ZF News

Beckers, despre rezultatele Telekom pe 2014: În pofida condiţiilor dificile de piaţă, grupul şi-a menţinut traiectoria pozitivă

Nikolai Beckers

Nikolai Beckers

Autor: Adrian Seceleanu

26.02.2015, 15:31 864

Grupul Telekom România, format din fostele companii Cosmote şi Romtelecom, a avut anul trecut o “traiectorie pozitivă” iar primele rezultate după rebrandingul din septembrie sunt “încurajatoare”, a declarat Nikolai Beckers, directorul general al celor două companii, despre rezultatele financiare pe 2014.

“Trimestrul al patrulea 2014 este marcat, fără îndoială, de T, rebrandingul care a integrat complet operaţiunile comerciale ale Telekom Romania Communications şi Telekom Romania Mobile Communications cu scopul de a deveni operatorul integrat numărul unu din România. Au fost făcute investiţii semnificative în acest proces fără precedent, cu impact direct asupra EBITDA (profitul operaţional - n. red.). Cu toate acestea, la trei luni după rebranding, primele rezultate au început să se facă simţite - un număr încurajator de noi abonamente pentru pachete de comunicare nelimitată şi divertisment, o creştere stabilă pe segmentele - vedetă, precum TV şi serviciile ITC pentru companii”, a spus Beckers.

“În ciuda condiţiilor de piaţă, cele două companii şi-au menţinut traiectoria pozitivă şi şi-au continuat planul de investiţii, cea mai mare parte a acestora fiind orientată către extinderea reţelelor FTTH, 3G şi 4G”, conform datelor comunicate de reprezentanţii companiei.

La finalul anului 2014, acoperirea reţelei de fibră optică (FTTx) se extinsese la 22 de oraşe, “cu planuri de expansiune rapidă”, asigurând viteze între 100 Mbps şi 1Gbps pentru Internet.

“În 2014, serviciile 4G au atins o acoperire de 50% în zonele urbane, cu viteze de 150 Mbps. De asemenea, pe partea mobilă, au fost continuate eforturile de modernizare, extindere şi optimizare a reţelei pentru toate tehnologiile disponibile (GSM- 2G, UMTS-3G şi LTE-4G), putând astfel acomoda un trafic de date dublu în comparaţie cu sfârşitul anului 2013. Extinderea acoperirii reţelei mobile a vizat, în principal, zonele urbane indoor, drumurile naţionale şi zonele rurale, fiind vizaţi cu precădere clienţii de business”, au adăugat reprezentanţii grupului.

“Toate aceste realizări au fost obţinute în pofida unui an dificil, marcat de măsuri de reglementare şi fiscale neprevăzute, cu impact semnificativ asupra indicatorilor-cheie financiari. Strategia solidă stabilită pentru 2015 vizează obţinerea unor rezultate bune şi în următoarea perioadă. Vom continua să ne concentrăm pe segmente-cheie care să poziţioneze Telekom Romania ca cel mai bun furnizor de experienţe TV de pe piaţă. Pe segmentul dedicat companiilor, ne propunem să ne menţinem poziţia de top şi să devenim prima alegere în ceea ce priveşte furnizarea de soluţii ITC”, a declarat Nikolai Beckers.

Despre operaţiunile fixe: televiziunea rămâne cea mai puternică zonă de creştere

Rezultatele financiare raportate de Telekom Romania Communications, fostul Romtelecom, pentru finalul lui 2014 “arată stabilitate, cu venituri la acelaşi nivel ca în 2013 şi menţinerea ratelor de creştere în zone cheie precum TV şi oferte integrate”, conform reprezentanţilor Telekom.

“Veniturile pentru finalul anului 2014 au rămas la acelaşi nivel de 609,1 milioane euro, comparativ cu finalul lui 2013. EBITDA (profitul operaţional – n. red.) valabilă pentru 12 luni în 2014 a fost de 149,2 milioane euro, în creştere cu 1% y-o-y (de la an la an – n. red.), în timp ce Pro Forma EBITDA pentru tot anul 2014 a avut o creştere de 0,4% ajungând la 159,9 milioane euro, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Rezultatele arată impactul taxei pentru construcţii speciale, care a fost unul semnificativ asupra companiei care deţine, istoric, o infrastructură bazată pe cupru şi canalizaţii. EBITDA ProForma pentru T4 2014 a fost de 41,5 milioane euro comparativ cu 49,2 milioane în T4 2013”.

Lansarea serviciilor convergente în urma rebrandingului a generat o creştere a veniturilor de pe segmentul mobil în T4 2014, comparativ cu T4 2013. “Vânzarea de pachete integrate a depăşit aşteptările cu 52%”, au spus reprezentanţii Telekom, fără a preciza însă care sunt “aşteptările” luate ca referinţă pentru a calcula evoluţia.

“TV continuă să fie segmentul cu cea mai mare creştere, de 4,5% la 31 decembrie 2014, ajungând la 1,414 milioane de clienţi. Veniturile corespunzătoare pentru T4 2014 au crescut cu 8,2% comparativ cu T4 2013. Platforma multiscreen din România care integrează servicii complete de IPTV (televiziune prin internet – n. red.) & OTT (conţinut via internet – over the top - n. red.) oferă acces clienţilor la până la 62 de canale TV. Ca rezultat al investiţiilor constante  în conţinut TV, cu accent pe competiţiile sportive internaţionale, exclusivităţi şi conţinut premium, numărul clienţilor care au optat pentru pachetul TV L, cu beneficii maxime, s-a dublat. Printre cele mai populare extra-opţiuni TV sunt cele care vizează canale de filme premium”.

Reprezentanţii companiei nu au precizat la cât a ajuns numărul de clienţi care au optat pentru pachetul L de servicii TV.

“Veniturile trimestriale de pe segmentul serviciilor de internet au rămas la acelaşi nivel, iar numărul abonaţilor la serviciile de broadband a fost de 1,232 milioane la finalul lui 2014. Aproape toţi aceşti clienţi au acces la Wi-Fi datorită router-elor cu astfel de capabilităţi, disponibile în oferta comercială din 2010. Pe segmentul business, în pofida unei competiţii acerbe, Telekom Romania Communications a reuşit să îşi menţină poziţia de lider pentru serviciile fixe de voce şi date premium, atât în ceea ce priveşte numărul de linii, cît şi a veniturilor”, conform reprezentanţilor Telekom. Grupul nu a precizat care anume este segmentul “premium” de servicii de voce şi date pe care este “lider”.

“Veniturile înregistrate de Telekom Romania Wholesale (divizia care oferă servicii altor operatori de comunicaţii - n. red.) au scăzut cu 21,6% comparativ cu T4 2013, aferente traficului internaţional compensând parţial declinul generat de scăderea tarifelor de interconectare pentru fix şi mobil”, conform reprezentanţilor grupului.

Numărul de abonamente, de 4,827 milioane în T4 2014, a rămas stabil, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

“Veniturile din activităţi care nu sunt specifice domeniului principal de activitate a companiei (infrastructura veche de cupru şi proprietăţi imobiliare) au crescut cu 10% în T4 2014 versus T4 2013”, au spus reprezentanţii companiei referindu-se la faptul că operatorul a dezafectat şi a vândut o parte din infrastructura veche din fire de cupru şi a valorificat active din portofoliul imobiliar.

Despre operaţiunile mobile: creştere pe business

“Rezultatele Telekom Romania Mobile Communications (fostul Cosmote - n. red.) s-au menţinut stabile în 2014, un an caracterizat de extinderea (…) reţelelor 3G şi 4G, precum şi de relansarea ofertei de abonamente sub noul brand T. Mai precis, baza de clienţi business a Telekom Romania Mobile Communications a crescut cu 19%, de la an la an.  Creşterea provine în principal din vânzările de abonamente din portofoliile Nelimitat Business XXS – XXL şi Internet Nelimitat XS- XXL, lansate în septembrie 2014. Evoluţia pozitivă a fost influenţată şi de ofertele (…) de abonament cu smartphone sau tabletă incluse, ce au răspuns perfect nevoilor de business ale clienţilor. Veniturile din servicii în T4 2014 pe segmentul de business au înregistrat o creştere de 7% în T4 2014 faţă de T4 2013,  în special datorită consumului de date mobile, care s-a dublat  în 2014, faţă de 2013”, conform reprezentanţilor companiei.

În T4 2014, Telekom Romania Mobile Communications a adăugat noi conturi în portofoliul de business, printre care Grupul de firme Selina, un jucător important pe piaţa construcţiilor din vestul ţării sau Cramele Recaş, un nume cunoscut pe piaţa locală de vinuri.

“Baza totală de clienţi (inclusiv Zapp) a fost de aproximativ 6 milioane la finalul anului 2014, din care 26,8% postpaid (cu contracte de abonament – n.red.). Deşi 2014 a fost marcat de un context de piaţă dificil, veniturile în T4 2014 s-au ridicat la 112,6 milioane de euro. ARPU (venitul mediu lunar pe utilizator) în 2014 a fost de 4,68 euro. Un motor principal de creştere au fost datele mobile, traficul aproape dublându-se în 2014, în comparaţie cu 2013 (creştere de 90%), în corelaţie cu o creştere de 35% a ponderii vânzărilor de telefoane smart din totalul de terminale vândute în 2014, faţă de anul precedent. Numărul total de clienţi 4G aproape s-a triplat în T4 faţă de T3, înregistrând o creştere semnificativă, de 287%”.

Compania nu a precizat însă care este numărul de clienţi pentru serviciile 4G.

“În general, veniturile au rămas relativ stabile în 2014, ajungând la 439.4 milioane de euro, în scădere cu 4,2 %, dar în creştere cu 3,1% faţă de aceeaşi perioadă din 2013, dacă excludem impactul scăderii tarifelor de interconectare. Marja EBITDA Pro-Forma (câştigurile operaţionale înaintea dobânzilor, taxelor şi amortizărilor) a ajuns la 24% în 2014 versus 2013 - o scădere de 1,9 puncte procentuale care reflectă impactul scăderii tarifelor de interconectare şi a taxei pe construcţiile speciale. EBITDA a atins valoarea de 105,6 milioane euro la 12 luni în 2014”.

În acest moment, Telekom Romania Mobile Communications oferă acoperire 4G pentru 50% din populaţia din mediul urban şi pentru 27% din totalul populaţiei (rural şi urban).

În Bucureşti, acoperirea 4G este pentru 98% din suprafaţă, în timp ce în oraşele turistice Braşov şi Poiana Braşov acoperirea este de 98%, respectiv 100%. “Clienţii care nu se află în aria de acoperire 4G, pot beneficia de 4G Experience, o conexiune avansată având la bază tehnologia 3G HSDPA dual carrier, ce permite viteze de până la 43,2 Mbps, în 271 oraşe şi peste 5287 localităţi”.