu real şiare un efect pozitiv în a îndemna românii să-şi achiziţioneze maşini mult mai puţin poluante.
♦ Pentru staţii de încărcare montate acasă, avem un parteneriat cu Engie pentru achiziţie şi montaj, iar pentru spaţiile publice avem reşeaua Blue Oval, cu 800.000 de staţii la nivel European, dintre care 1.000 în România.
♦ Din 2022 am lansat opt modele Ford full electrice, iar ultimele trei sunt produse în România, la Craiova.
♦ Portofoliul de autoturisme s-a echilibrat acum, iar volumele sunt făcute de Puma şi Kuga alături de noile electrice – Puma Gen-E, Explorer, Capri, Mach-E
♦ Programul Rabla ajută piaţa, însă are limitări care trebuie rezolvate de jucătorii din piaţa auto.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE